7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    raoulteeuwen

Mac booten met generieke USB pendrive

Hallo.

Ik hoop dat dit het goede forum is. Ik heb nog niet lang een (nieuwe) Macbook Pro. Ik ben benieuwd of er een generieke USB stick te maken is, waarmee je zowel een Intel Mac (en evt andere Mac’s) EN WinTel-machines kunt booten. Dus dat je een USB-stick bij je hebt waarmee je zowel Mac users als Wintel-users kunt helpen als ze problemen hebben (niet dat ik al veel boot-gerelateerde hulpvragen van Mac-users heb gehad ;-)) .

Ik heb uiteraard al flink geGOOGLEd. Ik heb daardoor de indruk dat het in ieder geval een tijdlang niet mogelijk was (of lastig) om een Mac te booten vanaf een usb-stick. Ik heb ook gelezen over rEFIT: dat klinkt leuk, maar ik wil liefst een generieke USB-stick, dus niet 1st refit ofzo moeten installeren.

Is er een Ubuntu of Knoppix (die hebben mi beide goede hardware detectie) die zowel op moderne Intel mac’s als WinTel-machines booten? Of kent iemand een andere oplossing?

Dank!

Bijdrager
    wouwout

als je iets anders dan os x wilt opstarten moet je toch eerst bootcamp geinstalleerd en voor het OS geconfigureerd hebben? Dus dan kun je nog niet altijd opstarten.

Bijdrager
    raoulteeuwen

Dank voor de reaktie Wouwout. Moet dat, 1st bootcamp geinstalleerd hebben? Ik vergelijk het even met WinTel: op een PC kan ik in de BIOS instellen wat de boot-volgorde is, en dat bv 1st naar USB gekeken moet worden. Als ik dan de USB zo inricht dat daarin alle boot-info staat, kan de PC booten. Het maakt dan niet uit wat er op de HD staat, of dat nu Windows 3.x is, XP, Vista of Ubuntu. Kan dat niet bij een Apple op Intel hardware? Is de architectuur van Apple op Intel zodanig dat ALTIJD een call wordt gedaan naar de HD?

Bijdrager
    junjur

Misschien dat je wat hebt aan dit linkje, maar voor zover ik weet kan je eigenlijk alleen booten van af een goed (lees HFS) geformatteerde drive. Dat wordt weer niet standaard ondersteund op normale pc’s (WinTel zoals jij het noemt). Ik denk dat het makkelijker (en handiger) is als je gewoon twee USB-sticks meeneemt.

edit: Misschien als de USB stick groot genoeg is dat je hem kan partitioneren. Dan moet het voor zover ik weet lukken.

Bijdrager
    raoulteeuwen

Dank Junjur. Ik vond zelf ook nog http://regebro.wordpress.com/2008/11/16/installing-linux-on-a-macbook-without-os-x/ . Als ik dat goed begrijp, zou je met rEFIt een eind moeten kunnen komen. Ben benieuwd op welke WinTel-machines EFI ook werkt. Als er nog mensen zijn met makkelijker oplossingen, liefst op 1 USB waarmee je dan zowel op Mac als (W)inTel kunt booten: graag :-).

Bijdrager
    junjur

je wilt mensen met boot-problemen helpen door via Linux dingen te gaan repareren? Volgens mij komt het praktisch nooit voor dat je zo’n kunstgreep nodig hebt, laat staan op een Mac. Dan kun je beter een soort van veilige modus gebruiken oid. Je haalt je denk ik meer problemen op de hals dan dat je er goed mee doet door allemaal van dat soort fratsen te gaan uithalen met een Mac.

Bijdrager
    arri

na een hoop geklooi is het me ooit gelukt om een mac in osx (10.5) te booten van een usb stick – booten duurde ongeveer een kwartier, en het systeem was in het algemeen heel traag.
    het is me ook gelukt een bootable linux (debian) stick te maken en dat liep al een stuk soepeler.
    1 stick met 2 bootable partities heb ik nooit geprobeerd..

maar een bootable linux stick gebruiken om een OSX install te repareren gaat volgens mij niet werken.
    voor zover ik weet kun je namelijk HFS+ partities in linux alleen read-only mounten als journaling aanstaat (wat meestal zo is),
    en kun je journaling alleen uitzetten in OSX…

ik denk dat als je mac zover in de soep ligt, en booten in single-user mode ook niet meer werkt, je beter gewoon een verse install kunt doen, en voordat dat Ć¼berhaupt gebeurt gewoon regelmatig spullen backuppen..

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.