18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Sama

Maar weer eens spellingscontrole Word(niet opgelost!)

Ik heb me al uitvoerig verdiept in de items die op dit forum over dit onderwerp zijn geschreven, maar het is me nog steeds niet duidelijk.

Ik heb Office geinstalleerd, waarin Word. Ik ben dus op zoek naar de spellingscontrole voor de duidelijkheid.

Als ik in Archief op ’toon info” klik dan verschijnt er o.a. een vakje ‘talen’. De mogelijkheden om talen toe te voegen zijn echter grijs gekleurd, zodat dit niet mogelijk is.

Ik weet dat er zich onder ‘Proofing tools” een nederlandse spellingscontrole bevindt, alleen hoe krijg ik die aan de praat?

Bijdrager
    Misja

Dag,

Onder Tools, language kiezen en die default op dutch zetten en vervolgens onder datzelfde tools spelling and grammar kiezen.

Bijdrager
    Sama

Sorry, maar ik snap er nog niet echt wat van….:cry:
    Kun je het nogmaals in begrijpelijk Nederlands uitleggen?
    Bijv. moet ik iets aanklikken in het geopende Word programma of in de Proofing Tools map? En dan?Wat is ‘default’?
    ik stel je hulp heel erg op prijs!!

Bijdrager
    Misja

Goed
    Sama,

Je opent Word en dan staat er in het boven menu o.a. File, Edit, Format, Font en nog wat dingen (inderdaad niet in het Nederlands maar in het Engels). En ook staat er Tools. Als je die aanklikt zie je in het submenu als eerste spelling and gramar. Hierdoor lanceer je de spellingscontrole. Maar meestal staat deze standaard ingesteld op Engels. Om deze Nederlands te maken ga je in datzelfde submenu naar Language en je kiest daar Dutch. Ook staat daar er links onderin de knop default, waardoor de spellingscontrole bij elk nieuw geopend document meteen de nederlandse spellingscontrole neemt. Klaar!

succes!

Bijdrager
    Sama

Hoi Misja,

Voor de volledigheid: ik heb een Nederlandse Word editie. Alleen de spellingscontrole werkt niet. De talen zitten in een aparte map ‘Gedeelde toepassingen” en daarna in de submap “Proofing Tools”. De standaard taal staat ingesteld op “Nederdlands” en als ik op “spellingcontrole” klik dan krijg ik het bericht dat de controle is uitgevoerd, maar dat klopt niet. Ik heb vroeger het wel voor elkaar gekregen om de spellingscontrole aan de praat te krijgen, maar helaas is mijn Wordprogramma een keer gewist. Ik weet nog wel dat ik toen iets heb gedaan met ‘Toon info”,maar ik weet bij gad niet meer wat. Er is daar een vakje met ‘talen’, en je zou een taal moeten kunnen toevoegen,maar dat werkt dus niet (bij mij).:cry:

Alvast zeer bedankt voor het meedenken en de uitleg!! Ik ben je zeer erkentelijk.

Bijdrager
    Sama

Sorry dat mijn bericht er nu drie keer staat. de server gaf aan dat er een error was en dat de mail niet verzonden werd….. :grrr:

Moderatie door MwM: de dubbelposts zijn verwijderd. Voortaan als je de foutmelding krijgt twee keer op “back” klikken en dan refreshen. Het bericht isn nl. wel gepost.

Bijdrager
    Misja

Sama,

Doet de spellingscontrole het ook niet als de gehele tekst selecteerd is? (appeltje A)
    Anders kan je nog bij de voorkeuren van Word kijken, als het goed is staat daar ook een kopje spelling met de keuze van verschillende woordenboeken….

Bijdrager
    Sama

Appeltje a werkt niet. Bij voorkeuren staat de spellingscontrole aangevinkt (maar die doet dus niets) en de grammaticacontrole is grijs en daar kan ik dus niets aan veranderen. Zou het een onoplosbaar probleem blijken te zijn?

Bijdrager
    wvkempen

Bel mij morgen even rond 17.00 uur.
    We kunnen dan alle instellingen doorlopen.

gegroet
    Willem van Kempen
    (moderatie door MwM: telefoonnummer weggehaald)

Moderator
    Strifer

Beste Willem,

je kunt het beste je telefoonnummer van het forum verwijderen en een telefoonnummer beter versturen via de optie “stuur prive bericht”. zo komt je telefoonnummer niet voor altijd op het web terecht.

ik denk overigens, als je spellingscontrole grijs en niet te selecteren is in het menu ‘extra’ in de menu balk je vergeten bent de extra woordenboeken te installeren.

Bijdrager
    Misja

Zijn jullie er uit gekomen?

Bijdrager
    Sama

Nee, jammer genoeg zijn we er nog niet uit. Ik heb het programma verwijderd en opnieuw geinstalleerd door het programma vanaf de cd naar de map “programma’s ‘ te slepen, maar dat heeft niets opgeleverd. De Nederlandse taalprogramma’s staan wel een een aparte map (in”proofing Tools), maar ik weet niet hoe je die moet installeren. Het is toch wel droevig:cry: , maar misschien wel typisch een microsoft product probleem?

Bijdrager
    Sama

Ik heb het een keer voor elkaar gekregen (een aantal jaren geleden), het moet dus kunnen. Toen moest ik iets doen met “toon info”, maar ik weet niet meer wat. Alles is geinstalleerd (ook alle talen),maar ik krijg ze niet aan de praat. er moet toch iemand bestaan die weet hoe ik e.e.a. moet instellen:x

Bijdrager
    Sama

Weet nu werkelijk niemand op dit voortreffelijke forum hoe ik die taalprogramma’s moet installeren zodat ze werken? Dat kan ik me niet voorstellen.N.B. Alle taalprogramma’s zijn geinstalleerd in de map “Gedeelde toepassingen” en dan in Proofing tools. Als ik op 1 van de taalprogramma’s dubbelclick dan vraagt een venster met welk programma ik het bestand wil openen. Als ik dan Word kies, dan krijg ik een bestand vol onbegrijpelijke tekst te zien. Zo moet het dus niet in elk geval. Hoe wel??

Bijdrager
    Misja

Sama, als ik doe wat jij zegt met die map proofing tools dan krijg ik gewoon een blank document in word. Ik weet niet precies wat de wisselwerking tussen die map en het programma is, denk nog steeds dat het binnen de voorkeuren van Word moet zijn op te lossen, maar anders kan je toch Pages gebruiken (inclusief spellingscontrole) en die vervolgens exporteren naar word formaat. Klinkt als een omweg maar Pages is echt heel fijn als je het even doorhebt….

Bijdrager
    Sama

Ja, inderdaad. Als ik proofing Tools opent dan krijg ik de “Project Galerie ‘ te zien. Daarin kun je inder daad voor een leeg word document kiezen, dat heb ik nu ook gezien. Alleen lost dat gegeven het probleem nog niet op. Doet de spellingscontrole bij jou het wel?

Bijdrager
    Sama

Ik heb Pages eens even bekeken en ik denk dat ik dat maar ga aanschaffen. Dat zal toch wel een ingebouwde Nederlandse spellingscontrole hebben (d.w.z. zonder dat ik allerlei kunstgrepen moet uitvoeren waar ik niets van snap :cry:)?

Bijdrager
    Misja

In Pages? Ja hoor, appeltje dubbele punt!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.