17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    macpro

Mac automatisch aan- of uitzetten onder OS X

Onder Mac OS 9 kan ik in het regelpaneel Energiestand een schema opgeven voor het starten en stoppen van de Mac.
    Onder OS X kan ik dit nergens vinden.

Iemand enig idee hoe ik dit onder OS X kan instellen?

Ik heb dit nodig om mijn iBook ’s nachts uit de sluimerstand te laten ontwaken voor de backup.

Bijdrager
    boelie

Zelf heb ik dit nooit geprobeerd, maar het schijnt zo te zijn dat je je een schema in kan stellen via classic (in het regelpaneel energiestand). Of dit nog steeds werkt, dat weet ik niet.

Toch is het beter om je mac ’s nachts aan te laten staan i.v.m. verschillende onderhoudschema’s die unix voornamelijk ’s nachts uitvoert.

Moderator
    Lucas Raggers

Is het nou echt goed om je mac dag en nacht aan te laten staan? Ik hoor vaak dat mensen dat doen. Maar geldt dat ook voor iBooks en andere laptops? Slijten ze daar niet van?

Bijdrager
    macpro

Helaas, dat werkt niet. Ik krijg de melding “De Energiestand-extensie is niet actief. De extensie is niet geïnstalleerd of deze computer ondersteunt het regelpaneel ‘Energiestand’ niet.”

In de extensies map van de Classic omgeving zie ik ook geen energiestand extenstie. Ik heb nog even op een iMac onder 9.2.2 gekeken of daar een losse energiestand extensie voorkomt, maar die is er dus niet.

Bijdrager
    macpro

Ik laat mijn Mac’s wel zoveel mogelijk in de sluimerstand staan.
    Ze starten daardoor een stuk sneller op.

Een ander voordeel is dat de Mac meer op temperatuur blijft.
    Als je een apparatuur aanzet, dan wordt het warm en gaan onderdelen uitzetten. Zet je het uit, dan koelt het af en krimpt alles weer in.
    Dit zou wel eens kunnen leiden tot storingen, alhoewel ik het zelf nog niet heb meegemaakt.

Om die reden zou het dus beter moeten zijn.

Ik heb ook ergens gelezen dat als je een Mac binnen 8 uur weer gaat gebruiken je het beste kunt kiezen voor de sluimerstand. En anders gewoon kunt uitzetten.

Bijdrager
    Jan-Willem

Met classic kan je die dingen niet instellen als je osx draait.
    het opzich zelf uitzetten kan je met een appelscriptje laten doen en dat dan met crontabs laten runnen.
    volgens mij kan je een mac niet (meer) uit zich zelf uit slaap halen, maar met het proggie WakeUp kan je wel een andere mac uitslaap halen. Ik weet allen niet of dit ook met een laptop werkt, omdat die vanzelf gaat slapen als ie dicht is (met een gewone dekstop mac werkt het wel)

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Een laptop kun je wel uit slaapstand halen als er een tweede monitor aanhangt. Je kunt namelijk ook gewoon je laptop dichtklappen en doorwerken op je tweede beeldscherm.

Dit kan op mij Pismo tenminste wel…

Bijdrager
    KeKo

met eeshutdown kun je je mac binnen een bepaalde periode uit laten zetten of op een bepaald tijdstip laten uitzetten…

Bijdrager
    Jan-Willem

ik zou het gewoon een keertje proberen.

Bijdrager
    thomdebom

je kunt ook via je terminal de mac laten uit en aanzetten.
    Volgens mij kun je niet zeggen: ik wil dat mijn mac elke dag om zo en zo laat uit en aan gaat, maar wel per keer aan- en uitzetten regelen. Is denk ik wel een scriptje voor te schrijven.

ik weet niet precies het commando, maar volgens mij om het uit te zetten iets met: shutdown.
    probeer anders “man shutdown”

Bijdrager
    Jan-Willem

je kan hem wel via terminal aan zetten maar niet uitzetten

<Edit> Ik bedoel het omgekeerde</edit>

Bijdrager
    macpro
    ”Jan-Willem”

je kan hem wel via terminal aan zetten maar niet uitzetten

Bedoel je niet het omgekeerde?
    Want als een Mac in slaapstand staat, dan werkt terminal e.d. niet.

Bijdrager
    Jan-Willem

:oops:
    maar je kan hem wel remote uit de slaapstand halen en zetten

Bijdrager
    macpro

Remote wakker schudden lukt me al met WakeUp.
    Hoe kan ik ‘m dan remote in de slaapstand zetten?

Bijdrager
    Jan-Willem

ik heb daar ooit een commandline proggie voor gevonden. wil hem je wel mailen. stuur me maar een persoonlijk bericht….

Bijdrager
    macpro

En de oplossing komt van June.

Zie deze thread.

Bijdrager
    Jan-Willem

op die help pagina zeggen ze niks van het automatisch opstarten:(

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.