13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    A_A

mac adress logging AE

Mensen,

Is het mogelijk met een Airport extreme router van de laatste generatie om een logfile te laten lopen van alle mac adressen die langs komen?
    Ik weet de regels mbt privacy, gaat mij er nu gewoon even om of het kan.
    Ik wil dus ook geen sites of verkeer loggen, alleen maar een bestand met mac adressen en liefst met tijd/datum wanneer deze langs kwam.

Bijdrager
    McPim

Nee. In vorige hardware versies, en mét Airport Utility 5.6, kon dat nog wel. Maar de huidige AE ondersteunt geen SNMP meer en in de Airport Utility is de optie ook verdwenen.

Bijdrager
    A_A

misschien een idee hoe dit zonder extra hardware aan te schaffen te doen zou kunnen zijn?

Bijdrager
    McPim

Lastig.. Er zijn wel apps om op je Mac netwerkverkeer te monitoren maar dan komen de apparaten die via WiFi met je AE verbinden nog steeds niet voorbij. Er zijn tools om met je WiFi interface van je Mac of Macbook passief te scannen maar dan kun je niet tegelijkertijd met internet verbonden zijn via WiFi. Wat is het doel, home/away detectie bijvoorbeeld?

Bijdrager
    A_A

home detectie inderdaad.

Bijdrager
    McPim

Dacht ik al, zelf ook een tijd mee gestoeid:) Uiteindelijk met een heel goedkoop TP-Link TL-MR3020 routertje met OpenWrt firmware zelf een mac adres scanner geknutseld. Maar die was niet superstabiel en crashte om de paar dagen. Het kán dus wel, maar dat vergt heel wat googelen.

Bijdrager
    A_A

Was ook een idee van mij inderdaad, om te kijken naar een goedkoop routertje die dat doet.
    Ik zat ook al te kijken of je met een apart netwerkje zonder beveiliging en zonder internet toegang waar in je een computer zet met wifi scan oid zo iets kan doen.

Bijdrager
    A_A

IP Scanner Pro
    By 10base-t Interactive

Dit tooltje kan in ieder geval wel continu scannen en log files dumpen van mac adressen in het netwerk.
    Als je dat in een open netwerk zet, dan ben ik al een eindje op weg denk ik zo.

Bijdrager
    A_A
    Bijdrager
    McPim

Dat gaat niet werken denk ik, omdat het alleen devices ‘ziet’ die met het netwerk zijn verbonden. En ook met een open netwerk wordt niet zomaar verbinding gemaakt door een device. Tegen dat probleem liep ik destijds ook aan. De mac adressen van (bekende) devices die met je AE zijn verbonden komen bovendien niet voorbij op de netwerkinterface van de Mac waar je die tool op draait. Je moet dus echt passief scannen (luisteren met de WiFi interface naar z.g. ‘probe-requests’) als je alle devices in de buurt wilt zien. Dat kan op de Mac met KisMac of Wireshark bijvoorbeeld, maar dan heb je een Mac nodig die alleen hiervoor gebruikt kan worden (of misschien met een 2e WiFi interface via USB stick? Nooit geprobeerd).

Als je zelf gaat knutselen met een routertje of Raspberri Pi dan kom je in de Linux command-line tool hoek terecht, best lastig 8-O

Bijdrager
    A_A

Nou, als ik een goedkoop routertje neer zet en noem dat netwerk : gast ofzo zonder beveiliging heeft ie connectie lijkt mij.

Bijdrager
    McPim

Wat bedoel je met ‘heeft ie connectie’? Wil je alle apparaten scannen die voorbij komen en het netwerk ‘proben’ of wil je alleen apparaten zien die met het ‘gast’ netwerk verbinding hebben gemaakt? In dat laatste geval gaat dat inderdaad werken. Maar nogmaals, een onbekend device dat voorbij komt maakt niet automatisch verbinding met jouw ‘gast’ netwerk (ook al is het onbeveiligd), doet alleen ‘probe-requests’. Die zul je dus niet kunnen scannen met jouw tooltje.

Moderator
    Night
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.