6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    aspers

Mac bedienen op afstand?

Ivm het coronavirus zijn we aan het kijken of het mogelijk is om thuis te werken.

Nu heb ik thuis een mac staan, en daarmee zou ik toegang willen krijgen met mijn mac die op kantoor staat waar verschillende servers aan gekoppeld zijn. Is er een manier om (werk)mac op afstand te bedienen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat kan. Klik en klik.

Maar het werkt alleen als op de Mac in kwestie extern inloggen c.q. beheer al reeds aan staat.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ja gaat prima. Zie de links hierboven. Maar het werkt alleen goed als de upload op je werk bloedjesnel is, dus minstens glasvezel.

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 16 maart 2020 om 16:33</p>
    Dat kan. Klik en klik.

Maar het werkt alleen als op de Mac in kwestie extern inloggen c.q. beheer al reeds aan staat.

Is een optie, maar voor het werken hiermee zal er wel in de router op het werk moeten worden gezorgd dat je ssh of vnc sessie bij jouw mac op het werk terecht komt. Lastig, zeker wanneer er ook andere collega’s iets dergelijks willen opzetten. Daarnaast mag je je afvragen of een VNC nou wel zo’n veilige methode is.

Een en ander kan een stuk veiliger worden gerealiseerd via een VPN verbinding. Daarmee maak je een veilige verbinding met je bedrijfsnetwerk… daarna kun je of met een VNC/ARD aan de hang gaan op je kantoor-mac …of gewoon je mac thuis rechtstreeks verbinden met de door jou genoemde servers.

Andere oplossingen die misschien van nut kunnen zijn zijn Teamviewer of Anydesk.

Bijdrager
    Triumph

Mijn vrouw werkt nu thuis via citrix server

Op de Mac dus

Bijdrager
    Jorik

Via programma’s als TeamViewer (https://www.teamviewer.com/nl/) en Jump Desktop (https://jumpdesktop.com/) kan dit ook.

Niet gratis (wel gratis voor prive gebruik bij TeamViewer), maar die maken het verbinden met je remote Mac vaak makkelijker via een Cloud service en relatief goede compressie voor de desktop. Maar die cloud/service moet je dan natuurlijk wel vertrouwen. Alternatief is een VPN oplossing om op je werk-netwerk te komen en dan VNC / Apple Remote Desktop. Maar VNC vind ik zelf meestal niet zo lekker werken (latency, beeldkwaliteit) en Apple Remote Desktop vind ik met €89,99 wat aan de prijs.

Zelf gebruik ik Jump Desktop, omdat die al in mijn SetApp app abonnement zit.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.