19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Snowplay

Mac Bestellen + Perikelen?

Beste Mac-lovers,

Aangezien ik toe ben aan een nieuwe computer wil ik er eentje kopen bij http://www.Apple.nl
    Nou vraag ik mij een paar dingen af:

Het is toch zo dat als je de Mac hebt binnengekregen je hem zonder reden binnen 14 dagen kan terugsturen?

Moet je het wegsturen zelf betalen?

En wat als de Mac een defect heeft dan betaalt Apple het terugsturen en/of heenzenden zelf?

Wie weet hoelang het duurt voordat het wordt teruggestuurd?

Applecare:
    Is dit nodig? Apple zegt 1 jaar garantie te geven terwijl wettelijk is bepaald: Minimaal 2 jaar garantie. is dit een gevalletje oplichting?
    En er zijn toch ook andere apple verzekeringen? Zijn die “Beter”?

Tot in hoeverre is het bij Apple acceptabel dat “defecte” macs worden teruggestuurd: In de zin van: bij welke relatieve fouten wil apple het product terugnemen of repareren? Of doen ze moeilijk?

Ik hoop dat jullie hier kennis van hebben, en alvast bedankt.:)

Snowplay

Bijdrager
    Maverick9898

Het is toch zo dat als je de Mac hebt binnengekregen je hem zonder reden binnen 14 dagen kan terugsturen?

Dat zou heel goed kunnen maar dat ga je zeker niet willen, geloof me!

En wat als de Mac een defect heeft dan betaalt Apple het terugsturen en/of heenzenden zelf?

Als de Mac een defect heeft kan je het beste naar een APR gaan. Die kunnen het daar min of meer ter plekke repareren. Apple zou dat ook aan gaan raden bij een defect.

Applecare:
    Is dit nodig? Apple zegt 1 jaar garantie te geven terwijl wettelijk is bepaald: Minimaal 2 jaar garantie. is dit een gevalletje oplichting?
    En er zijn toch ook andere apple verzekeringen? Zijn die “Beter”?

Daar zijn de meningen over verschilt. Als ik jou was zou ik het kopen en dan bij eBay. Veel goedkoper en het is hetzelfde. Het kost bij eBay voor een desktop maar 50 euro en voor een laptop maar 80 en het scheelt je veel gedoe. Ik ben niet heel juridisch aangelegd maar mensen zeggen dat je recht op een deugdelijk product. Echter, door een tijdje bij een APR gewerkt te hebben, heb ik gemerkt dat ze maar zelden iets terugnemen op basis daarvan en vaak heel makkelijk als je Apple Care hebt. Apple Care dekt het niet als je bijv zelf drinken over je computer laat vallen of schade dat duidelijk door eigen schuld is gebeurt. Voor de rest is productiefouten gewoon gedekt in die garantieperiode.
    Je kan een gewone computerverzekering afsluiten bij een bank of verzekeringsmaatschappij. Dat dekt vaak echter de waarde van je laptop (dus hoeveel die waard is op dat moment) dus soms dekken ze dan dingen ook weer niet. Maar dat hangt af van het bedrijf;). Apple Care is gewoon handiger en ik raad dat aan.

Bijdrager
    Swisi
    Inactief
    Anoniem

Hallo,

Ik heb zelf nooit extra apple care gekocht, maar kan je hier ook geen raad over geven.

Mocht je mac een defect hebben. Kun je gratis bellen met de apple store. en wordt de machine kosteloos opgehaald door een koeriersdienst en krijg je een nieuwe toegezonden. (de verzendtijd hangt af van de gekozen configuratie optie *Dus bijvoorbeeld een i7 processor ipv de i5).

Je kan de mac binnen 14 dagen retour sturen. zonder enige reden. (zie: apple voorwaarden)

Moet je het wegsturen zelf betalen?
    Wie weet hoelang het duurt voordat het wordt teruggestuurd?

(Ik spreek uit eigen ervaring na het ontvangen van 2 defecten imac’s)

Bijdrager
    Maverick9898

over de garantie kan ik niks zeggen, maar mocht je mac een defect hebben. Kun je gratis bellen met de apple store. en wordt de machine kosteloos opgehaald door een koeriersdienst en krijg je een nieuwe toegezonden. (de verzendtijd hangt af van de gekozen configuratie optie *Dus bijvoorbeeld een i7 processor ipv de i5).

Jah alleen dat is natuurlijk binnen die 14 dagen. Ik neem niet aan dat ze na 8 maanden zeggen och tuurlijk je krijgt gewoon een nieuwe en we komen ‘m ook nog halen:p.

Inactief
    Anoniem

Dat klopt inderdaad. Mochten de 14 dagen voorbij zijn dan sturen ze je door naar een APR (Apple Premium Reseller). die repareren de mac dan voor jou.

Bijdrager
    hokkie

Eerste gedeelte van je vraag:

Wat denk je zelf? Als je een broek koopt in de winkel en die terug brengt omdat deze achteraf niet helemaal naar wens is, vraag je toch ook niet je benzine- en parkeerkosten terug? Apple stuurt gratis een product naar je toe, je mag hem 14 dagen uitproberen, dat lijkt mij een prima “service”.

Laatste gedeelte van je vraag:

AppelCare is een soort van verzekering, dus het kan pas “uit” als je daadwerkelijk een probleem hebt. Hiermee gaan ze keurig om en is zeker geen oplichting. Of je dit moet doen, tja… ik doe het niet, maar er zijn genoeg mensen die het wel doen. Dit is het leuke aan verzekering, waag je de gok? of verzeker je hiervoor?

Het terug sturen van een product en je geld terug krijgen of een ander model doen ze bijna nooit, vaak is een probleem wel te repareren. Apple kennende zijn ze hier redelijk coulant mee, maar dit verschilt wel eens per persoon (lees: ervaring). Ik heb gelukkig één keer met de garantie afhandeling van Apple te maken gehad en dit is prima opgelost (zelfs een paar weken over de verstreken garantietermijn).

Kortom, als ik jou was, zou ik naar een Apple Store bij je in de buurt gaan. Die kosten van verzenden zit je kennelijk hoog. Mocht je een defect hebben, zijn de verzendkosten voor de winkel.

Succes!

Inactief
    Anoniem
    hokkie op 05 augustus 2010

Ook het retour sturen van een Mac i.v.m. garantie, dien je zelf te betalen.

Hier ben ik het niet mee eens. binnen de 14 dagen na aankoop wordt de mac bij een defect gratis opgehaald.
    Dit was bij mij defecte imac’s in ieder geval.

Bijdrager
    Snowplay
    maclover111 op 05 augustus 2010
    hokkie op 05 augustus 2010

Ook het retour sturen van een Mac i.v.m. garantie, dien je zelf te betalen.

Hier ben ik het niet mee eens. binnen de 14 dagen na aankoop wordt de mac bij een defect gratis opgehaald.
    Dit was bij mij defecte imac\’s in ieder geval.

Ok,

Dus binnen 14 dagen is het gratis en na de 14 dagen moet je de verzendkosten zelf betalen?
    Dus als mijn mac bij wijze van spreken uitbrandt moet ik de verzendkosten zelf betalen als die 14 dagen om zijn. (?)

Bedankt voor de antwoorden!

Bijdrager
    Maverick9898

Dus binnen 14 dagen is het gratis en na de 14 dagen moet je de verzendkosten zelf betalen?
    Dus als mijn mac bij wijze van spreken uitbrandt moet ik de verzendkosten zelf betalen als die 14 dagen om zijn. (?)

Ja alleen zoals al eerder genoemd kan je beter naar een APR. Buiten die 14 dagen doet Apple niks meer. Apple repareert zelf namelijk niet. Dat gebeurt via de aangewezen zelfstandige filialen van Apple Premium Resellers.

Bijdrager
    CorMac

Ik heb vorig jaar bij Pro warehouse offerte aangevraagd voor mijn iMac. Maar heb toen besloten om hem daar niet te bestellen maar via de Apple store. Aangezien hij bij Pro ware house een stukje goedkoper was, heb ik dat ook gemeld toen ik een medewerker van Apple aan de lijn had. Die vroeg me de offerte door te sturen en dan zou hij kijken wat hij kon doen. Dezelfde dag of de dag erna een mail terug gehad met daarin het bericht dat ik hem ook bij de online apple store voor hetzelfde bedrag kon kopen (om de puntjes op de i te zetten, 1 of 2 cent minder nog)

Het is maar een suggestie moest je je Mac via de online store kopen…

Bijdrager
    Snowplay
    CorMac op 05 augustus 2010

Ik heb vorig jaar bij Pro warehouse offerte aangevraagd voor mijn iMac. Maar heb toen besloten om hem daar niet te bestellen maar via de Apple store. Aangezien hij bij Pro ware house een stukje goedkoper was, heb ik dat ook gemeld toen ik een medewerker van Apple aan de lijn had. Die vroeg me de offerte door te sturen en dan zou hij kijken wat hij kon doen. Dezelfde dag of de dag erna een mail terug gehad met daarin het bericht dat ik hem ook bij de online apple store voor hetzelfde bedrag kon kopen (om de puntjes op de i te zetten, 1 of 2 cent minder nog)
    Het is maar een suggestie moest je je Mac via de online store kopen…

Aha bedankt.

De imac i5 versie (De duurste standaard versie) kan ik inplaats van €2000 voor €1.838,55 krijgen via de online Apple store.

Bijdrager
    NiellS

Dat men 2 jaar garantie moet geven is wettelijk bepaald voor de handelaars.
    Aangezien Apple geen ‘fysieke’ winkels heeft binnen de Benelux, moet Apple zich niet aan die wet houden. Apple komt er dus mee weg dat ze maar 1 jaar garantie geven.

Als je je Mac bij een APR koopt, die zich dan weer wél aan die wet moet houden, heb je recht op de 2 jaar garantie.

Bijdrager
    NiellS

Dat men 2 jaar garantie moet geven is wettelijk bepaald voor de handelaard.

* handelaars

Inactief
    Anoniem

Als je de mac koopt bij de online store kun je nog studenten korting krijgen. Ik heb dit ook gedaan. zonder een kopie van een studenten pas ofzo door te sturen.

Gewoon de mac bestellen via de telefoon (0800 0200 570) en dan gewoon naar korting vragen.

Bijdrager
    Kokkie Kurka

Ik denk dat je beter niks kunt kopen.
    Als je over deze dingen zorgen zit te maken, zul je alleen maar teleurgesteld zijn.

Succes!

Bijdrager
    Yannes

Hmm, de kans op een defecte Mac is niet zo groot hoor:eek:

Bijdrager
    Obi

Op aankopen via internet geldt de wet op colportage verkoop, en dat houdt in dat je aankopen via internet tot 7 dagen NA de aankoop het product zonder opgaaf van reden kunt terugsturen.

Bijdrager
    Snowplay
    Obi op 06 augustus 2010

Op aankopen via internet geldt de wet op colportage verkoop, en dat houdt in dat je aankopen via internet tot 7 dagen NA de aankoop het product zonder opgaaf van reden kunt terugsturen.

Yup, maar als je het zonder opgave van redenen terugstuurt, neem ik aan dat de de verzendkosten zelf moet betalen?

En Kokkie Kurka,

Over een imac van 2000 euro wil ik mij best wel een beetje informeren. Rare logica heb je ook, waarover zou ik teleurgesteld zijn?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.