19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    riji

Mac book pro 13.3: vragen ivm toetsenbord, geen RJ-45, GPU

Ik ben nu een paar jaar gewend aan een iMac (5k) en door mijn vrouw ook aan een iPad en iPhone.
    Ik speel nu met de idee om de nieuwe MBP 13.3 te kopen (basisconfiguratie en zonder touch bar).
    Een paar zaken doen me twijfelen:
    – het toetsenbord: ik lees “weinig travel”, “vlindermechanisme”, betekent dit dat je de toets amper moet aanraken om een aanslag te maken? Ik ben het aluminium toetsenbord van mijn imac gewend en ben er heel tevreden over. Wordt het helemaal anders? Is er iemand die met de 2 types toetsenborden werkt en kan vergelijken?
    – geen RJ-45 ethernet aansluiting. Is dit makkelijk op te lossen met enkel een USB-C toegang?
    -GPU: 4k 60 fps naar TV mogelijk?

Bijdrager
    fred44nl

– toetsenbord: ga naar een reseller en probeer het uit.
    – RJ-45: daar is een verloop-adapter voor.
    – GPU: wat staat er in de specs. bij Apple ??

Bijdrager
    riji

– GPU: wat staat er in de specs. bij Apple ??

Dit heb ik gevonden: http://www.apple.com/benl/macbook-pro/specs/
    Tot twee displays met een resolutie van 4096 x 2304 bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren
    Digitale video-uitvoer via Thunderbolt 3

Native DisplayPort-uitvoer via USB‑C
    VGA-, HDMI- en Thunderbolt 2-uitvoer via adapters (afzonderlijk verkrijgbaar)

Zou dus moeten lukken.

Er is hier dichtbij niet meteen een reseller en even proberen is nog iets anders dan ervaring hebben met een toetsenbord.

Bijdrager
    McMeller

Ik heb hetzelfde model sinds afgelopen zondag en moest best even wennen aan het toetsenbord. De travel is inderdaad korter en in het begin typte ik heel voorzichtig omdat dat nodig voelde.

Na drie dagen ben ik er al geheel aan gewend geraakt. Ik vind het prettig dat de knoppen rechter worden ingedrukt. Het lijkt een beetje op dezelfde overgang als van het oude Wireless Keyboard met batterijvak naar het oplaadbare Magic Keyboard. Het is niet zo dat het Magic Keyboard en MacBook Pro dezelfde mechaniek gebruiken, maar het verschil met hun voorgangers zijn vergelijkbaar. Ga het proberen en maak je vooral geen zorgen. Onbelangrijk, maar ik vind het geluid van het nieuwe toetsenbord erg fijn.

Voor Ethernet had ik al een Thunderbolt-adapter en die gebruik ik nu in combinatie met de nieuwe Thunderbolt 3-naar-Thunderbolt 2-adapter. Dat is toch een vrij lomp geheel, want de 3-naar-2-adapter is nogal groot. Een USB-C-Ethernet-adapter staat dus toch op de verlanglijst. De 3-naar-2 adapter komt evengoed van pas in andere situaties, dus die heb ik niet voor niets gekocht. Het ontbreken ervan was voor mij in elk geval zeker geen reden om hem niet te kopen.

Copy-paste Apple.nl:
    Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met miljoenen kleuren en:
    Eén display met een resolutie van 5120 x 2880 bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren

Bijdrager
    riji

Bedankt, nuttig.

Voor adaptatie heb ik dit hier gevonden:
    http://www.apple.com/nl/shop/product/MJ1K2ZM/A/usb-c-naar-digitale-av-multipoort-adapter
    59 euro

Bijdrager
    McMeller

Ja, die is natuurlijk prima. Besef wel dat je helemaal niet bent gebonden aan het merk Apple, wat adapters betreft.

Ook een USB-C-HDMI-adapter van een ander merk zal uitstekend werken.

Bijdrager
    iep

En daarom is het gebruik van Thunderbolt 3 en USB-C zo mooi: het is een zeer breed gedragen standaard waardoor je niet meer aan 1 bepaalde fabrikant vastzit. Er zijn inmiddels ook al veel USB-C naar ethernet adapters te verkrijgen (weliswaar USB-only en ze vereisen een driver). Dat geldt ook voor adapters om HDMI/DVI/VGA/DisplayPort schermen aan te sluiten.

Het nieuwe toetsenbord tikt ongeveer zoals het oplaadbare toetsenbord met 2 verschillen: de toetsen kunnen/hoeven minder ver ingedrukt (te) worden en ze zijn clicky (als in: je voelt een klikje als je ze indrukt). Voor tikwerk is dat clicky erg fijn omdat het je direct feedback geeft dat je iets hebt ingedrukt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat betreft het toetsenbord: probeer het uit! Het is waarschijnlijk het meest galvaniserende element van de nieuwe Macbooks. Zoals je ziet zijn er mensen tevreden, anderen (inclusief ikzelf) vinden het vreselijk. Het is niet “clicky” zoals een traditioneel mechanisch toetsenbord is en de herrie is zeker een factor (als je veel in archieven en bibliotheken werkt zou ik er nog eens over nadenken, bijvoorbeeld). Different strokes (or clicks) for different folks.

Bijdrager
    iep

Ze zijn zeker wel clicky als een mechanisch toetsenbord, het zit zo tussen de Cherry MX Blue en Brown in (hoewel meer aan de blue dan brown kant).

Bijdrager
    Bugsy

Ik heb weliswaar geen Pro 2016, maar wel een MacBook 12″, met ongeveer hetzelfde toetsenbord dus.

het toetsenbord: ik lees “weinig travel”, “vlindermechanisme”, betekent dit dat je de toets amper moet aanraken om een aanslag te maken? Ik ben het aluminium toetsenbord van mijn imac gewend en ben er heel tevreden over. Wordt het helemaal anders? Is er iemand die met de 2 types toetsenborden werkt en kan vergelijken?

Ja, ik kan beide toetsenborden vergelijken, en ook dat van de Air en van de 15″ Pro 2015. Het wordt echt helemaal anders. Het gaat je even tijd kosten om aan te wennen. Ik vond het in het begin nog het meeste lijken op typen op een iPad, en als je die vergelijking aanhoudt en dus niet probeert de toetsen met de travel die je gewend was dwars door je laptop heen te slaan, went het snel.

Ik werk er nu een klein jaar mee, en ik moet eerlijk bekennen: als ik kan ga ik nooit meer terug naar een “normaal” toetsenbord. De herrie waar zo over geklaagd wordt is imho echt zwaar overdreven. Het gebrek aan travel is, als je er eenmaal aan gewend bent, juist erg prettig. Je typt erg licht en snel, terwijl de oude apple-toetsenborden inmiddels zwaar en zompig aanvoelen.

Bijdrager
    Bugsy

Oh en “enkel USB-C”? Op een Pro krijg je er vier. Ik heb er 18-O

Geblokkeerd
    Anoniem
    iep op 18 december 2016

Ze zijn zeker wel clicky als een mechanisch toetsenbord, het zit zo tussen de Cherry MX Blue en Brown in (hoewel meer aan de blue dan brown kant).

Een belangrijk deel van de ergonomische ervaring van een traditioneel clicky toetsenbord is de diepte waarmee je de toets indrukt voordat je het aanslagpunt bereikt. Die is hier natuurlijk totaal anders. Dus: try before you buy (hoewel je binnenkort misschien geen keuze meer hebt als een Mac wilt kopen).

Bijdrager
    riji

Dank voor de vele reacties.
    Ik ben het toetsenbord gaan proberen; maar ja zo even tokkelen… ik zou voor het toetsenbord de aankoop niet laten.
    Na een gesprek met een paar mensen heb ik besloten om voor een 15″ te gaan ipv 13″.
    Ik neig echter mijn aankoop uit te stellen, tenzij ik de vorige MBP 15″ retina 15 (met i7 2.2-3.4, 16 GB, iGPI) zou kopen voor 2099 euro.
    Maar ja, als je dan toch zoveel geld uitgeeft…
    Uitstellen zou ik doen na het lezen van menige review.
    – een toestel met uitsluitend USB-C aansluitingen komt te vroeg;
    – ik las meermaals dat de gebruiksduur van batterij duidelijk minder uitvalt (ik las ergens dat Apple voor zo’n compact toestel een ander type batterij op het oog had, maar omdat die niet klaar was, dan maar het oude type heeft gebruikt…)
    – grafisch zijn er problemen gemeld
    – de touch bar biedt veel mogelijkheden, maar die zullen nog benut moeten worden
    – het recentste type processor van Intel kon nog niet gebruikt worden
    – zo’n nieuw toestel zal door kinderziekten heen moeten..

Bijdrager
    McMeller
    riji op 23 december 2016

– een toestel met uitsluitend USB-C aansluitingen komt te vroeg;

Nee, te laat. Als het er eerder was geweest, was de standaard nu meer gangbaar. Hoe langer men deze mening houdt, hoe meer het moment van acceptatie, geheel door henzelf, naar voren wordt geduwd.

riji op 23 december 2016

– ik las meermaals dat de gebruiksduur van batterij duidelijk minder uitvalt (ik las ergens dat Apple voor zo’n compact toestel een ander type batterij op het oog had, maar omdat die niet klaar was, dan maar het oude type heeft gebruikt…)

Ik heb de mijne nu bijna twee weken en heb hem gisteren voor de tweede keer volledig opgeladen. Ik denk dat mijn gebruik vergelijkbaar is met hoe velen hun iPad gebruiken. Niet voor zware taken maar wel op veel momenten. Geloof bovendien niet alles wat geschreven wordt. Vind je het bijvoorbeeld niet veel interessanter dat de SSD wél enorm verbeterd is ten opzichte van zijn voorganger? En de speakers? En het scherm?

riji op 23 december 2016

– grafisch zijn er problemen gemeld

Nog geen last van gehad.

riji op 23 december 2016

– de touch bar biedt veel mogelijkheden, maar die zullen nog benut moeten worden

Die zullen inderdaad verder groeien. Vergelijkbaar met eerste punt: het niet gebruiken demotiveert software-makers juist het in gebruik te nemen.

riji op 23 december 2016

– het recentste type processor van Intel kon nog niet gebruikt worden

Klopt. Des te beter is deze generatie getest? Nee, gekheid. Absoluut waar, maar ik kan er niet zo mee zitten.

riji op 23 december 2016

– zo’n nieuw toestel zal door kinderziekten heen moeten..

Eens. Tegelijkertijd is de MacBook Pro op zichzelf niet nieuw. De meeste onderdelen zijn al jaren doorontwikkeld.

Ik krijg een beetje de indruk dat je graag het nieuwste wil om er zo lang mogelijk mee te doen, maar tegelijk niet de eerste wil zijn omdat jij dan de eventuele probleemontdekker bent.

Bijdrager
    Zwollywood

En daarbij hebben de high end 15′ laptops van de windows concurrenten ook nog steeds skylake processors.

Bijdrager
    riji

@mcmeller
    Ik kan je antwoorden wel volgen, maar het gaat om een uitgave van minimaal 2700 euro en dan wil een mens toch wel zeker zijn van zijn stuk.
    Als je dan ook het toestel niet per sé nodig hebt…

Bijdrager
    Bugsy

Een muis en GUI kwam te vroeg. Een computer zonder floppy kwam te vroeg. Een computer zonder dvd kwam te vroeg. Een computer zonder blue ray had geen bestaansrecht. Een telefoon zonder toetsenbord zou niks worden. Trouwens, ern computer in de huiskamer zou al niks worden.

Allemaal volgens de kenners.

Apple komt met iets nieuws en er zijn altijd twee reacties: die van klagers die nog geen gebruikservaring hebben en die van de kopers. Voor een bedrijf dat er altijd naast zit of te vroeg komt, doen ze het toch al best lang best goed.

En nee, geen “fanboy”, maar een zakelijke gebruiker met behoefte aan hoge kwaliteit voor een aanvaardbare prijs.

Bijdrager
    iep
    BomC op 19 december 2016

Een belangrijk deel van de ergonomische ervaring van een traditioneel clicky toetsenbord is de diepte waarmee je de toets indrukt voordat je het aanslagpunt bereikt. Die is hier natuurlijk totaal anders.

Je hebt de klok wel gehoord maar weet niet waar de klepel hangt. Je bedoelt hier het zogenaamde actuatiepunt en dat punt ligt bij een mechanisch toetsenbord op nagenoeg hetzelfde niveau als het nieuwe toetsenbord van de MBP: op enkele millimeters (zo uit het hoofd zo ongeveer 3mm). Het gaat bij rubber dome (alle huidige toetsenborden van Apple, dus ook de nieuwe in de MBP, zijn van dit type) vs mechanisch dan ook nooit om de diepte van het actuatiepunt maar waar dat actuatiepunt zich in de gehele aanslag zit. Bij een mechanisch toetsenbord is dat ergens halverwege het indrukken van de toets terwijl bij een rubber dome deze aan het einde van de aanslag zit. Toetsen op een mechanisch toetsenbord hoef je niet tot de bodem in te drukken, die van een rubber dome wel. Dat betekent dat je bij een mechanisch toetsenbord dus niet iedere keer de schok van de toets die de bodemplaat raakt krijgt. Dit is wat een mechanisch toetsenbord ergonomischer maakt en dus NIET de diepte van het actuatiepunt.

Ter illustratie: bij het MBP toetsenbord zit het actuatiepunt op 3mm en zit de bodemplaat ook op 3mm. Bij een mechanisch toetsenbord zit het actuatiepunt op 3mm en zit de bodemplaat op 6mm. Dat geeft mij dus 3mm extra om mijn aanslag af te remmen, ik kan dus een stukje doorschieten zonder de bodem te raken. Dat lukt je alleen goed wanneer je dat actuatiepunt kunt voelen en dat gaat aanzienlijk makkelijker wanneer je een klikje krijgt als feedback (zoals het geval is bij Cherry MX Blue en Brown; daardoor zijn deze switches ook uitermate geschikt om te typen en al die andere Cherry soorten veel minder).

Hoe dan ook, ieder toetsenbord moet je vooraf eigenlijk uitproberen. De aanslag van toetsen is nogal persoonlijk en aangezien je er veel mee zal werken is het niet onbelangrijk dat dit lekker tikt. Natuurlijk kun je er ook een extern toetsenbord aan hangen (aanrader als je de laptop lange tijd achter elkaar gaat gebruiken, zet hem dan ook hoger zodat het scherm op ooghoogte zit) maar tikken moet je niet tegen gaan staan want dan gebruik je de laptop niet en dat is pas echt geld weggooien.

riji op 23 december 2016

Als je dan ook het toestel niet per sé nodig hebt…

Als je het niet per se nodig hebt dan koop je iets voor de lol en ben je bereid om daar ook geld aan te spenderen. Als je twijfelt of je er geld aan moet spenderen dan is dat wel een hele grote hint dat je het niet moet doen. Je bent er dan simpelweg (nog) niet klaar voor.

Bijdrager
    riji

Bugsy op 24 december 2016 #
    Een muis en GUI kwam te vroeg. Een computer zonder floppy kwam te vroeg. Een computer zonder dvd kwam te vroeg. Een computer zonder blue ray had geen bestaansrecht. Een telefoon zonder toetsenbord zou niks worden. Trouwens, ern computer in de huiskamer zou al niks worden.
    Allemaal volgens de kenners.
    Apple komt met iets nieuws en er zijn altijd twee reacties: die van klagers die nog geen gebruikservaring hebben en die van de kopers. Voor een bedrijf dat er altijd naast zit of te vroeg komt, doen ze het toch al best lang best goed.
    En nee, geen “fanboy”, maar een zakelijke gebruiker met behoefte aan hoge kwaliteit voor een aanvaardbare prijs.

Ik schreef wel “– een toestel met uitsluitend USB-C aansluitingen komt te vroeg;
    temeer daar er geen verloopstukken meegeleverd worden voor deze voor u aanvaardbare prijs;
    er zijn nochtans heel veel reacties dat de nieuwe MBP te hoog geprijsd zijn…
    Mijn visie blijft dat Apple altijd de laatste euro uit je zak probeert te halen.
    ——————–
    Ik heb nog wat meer reviews gelezen en daarbij worden toch meermaals vragen gesteld omtrent de batterij.
    In het bijzonder blijkt de gerealiseerde gebruiksduur van beurt tot beurt erg uiteen te lopen…
    Zie o.a. hier:
    http://www.consumerreports.org/laptops/macbook-pros-fail-to-earn-consumer-reports-recommendation/
    en hier:

Apple ‘fixed’ the MacBook Pro’s battery life issue by removing the ‘time remaining’ clock

en hier:
    http://www.computershopper.com/laptops/reviews/apple-macbook-pro-15-inch-2016/(page)/2#review-body :
    “Before we discuss the above results, it’s worth noting that we ran into the fluctuating battery-life numbers that many buyers of the new MacBook Pro have been complaining about. When we first ran our battery-life test, the laptop conked out after just 7 hours and 15 minutes. That’s well below Apple’s claim of “up to 10 hours.” Hmmm.

So we charged it up, ran the test again with the same settings, and got a run time of 15:10. The third time we tested, the laptop lasted 8:25, and the fourth time it hit 14:48. At that point, we were puzzled enough to force-feed the laptop all the macOS updates it could find in mid-December 2015. Note that Consumer Reports looked at a version of this machine, as well, along two of the other MacBook Pro models, and also saw big swings in battery life from run to run.

After the macOS updates, and a reboot, the laptop lasted 10:45, which was in line with the stepped-up model that our colleagues at PCMag tested. (Theirs lasted 11:19.) We can’t say for certain at this point that Apple has fixed the battery-life issue, but in the interest of time and sanity, we weren’t about to test the laptop a sixth time.”
    ——————
    Zelf kon ik mij nog het best vinden in de overweging van een review dat de MBP 2016 15″ een overgangsmodel
    zou kunnen zijn en nuttig tot een update in maart 2017 zou kunnen gewacht worden.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.