13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Loek Mulder

Mac apps werken niet meer

Na een upgrade naar OS X El Capitan (10.11) werken Agenda, App Store, Mail, Voorvertoning, iBooks en Facetime niet meer. Alle native-apps dus. Na aanklikken in het Dock stuiteren de icoontjes een paar keer en daarna gebeurt er verder niks meer. Ik kom er niet uit. Iemand een oplossing voor dit hardnekkig probleem?

Inactief
    Anoniem

Ok, ik weet dat ik nu een hele stomme opmerking maak
    Maar heb je al opnieuw opgestart?

Bijdrager
    Loek Mulder

Het euvel is al van voor de zomervakantie, op een iMac die ik niet al te veel gebruik, maar nu wel hard nodig heb. Opgestart is het apparaat al vele keren.

Bijdrager
    Hansi2124

Installeer de Combo-update. Wie weet helpt dat.

Inactief
    Anoniem

Dan indd een update doen, en anders de installatie van OSX opnieuw uitvoeren
    Uiteraard waar nodig wel even zorgen voor een goede backup

Bijdrager
    IGBA

Ooit een handige ‘schoonmaak’-applicatie gebruikt?

Bijdrager
    GoeieDag

Of fonts weggegooid?

Bijdrager
    Loek Mulder

Dank voor de inbreng. De Combo-update heeft een deel van het probleem opgelost (Dank Hansi2124!) Een aantal apps doet het nu. De App store-app blijft echter weigeren. Ik zie wel de tabs en de rolmenus boven in het scherm, maar het programma zelf verschijnt niet op het scherm. Erg onhandig, want zo kan ik geen softeware-updates doen of apps downloaden. Iemand nog een suggestie?

Bijdrager
    Hansi2124

Graag gedaan!;-)
    Zorg dat Je de App Store gesloten hebt. In je thuisbibliotheek in de Preferences com.apple.appstore.plist even verwijderen uit de lijst en dan de App Store weer openen. Wellicht helpt dat…..

Bijdrager
    Loek Mulder

@Hansie2124 De file com.apple.appstore.plist is onvindbaar in de Preferences van de beheerder. Ik heb de file wel zien staan (en verwijderd) uit een gebruikersaccount van een van de gezinsleden. Dat laatste heeft het probleem van het niet opstarten van de App Store niet opgelost. Heb nogmaals de Combo-updater geïnstalleerd, maar ook dat helpt niet.
    Wanneer er geen andere mogelijke oplossingen zijn, dan overweeg ik een herinstallatie van OSX. Maar dat is lastig aangezien ik niet de App Store kan opstarten. Catch22.

Bijdrager
    Hansi2124

Gaat het wel goed in het gebruikersaccount van de gezinsleden dan? Zo ja, dan moet je toch echt bij het beheerdersaccount hetzelfde doen. Het zit dus niet in de gewone bibliotheek, maar in je thuisbibliotheek, zoals ik eerder aangaf. Het kan niet dat het er niet tussen staat…….

Bijdrager
    Loek Mulder

@Hansi2124
    Nou gevonden hoor. Het kostte wat tijd en uitvogelen, aangezien de thuismap op verborgen stond. Maar deze file trof ik aan in de Preferences:

com.apple.appstore.plist.lockfile

Dat is de file die je bedoelt? En kan ik die verwijderen?

Bijdrager
    Loek Mulder

Oh wacht. Verderop in de lijst staat ook ‘com.apple.appstore.plist’ die zal ik verwijderen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.