23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    olbo

Mac Book Pro 13″ of 15″ (icm 24″ lcd)

(geen eerder topic over gevonden tot mijn verbazing)

Ik moet een keuze maken tussen een Mac Book Pro 13″ en 15″ en wil later een 24″ scherm erbij aanschaffen.

Mijn gebruiksdoeleinden:

50% internet
    20% dtp
    20% 3d
    10% Final Cut Express

13″ heeft mijn voorkeur qua formaat, maar de grote vraag is of het verschil tussen de video kaarten veel uitmaakt. Zeker voor 3d en FCE en het aansturen van een 24″ scherm. Het is voor thuis / hobby gebruik dus geen directe deadline zoals op werk.

Kunnen jullie mij op weg helpen met jullie adviezen?

Bijdrager
    syltheboy

Een 13″ MBP stuurt volgens mij even goed een 24″ scherm aan als een 15″ MBP. Van de extra videokaart die in de 15″ MBP zit ga je denk ik wel verschil merken, maar volgens mij kun je met een 13″ MBP ook prima uit de voeten.

Bijdrager
    RobApple

MacBook Pro 13.3” / 2.53GHz / 4GB / 250GB-5400rpm / SuperDrive DL / alu. / 2,04kg – MB991N/A – € 1.399,00
    Videokaart: NVIDIA GeForce 9400M/256 MB DDR3 gedeeld met werkgeheugen

MacBook Pro 15.4” / 2.53GHz / 4GB / 250GB-5400rpm / SuperDrive DL / alu. / 2,49kg – MC118N/A – € 1.599,00
    Videokaart: NVIDIA GeForce 9400M/256 MB DDR3 gedeeld met werkgeheugen

MacBook Pro 15.4” / 2.66GHz / 4GB / 320GB-5400rpm / SuperDrive DL / alu. / 2,49kg – MB985N/A – € 1.799,00
    Videokaart (2x): NVIDIA GeForce 9400M/256 MB DDR3 gedeeld met werkgeheugen + 9600M/GT/256 MB GDDR3

De MacBook Pro 13.3″ MB991 en MacBook Pro 15.4″ MC118 hebben dezelfde processor en dezelfde videokaart.

MacBook Pro 15.4″ MB985 heeft een grotere HD, iets snellere processor en de betere videokaart.

http://www.primatelabs.ca/blog/2009/06/macbook-pro-benchmarks-june-2009/

Dit zijn benchmarks/juni 2009 van o.a. deze MacBook Pro’s.
    Hier grafische ondersteuning: http://www.apple.com/nl/macbookpro/graphics.html

De videokaart geeft denk ik de doorslag. Als je 50% dtp, 3d, en Final Cut Express gebruikt, zou ik voor de MB985 gaan. Uiteraard kunnen die andere 2 dat ook aan, maar dat zal langzamer gaan. Alle 3 de modelnummers hebben 4 GB geheugen.
    Het prijsverschil is exact Euro 400,00.

Bijdrager
    olbo

Het verschil is ongeveer 500 euro. En ik denk ook dat de videokaart de doorslag geeft. Maar is het verschil in snelheid die 500 euro waard(en een groter scherm)? Dus eigenlijk de toevoeging van de 9600 GT videokaart in de 15″ ?

Het is trouwens ter vervanging van een IMac uit 2006 en deze voldeed qua snelheid prima, voor thuisgebruik dan.

Bijdrager
    Ian83

Geloof me, met wat jij ermee wilt gaan doen ga je spijt krijgen van de 13″ of het instapmodel van de 15″. Maar waarom niet weer een iMac: voor € 1699,- heb je een veel betere computer dan de 15″ 2.66 Ghz voor € 1799,-?

Bijdrager
    olbo

Ik zit graag ook in de woonkamer op de bank. Is gezelliger en voor het echte werk kan ik naar boven en de Mac Book aan een groter scherm pluggen…

Bijdrager
    syltheboy
    ”olbo”

Ik zit graag ook in de woonkamer op de bank. Is gezelliger en voor het echte werk kan ik naar boven en de Mac Book aan een groter scherm pluggen…

Tja, da’s op zich wel relaxt dat je in de woonkamer op de bank kunt zitten.:wink: Zelf had ik hiervoor een 17″ laptop van Toshiba, omdat ik af en toe ook wel eens beneden wilde computeren. Achteraf gezien nam ik hem nauwelijks mee naar beneden en liet hem dus gewoon op m’n bureau staan.:wink:

Bijdrager
    bugboy

Ik zou me laten leiden of je de resolutie van de 13″ prettig vindt om op de bank te internetten. Ik heb zelf de 15″ en die vind ik best wel groot en zwaar voor op de bank. Ik werk dan ook 95% van de tijd achter de monitor (24″ ACD).

Bijdrager
    TandMac

Ga voor de 13″.
    Al wat groter is, is niet ‘draagbaar’. Wij zitten 90% van de tijd met de 13″ op de bank.
    Mijn zoon heeft een 15″ en die zoekt steeds de tafel op, of zet een stoel naast de zetel om de laptop op te zetten.
    De 500 euro die je uitspaart helpt je aan je beeldscherm.

Bijdrager
    RobApple

@TandMac – fantastisch advies, 100% mee eens. Had ik niet aan gedacht, op de bank zitten, omdat ik geen laptop heb. U geeft een duidelijk praktijkvoorbeeld. Ook uw opmerking omtrent uitsparen. Dat is leerzaam. Uw advies sluit aan bij Syltheboy en Bugboy.

Bijdrager
    bedhead
    ”TandMac”

Ga voor de 13″.
    Al wat groter is, is niet ‘draagbaar’. Wij zitten 90% van de tijd met de 13″ op de bank.
    Mijn zoon heeft een 15″ en die zoekt steeds de tafel op, of zet een stoel naast de zetel om de laptop op te zetten.
    De 500 euro die je uitspaart helpt je aan je beeldscherm.

Bah, ik weet het zo niet. Ik vind dat verschil tussen die 13 en 15 kwa gewicht niet opvallen. Net of een 13 inch weegt niets. Ik zou gaan voor een 15 inch, op een 13 kijk je je ogen stuk! Neh. En ik zit met mijn 15″ ook op de bank, zou niet weten waarom niet eerlijk gezegd :).

Bijdrager
    RobApple

@ Bedhead. Daar heeft u weer gelijk in. Meningen verschillen. Ook een praktijkvoorbeeld. Ik laat het verder aan de TS over.

Bijdrager
    fokke.dekker

zou ik als ik jouw was voor de 13 inch gaan. eventueel kan je hem hier en daar nog wel wat upgraden.
    als je later toch een 24 inch scherm er bij gaat kopen. zelf heb ik ook een 24 inch scherm. ik twijfelde eerst ook tussen de 13 en de 15 inch maar met de upgrades die ik heb uitgevoerd, voldeed hij meer dan genoeg aan mijn eisen. (ik gebruik hem ongeveer voor het zelfde als jij doet) ik heb een macbook pro 13 inch besteld met 4gb ram en een harde schijf van 200 gb. als je echt veel met filmen enzo gaat doen zou ik wel een grotere harde schijf kopen, want dit neemt echt veel ruimte in.

Bijdrager
    olbo

Voor het filmen wil ik toch een externe firewire HD nemen.

Is 13″ echt inspannender voor de ogen?

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Mac Book 13″ en de Pro 13″ (even tussendoor)

Ik neig steeds meer naar de 13″, alleen de dubbele videokaart van de 15″ is sneller, maar aanzienelijk?

Moderator
    unSOUND

Hij is wel sneller, maar dat merk je niet bij de meeste zaken, voornamelijk bij 3D spellen, wat volgens jouw eigen openingspost slechts 20% van jouw activiteiten beslaat…

Bijdrager
    olbo

Bedankt tot zover mensen.

Ik ga eens een bezoekje brengen aan een winkel zodat ik het even kan ervaren…

Bijdrager
    1234
    ”unSOUND”

Hij is wel sneller, maar dat merk je niet bij de meeste zaken, voornamelijk bij 3D spellen, wat volgens jouw eigen openingspost slechts 20% van jouw activiteiten beslaat…

Hoe zit dit voor FCP? is deze videokaart een absolute meerwaarde?

en, mijn laatste post ui draadje
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=152704

namelijk:
    “Ik hoorde laatst iemand zeggen dat de nieuwste iMac het op dit punt gaat winnen van de nieuwste macbook pro 15″,2,66 Ghz.

is dat waarschijnlijk?”

Ik zit al twee weken enorm te twijfelen of ik een wat oudere mac pro, een Macbook Pro of wellicht iets anders moet kopen.

Bijdrager
    J-R0eN

En ben je er al uit?

Het is ook wel lastig.. en als je voor de 15″ gaat dan heb je ook nog eens 3 modellen…
    En ja welke moet je dan kiezen…

Bijdrager
    olbo

Ik laat het nog even bezinken. Soms kom je aanbiedingen tegen van vorige modellen voor een mooie prijs. Ik ga niet overhaast te werk, hoe mooi het allemaal ook mag wezen.

Mijn conclusie tot nu toe:

– 13″ is echt mooi compact en de videokaart zal niet extreem veel langzamer zijn dan van de 15″ model

– 15″ is mooi maar ongeveer 500 euro duurder (voor een groter scherm en ‘snellere’ videokaart).

Als ik een goedkoper (vorig model) van de 15″ tegenkom dan wordt het die anders is denk ik een 13″ model ook wel prima voor mijn werkzaamheden.

Bijdrager
    RobApple

Hier zijn de vorige modellen MacBook Pro 15.4″ te koop. Alle drie modelnummers met 2 videokaarten 9600M GT met 256MB GDDR3 RAM + NVIDIA GeForce 9400M met 256 MB gedeeld geheugen:

MacBook Pro 15.4″-MB470/2.4GHz-MB471/2.53GHz-MC026/2.66GHz:

http://www.a-mac.nl/amac/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,625/category_id,35/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/

MacBook Pro 15.4″/MC026/2.66GHz:

http://www.mailamac.nl/index.php?action=showdetails&productId=MBP1526A

Deze laatste is de snelste voor de laagste prijs, die ik heb kunnen vinden.

Bijdrager
    1234

Ik heb een heleboel geld te besteden, maar ik krijg gewoon geen antwoord op mijn mailtjes bij A mac…

Bijdrager
    olbo

Dank RobApple voor de links.

Bijdrager
    frankyboy
    ”bedhead”

Ik zou gaan voor een 15 inch, op een 13 kijk je je ogen stuk! Neh.

De 15″ is groter maar de resolutie is ook groter. Standaard lettergrotes zoals bv op website zijn zelfs iets kleiner op de 15″

Deel de resolutie op de 13″ maar eens door 13,3 en vermenigvuldig met 15,4″ Dan zit je nog iets onder de resolutie van de 15″

Alleen als je zelf inzoomt maak je gebruik van het grotere scherm. Safari en Mail zul je er geen profijt van hebben, in tegendeel.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.