17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    djmathijs

Mac blijft hangen bij opstarten

Bij het opstarten van mijn imac blijft hij hangen.
    Na het inschakelen krijg ik een wit scherm met daarop het apple logo, daarna verschijnt er aan de onderkant een soort laadbalkje die gaat ongeveer tot 5% en verdwijnt vervolgens weer en dan verschijnt het ronde status plaatje die steeds in de rondte gaat. Maar vanaf dit punt blijft hij hangen.

Wat kan ik hier aan doen?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Probeer eens met command en V op te starten. Dit kan een firmware updates zijn, of een HD fout. Als je in de zogeheten verbose mode een melding met ‘disk’ voorbij ziet komen, kan het op een HD fout wijzen.

Hoor je een lang piep als je start? Dan is het een Firmware update. Misschien kan je met de instalatie DVD opstarten en de schijf verifiëren?

Bijdrager
    djmathijs

Als ik met command v opstart dan krijg ik ergens een melding dat het volume Macintosh HD niet kan worden gerepareerd.

Ik kan echter wel gewoon windows opstarten (bootcamp).

Bijdrager
    djmathijs

Ik kan mijn bericht niet editten..

Maar ik hoor geen piep en hoe kan ik dan vanaf mijn DVD opstarten, want ik heb hem er wel inzitten maar er gebeurt niets.

Bijdrager
    Vinhelper

Van de dvd starten gaat doormiddel van de ‘C’-toets ingedrukt houden wanneer je opstart.

Bericht editten gaat via het pijltje op je avatar. (muis over)

Geblokkeerd
    Anoniem

Je opstartvolume lijkt naar de ballen te zijn…

DVD er in en bij het rebooten de ALT toets ingedrukt houden totdat je kan kiezen uit verschillende boot volumes. De DVD hoort er bij te verschijnen.

Bijdrager
    djmathijs

Ik heb gestart vanaf de dvd en na een schijfcontrole blijkt dat de Mac HD is beschadigd en deze kan niet worden hersteld. Ben ik nu de hele inhoud van de schijf kwijt en is na een clean install me systeem weer helemaal in orde of is de hardeschijf echt beschadigd?

Bijdrager
    Vinhelper

Als je een andere Mac en een Firewire kabel hebt die je kan aansluiten, kun je op de eenvoudigste manier je gegevens kopieren, dacht ik.

Er zijn nog meer manieren, weet het even niet precies uit mijn hoofd. Anderen weten dat wel hier op het forum, please help!

Dank:thumbsup:

Geblokkeerd
    Anoniem

Je hebt toch wel een backup? :innocent:

Bijdrager
    djmathijs

Eh nee ik dacht dat dat niet nodig was bij een mac :yum:

Ik heb geen andere mac en ken verder ook niemand met een mac, dus nu even afwachten wat de andere opties zijn.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

backups moet je altijd hebben, Mac of niet. De hadrware is in principe hetzelfde, en het kan altijd falen. Erg jammer dat het gebeurt is, maar als je nu net die ene hebt die niet goed is…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: je moet ALTIJD een backup maken. Denken dat dat niet hoeft bij een Mac is denken dat de Mac perfect is (was dat maar waar, alles kan stuk gaan)

Wat de overige opties betreft: start op in safe-mode (shift ingedrukt houden vanaf de “boing” totdat de voortgangsbalk verschijnt.) Let op: het opstarten duurt nu sowieso lang, omdat er herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd. (Dus niet onderbreken!). Als je geen foutmelding krijgt, start dan daarna normaal op. Als de computer nu weer hangt, probeer dan op te starten met een PRAM reset (Command-Option-P-R ingedrukt houden tot na de tweede boing.) Als de hd fysiek is beschadigd helpt bovenstaande niet, en heb je echt “externe” hulp nodig. Die 2e Mac is dan het handigst, (misschien bij een aardige APR?) jou Mac moet dan opstarten in Target mode, T ingedrukt houden)

En mocht je je data terug kunnen halen: Activeer daarna direct Time Machine!!

Bijdrager
    djmathijs

Het opstarten met shift en de PRAM reset werken beide niet
    Betekend dit dat mijn hd kapot is?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zoals gezegd: “Als de hd fysiek is beschadigd helpt bovenstaande niet”
    Ik denk dat we door onze opties heen zijn, en dat je naar de winkel moet voor verdere hulp.
    Hoe oud is deze iMac?

Bijdrager
    djmathijs

22 augustus is hij een jaar, dus dan zou het nog binnen de garantie vallen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dan zou ik er haast bij maken he?

Bijdrager
    Maverick9898

Eh nee ik dacht dat dat niet nodig was bij een mac
    Ik heb geen andere mac en ken verder ook niemand met een mac, dus nu even afwachten wat de andere opties zijn

Apple levert niet voor niets standaard het programma Time Machine in OSX. De hard drives zijn gewoon van derden en hardware gaat gewoon stuk;).

Over je gegevens: als je je computer bij een APR brengt (ik weet dat ze dat bij Amac zeker doen en dat moet je ook even vragen of ze dat zeker weten willen doen) dan kunnen ze ervoor zorgen dat de oude gegevens weer op de nieuwe HDD komen. Ze zullen dan niks garanderen uiteraard. Er kan ook gewoon iets beschadigd zijn en zodanig dat er niks meer gerecovered kan worden of maar deels. Maar je kan het proberen en zij zullen dat dan voor je doen. Ik heb een keer een MacBook laten vallen en die HDD was ook kaduuk. De gegevens echter waren er nog gewoon. Die hebben ze netjes op een nieuwe gezet.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.