9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    glennvanhaaster

Mac blijft bij afsluiten hangen op zwart scherm

Beste lezers,

Ik heb een probleem. Mijn Mac Pro (model mid 2010) wilt plotseling niet meer afsluiten. Als ik klik op afsluiten verschijnt er kort een zwart scherm waarop alleen de cursor zichtbaar is, dan gaat de cursor even weg en vervolgens verschijnt hij weer en blijft hij hierop hangen. Ik kan de cursor dan wel bewegen maar verder doet hij niets meer. Verder werkt de computer helemaal goed, en ik kan hem gewoon geforceerd uitzetten door de uit knop ingedrukt te houden. Alleen is het nu een probleem dat de computer niet meer kan herstarten en dus geen updates kan installeren.

In dit forum word hetzelfde probleem besproken alleen is er geen antwoord met de oplossing:
    https://www.macfreak.nl/vragen-algemeen/mac-sluit-niet-meer-goed-af/

Iemand nog enig idee hoe ik dit kan oplossen en wat er aan de hand is?

Alvast super bedankt!

Sleutelbeheerder
    Night

Wat heb je allemaal al gedaan aan suggesties die op macFreak te lezen zijn?

Mijn suggestie zou nl. als eerste een keer herstarten in Safe Mode zijn, gevolgd door (na inloggen) weer ‘gewoon’ herstarten.

Bijdrager
    glennvanhaaster

<p class=”cite”>Night op 20 oktober 2020 om 17:22</p>
    Wat heb je allemaal al gedaan aan suggesties die op macFreak te lezen zijn?

Mijn suggestie zou nl. als eerste een keer herstarten in Safe Mode zijn, gevolgd door (na inloggen) weer ‘gewoon’ herstarten.

Bedankt voor je reactie! Wat ik al gedaan heb: andere gebruiker aangemaakt, safe mode, pram reset, mac os opnieuw geïnstalleerd, .plist verwijdert, en de schijf ehbo. Dat ongeveer! Maar helaas hielp niets.

Hopelijk heb je nog ideeën!

Bijdrager
    Lodewijk_Ramon

Ik had een soortgelijk probleem op een MacBook Pro. Uiteindelijk na veel andere pogingen (o.a. het lijstje dat jij noemt) heb ik het kunnen oplossen door de MBP compleet opnieuw te configureren. Eerst een reservekopie gemaakt, opgestart in recovery mode, Schijfhulpprogramma, volume gewist, nieuw volume aangemaakt, MacOS geïnstalleerd, reserkomie teruggezet. Nogal een klus, maar het heeft geholpen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Lodewijk_Ramon.
    Bijdrager
    RW076

https://support.apple.com/nl-nl/HT201255

Probeer eens de Pram of Vram

Sleutelbeheerder
    Night

@RW076: Dat had TS al geprobeerd, zonder succes.

Je kan eens kijken in je logs of er een foutboodschap vlak voor het einde staat, die misschien iets kan verhelderen.

Je kan dat bekijken in de app Console en dan in System.log

Bijdrager
    glennvanhaaster

<p class=”cite”>Lodewijk_Ramon op 20 oktober 2020 om 19:10</p>
    Ik had een soortgelijk probleem op een MacBook Pro. Uiteindelijk na veel andere pogingen (o.a. het lijstje dat jij noemt) heb ik het kunnen oplossen door de MBP compleet opnieuw te configureren. Eerst een reservekopie gemaakt, opgestart in recovery mode, Schijfhulpprogramma, volume gewist, nieuw volume aangemaakt, MacOS geïnstalleerd, reserkomie teruggezet. Nogal een klus, maar het heeft geholpen.

Goed om te weten dat meer mensen het hebben en dat jou het zo is gelukt! Dat is vast een opluchting, maar natuurlijk wel een hoop werk. Dus hopelijk laatste redmiddel. Thanks!

Bijdrager
    glennvanhaaster

<p class=”cite”>Night op 20 oktober 2020 om 22:53</p>
    @RW076: Dat had TS al geprobeerd, zonder succes.

Je kan eens kijken in je logs of er een foutboodschap vlak voor het einde staat, die misschien iets kan verhelderen.

Je kan dat bekijken in de app Console en dan in System.log

Thanks voor je reactie! Ik snap dit niet helemaal. Ik heb de app geopend en zit ook in de System.log. Daar zie ik dan een hele lijst met dingen die ik niet begrijp:p

Even een klein stukje voor het idee:

Oct 21 09:35:28 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1199]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:35:28 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:35:36 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:35:37 admins-Mac-Pro-4 iTunesHelper[460]: Entered:_AMMuxedDeviceDisconnected, mux-device:6
    Oct 21 09:35:37 admins-Mac-Pro-4 iTunesHelper[460]: Entered:__thr_AMMuxedDeviceDisconnected, mux-device:6
    Oct 21 09:35:37 admins-Mac-Pro-4 iTunesHelper[460]: tid:8e2b – Mux ID not found in mapping dictionary
    Oct 21 09:35:37 admins-Mac-Pro-4 iTunesHelper[460]: tid:8e2b – Can’t handle disconnect with invalid ecid
    Oct 21 09:35:38 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1201]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:35:38 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:35:46 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:35:48 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1204]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:35:48 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:35:56 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:35:59 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1207]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:35:59 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:36:06 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:36:09 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1209]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:36:09 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:36:16 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:36:19 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1211]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:36:19 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:36:25 admins-Mac-Pro-4 mdworker[1222]: libcoreservices: _dirhelper: 595: mkdir: path=/var/folders/zz/zyxvpxvq6csfxvn_n00000b400002s/0/ modes[0]=0755: Operation not permitted
    Oct 21 09:36:26 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:36:29 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1225]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:36:29 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:36:33 admins-Mac-Pro-4 Setup[758]: BUG in libdispatch client: dispatch_mig_server: mach_msg() failed (ipc/send) msg too small – 0x10000008
    Oct 21 09:36:36 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:36:39 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1230]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:36:39 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:36:46 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:36:49 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1232]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:36:49 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:36:56 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:36:59 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1235]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:36:59 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:37:06 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:37:09 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1237]): Service exited with abnormal code: 1
    Oct 21 09:37:09 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master): Service only ran for 1 seconds. Pushing respawn out by 9 seconds.
    Oct 21 09:37:16 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.qmaster.qmasterd): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds.
    Oct 21 09:37:19 admins-Mac-Pro-4 com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.postfix.master[1243]): Service exited with abnormal code: 1

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat het syslog betreft: Het gaat vooral om het tijdstip. Het moment dus waarop je wilde afsluiten.

Daar staat dan mogelijk iets wat verdacht lijkt.

Maar heb je al geprobeerd om eerst alle programma’s met de hand af te sluiten alvorens je een shutdown van de Mac uitvoert?

Een applicatie die bij afsluiten vast loopt kan roet in het eten gooien. Ik had een keertje een vergelijkbaar iets met ± 9 applicaties open en toen de Mac weer opgestart was na een geforceerde shutdown bleek 1 applicatie onjuist te zijn afgesloten.

Dus kijk eens of je er ook last van hebt als je eerst alle applicaties met de hand afsluit.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.