13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    netfox

MAC-adres

Deze week krijg ik als het goed is mijn nieuwe PowerBook binnen. Omdat het mijn eerste Mac is – maar al wel veel op diverse Mac’s heb gewerkt – had ik hierover een klein vraagje. Mijn internetprovider kijkt naar het MAC-adres van mijn netwerkkaart om te controleren of ik daadwerkelijk lid ben. Mijn vraag is: hoe kan ik mijn MAC-adres achterhalen en is dit – zoals dit mogelijk is bij sommige ‘windows netwerkkaarten’ – softwarematig te wijzigen. Alvast bedankt

Bijdrager
    Hobbes

Een Mac adres moet je kopen (99 p/jaar) dus dat zou je nrml wel moeten weten

Bijdrager
    TonE

System profiler–> Netwerk–> onderaan: ethernetadres.
    Voorzover ik weet zit dat in de hardware ingebakken en is het niet te veranderen.

Bijdrager
    tomfeys

een Mac adres moet je kopen (99 p/jaar) dus dat zou je nrml wel moeten weten

Ik denk niet dat ie een @mac.com adres bedoelt;)

Bijdrager
    Hobbes

Oke verkeerd begrepen

Bijdrager
    TonE

Maar wat moet je provider met je mac-address? Als het om de reden is die je aangeeft zou je niet eens met een andere computer in kunnen loggen:roll:

Bijdrager
    netfox

TonE: bedankt!

En inderdaad: natuurlijk bedoel ik niet een @mac.com adres. Ik had al gehoopt dat het een grapje was.

Bijdrager
    Moos

Hobbes, jij hebt het over een .mac adres. waar hij naar vraagt is het nummer van je netwerkkaart. staat bij de netwerk utility bij de hulpprogrammas. Maar of je dat softwarematig kan veranderen denk ik niet.
    Als je bij telenet een nieuw apparaat wil aansluiten moet je gewoon je modem een tijd uit trekken wanneer je hem dan opnieuw insteekt met een nieuwe computer eraan dan neemt de provider dat nieuwe mac-adres als het jouwe.
    Je kan natuurlijk wel altijd een router ertussen zetten die je het nummer geeft van je oude computer

Bijdrager
    netfox

Ik woon in een groot studentenhuis; één iemand zorgt hier voor het internet (dwz routers, bekabeling en verbinding). Omdat er door heel het studentenhuis dus routers liggen… en iedereen die wil internetten toch mee moet betalen in de kosten is er voor die oplossing gekozen. Datzelfde geldt bij mijn ouderlijk huis in Zeeland met de internetprovider Zeelandnet. Daar kijken ze ook op MAC-adres om te zien of je lid bent. Je kunt wel een router aansluiten op je kabelverbinding… maar wanneer je dit doet moet je dit wel doorgeven zodat ze je MAC-adres kunnen aanpassen in hun systeem.

Bijdrager
    music4mac

Het mac adres word idd bewaard en daarop word je ip gegeven als je de modem nu 2 uur uitzet en daarna de nieuwe situatie aansluit krijg je gewoon op je nieuwe mac adres een goed ip.

de lease tijd van ip bij tiscali is 2 uur weet niet wat de andere providers hebben maar dit zal wel ongeveer gelijkwaardig zijn.

Bijdrager
    Nikita

Ik had het vroeger met Wanadoo Cable, als m’n pc er destijds uitknalde zonder dat ik de verbinding eerst had verbroken moest ik een half uur wachten voordat ik weer kon inloggen. Nu is dat verholpen doordat er een router tussen zit…

Bijdrager
    Oppie

Weer even voor de volledigheid:
    het MAC adres is -denk ik- het makkelijkst/meest logisch te vinden in het Systeemvoorkeurspaneel ‘Netwerk’; voor zowel je ethernet als AirPort MAC adres, onder de respectievelijke tab. Je bent toch al in dat paneeltje als je bezig bent met netwerken.

En die Hobbes…:lol: :lol:

Bijdrager
    machans

Elk ethernet apparaat op de wereld heeft een uniek ethernet adres (mac-adres)
    mac media acces control.
    Zo’n mac-adres wordt gekoppeld aan een ip-adres. En ziehier de PTT (ip Internet) kan jouw pakketten afleveren.
    Een macadres hacken kan ( soms bij unix of wintel), maar is niet aan te raden het
    zeker in een studenten huis. Het geeft dan mogelijk een probleem zoals een dubbel ip-adres.

Wanneer je iets wil weten over je hardware eerst kijken in systeem profiel of over deze mac.

dan krijg je dit te zien. Ethernet-adres: 00:30:65:7d:cb:9c

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.