25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Joss

Mac App Store wil niet starten

Ik heb sinds een paar dagen iets raars. De App Store op mijn iMac (2008) met Mountain Lion wil niet opstarten. Het icoon in de dock is veranderd , maar geeft nog wel aan hoeveel updates er zijn. Repareren van permissions levert niks op. Ook heb ik de combo update van 10.8.4 er handmatig opgezet, maar ook dat lost niks op. Net nog de schijf laten controleren en repareren, maar geen beter resultaat.
    Wie heeft een idee?

Bijdrager
    belfortmac

Probeer eens met je gastaccount, als die het wel doet weet je in ieder geval wel dat het aan je eigen account ligt.

Bijdrager
    Joss

@daalhofmac Er zijn nog 3 andere accounts, waarvan 1 met administrator rechten, maar bij geen van allen lukt het.

Bijdrager
    belfortmac

He!!

Bijdrager
    belfortmac

Heel vreemd.
    Spijt me, maar dan kan ik je ook niet helpen.
    Ik hoop iemand anders wel, want hier wil ik ook graag het antwoord op weten!
    Wat doet ie trouwens als je een backup van je Time Machine back up hebt terruggezet?

Bijdrager
    Joss

Ik heb ook geprobeerd om een oude versie van de App Store uit de backup terug te zetten, maar dat mag niet. Verwijderen mag ook niet.

Bijdrager
    mollie319

Kun je hem wel opstarten vanuit je programma’s map?

of als je links bovenin op het ´ú┐-tje klikt, kun je ook kiezen voor App Store… werkt dat wel?

Bijdrager
    Joss

@mollie319 Dank voor het meedenken. Dat heb ik allebei geprobeerd, maar helaas bieden ook deze methoden ook geen ander resultaat. In de map Programma’s is ook het icoon veranderd, net als in mijn eerste vraag.

Bijdrager
    mollie319

Ik persoonlijk zou dit eens proberen, maar dan uit de combo update 10.8.4….

Die info vond ik hier, laatste bijdrage in de thread

Inactief
    Anoniem

Heb je toevallig recentelijk wat ‘handige opruimtooltjes’ gebruikt?

Bijdrager
    Joss

Hartelijk dank weer mollie319.

Helaas heeft ook dit geen effect.:-( Ik word er een beetje moedeloos van, maar dat ligt zeker niet aan je hulp.

@koen Ik kan me niet herinneren dat ik iets drastisch heb opgeruimd, zeker niet in de Applications folder. Als ik iets uninstall dan doe ik dat met AppZapper.

Ik ga nog verder zoeken, maar alle hulp blijft welkom.

Bijdrager
    mollie319

En toch ligt de oplossing daar, denk ik;-)

kijk maar naar dit artikel. Ik denk dat je met pacifist de originele App Store moet installeren van Mountain Lion, daarna de combo update eroverheen.
    Mac App Store Re-Install

Bijdrager
    mollie319

Hoi Joss,

wat ik voor je gedaan heb is de App Store met behulp van Pacifist uit de originele Mountain Lion Installatie ‘gekopieerd’.
    Die vind je hier

Download de file, unzippen en kopieer hem naar de map Programma’s
    NIET OPSTARTEN de App Store
    installeer vervolgens de Combo Update 10.8.4 eroverheen
    Dan zou het toch gewoon weer moeten werken lijkt mij……

succes

Bijdrager
    Haike

Herinstallatie doen? en als dat niks oplevert, begin ik toch eerder aan een hardware probleem te denken.

Bijdrager
    Joss

Ik ga het later vandaag proberen. Hartelijk dank! Ik zal de resultaten terugmelden.

Bijdrager
    Joss

@mollie319 Het wil niet lukken om de uitgepakte App Store naar de map programma’s te slepen. Ik krijg dan een foutmelding. ‘App Store’ kan niet worden gewijzigd of verwijderd, omdat het voor Mac OS X is vereist.
    Ik ga proberen zelf vanuit de update de app store opnieuw te installeren en dan deupdate er overheen zetten. Zonder tussendoor opstarten van de App Store. Ik hou je op de hoogte.
    @Haike Waar denk je aan als hardware probleem?

Bijdrager
    mollie319

@Haike herinstallatie is een Windows paardenmiddel. (alhoewel altijd aanbevelen bij windows gebruiker, gewoon omdat het kan);-)
    en een hardware probleem omdat 1 programma het niet meer doet of ge├»nstalleerd kan worden lijkt me stug, tenzij je een rotte plek op je HDD hebt……..
    Maar dan zou ik meer problemen verwachten………

Het probleem in deze is, dat je die App Store niet zomaar kunt downloaden bij Apple…. Blijkbaar niet goed over nagedacht, want ja je ziet het, hij kan dus corrupt raken.

@Joss je zult vanuit de originele OS X Mountain Lion (middels pacifist) die App Store terug moeten zetten, en dan de 10.8.4 Combo update eroverheen. Pas daarna weer de App Store opstarten:-)
    Succes en hou me (ons) op de hoogte. Dit moet toch gewoon weer goed kunnen komen!

Bijdrager
    mollie319

@Joss overigens lees ik net dit artikel bij Apple over hoe je middels de Mountain Lion Recovery procedure een ‘re-install’ kunt doen, dus als het ware zet je Mountain Lion er nogmaals overheen…… Dan zou je geen gegevens kwijt moeten raken, maar gebruik is voor eigen risico;-)

Bijdrager
    Haike

@Haike herinstallatie is een Windows paardenmiddel.

Daarom werk ik al sinds 1984 met apple, en ben nooit aan windhoos begonnen…..:angel:

Bijdrager
    Joss

Ik ben nog niet verder gekomen. Mijn eerste poging tot installatie uit Pacifist en upgrade waren gescheiden door een herstart, nu maar eens zonder proberen. Als het niet lukt overweeg ik het terugzetten van een backup uit de tijd dat het nog goed werkte. De gebruikersgegevens staan op een aparte schijf, dus die hoeven daar niet onder te lijden. Ik hou jullie op de hoogte.

Bijdrager
    Joss

Hartelijk dank @mollie319. Het artikel bij Apple in je post van gisteren heeft de oplossing gebracht!
    @Haike Herinstalleren is inderdaad iets wat ik nooit meer wil doen.
    Alleen het OS er opnieuw opzetten duurt ongeveer een kwartier. Dat is te overzien. Alleen het zoeken dat heeft wel heeel veeeel tijd gekost.

Bijdrager
    Haike