17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    hitcher

M-Audio Firewire 410 en enkele vragen.

Hallo,

Ik bezit een M-Audio Firewire 410 en heb enkele vragen. Het apparaat heeft vier inputs. Twee inputs aan de voorzijde van het apparaat en tweemaal jack aan de achterzijde. In de summiere handleiding staat 2 x stereo inputs (paar 1 en 2 en paar 3 en 4).

Nu dacht ik aan het volgende. Ik gebruik 1 x mono voor de microfoon op kanaal 1 (aan de voorzijde ingeplugd en de phantom voeding ingeschakeld). Op het tweede stereokanaal (paar 3 en 4 sluit ik een cd-speler aan). Deze heb ik met een verloop van 2 x cinch naar de jack uitgang 2 aan de achterzijde van de m-audio aangesloten.

Nu gebeurt het volgende. In plaats van 1 x microfoon op een apart kanaal (1) en de cd-speler op een apart stereokanaal ( 3 en 4) krijg ik de microfoon mono op kanaal 1 en de cd-speler mono op kanaal 2. Deze bezetten dus samen een stereopaar. Ik kan de cd-speler op geen enkele wijze toekennen aan de kanalen 3 en 4. Ik werk met Garageband.

Wat is hier aan de hand. Zijn de kanalen aan de achterzijde van de firewire 410 monokanalen? Wat ik wil kan dan helemaal niet. Ik haal deze informatie niet uit de handleiding. Zie voor een link van dit apparaat met alle foto’s http://www.soundonsound.com/sos/mar04/articles/maudio410.htm Voor de duidelijkheid. Ik heb dus mijn mic linksvoor ingeplugd en de cd-speler achterin op input 2.

Een tweede probleem is dat ik met het inputgeluid van de cd-speler helemaal niets kan. Een eenvoudige muziekcd geeft continu clipping. Men zou dit nu eenvoudig willen aanpassen met de faders van de softwaremixer. Hoe je ook schuift in de mixer, de meters schieten gewoon de hoek in en reageren helemaal niet op de faders. Zelfs al zet je de faders allemaal op 0.

Wie weet raad?

Bijdrager
    Buzz

Je voegt de CD-speler neem ik aan als “Real-instrument track” toe aan Garageband. Ik gebruik trouwens versie 3 in het Engels.

Dan kan je rechts onderin het “Track Info” venster toch kiezen welke “Input” je gebruikt? Ik heb de M-Audio FireWire Solo, en daar heb ik de keuze tussen zes mogelijkheden: “Channel 1(mono)” t/m “Channel 4 (mono)” en “Channel 1&2 (stereo)” en “Channel 3&4 (stereo)”. Voor een stereo-bron kies je natuurlijk één van de laatste twee.

In het “Track Info” paneel kan je ook het Volume van je invoerbron instellen zodat er geen clipping meer plaats vindt.

Bijdrager
    hitcher

Allemaal gedaan. In garageband ingesteld als 3/4 stereo. Ik krijg daar echter geen invoergeluid. Aleen krijg ik track 2 mono binnen. Waar het op lijkt is dat de twee inputs achterop de Firewire 410 monoaansluitingen zijn. Je hebt dus wel 4 x input maar kan in de praktijk maar 1 x stereo invoeren of 2 x mono die je tegelijk kunt gebruiken. Het vreemde is dat ik in garageband wel de opties zie van 1/2 stereo en 3/4 stereo.

Faders in garageband laten het invoersignaal ongemoeid. Ook al zet ik deze op 0 slaat de meter gewoon de hoek in.

Bijdrager
    Buzz

Ja, dat zou kunnen. Bij de Solo is het ook zo dat de jack-ingangen op de achterkant niet tegelijk te gebruiken zijn met die op de voorkant. Daarvoor zit er bij mij een “Front/Rear” knopje op. Op de specs van de 410 zie ik ook dat er 2 analoge ingangen worden genoemd, en 4 analoge uitgangen. De andere 2 ingangen zijn dan de digitale. Als je CD-speler een digitale uitgang heeft zou je hem dus daarmee kunnen aansluiten.

Bijdrager
    hitcher

Wat je zegt is dat de kanalen 3/4 stereo eigenlijk alleen te koppelen zijn aan de digitale input. Ik ga dit eens uitproberen. Blijft staan het rare probleem van het niet kunnen regelen van het inputsignaal.

Bijdrager
    Marius1976

Even een supersnelle tussenreactie van mij.

Dat niet kunnen regelen van dat input signaal, dat heb ik ook met mijn iMac G5, en een USB microfoon van Blue Mic.

Toch kan je het invoer signaal wel regelen via het Audio Hulp programma.

Mijn advies trouwens: maak daar een ‘samengesteld apparaat’ (ik heb alles op NL ingesteld) en zorg ervoor dat Garageband dat samengesteld apparaat gebruikt.

Je kunt in het audioconfig programma wel per device instellen wat het input level is.

Je andere vraag ga ik even bestuderen.

Groet,
    Marius

Bijdrager
    Marius1976

Na een vluchtige blik op de FireWire 410 achterzijde:

http://www.m-audio.com/layout/imgview.php?i=/images/en/callouts/big/firewire_410.jpg

Zie ik dat de inputs rechts op de foto aan de achterzijde mono zijn. Eigenlijk is dat altijd zo met apparaten in deze prijsklasse. MiniJacks zijn meestal stereo, de grotere (gewone) jacks zijn mono. Staat ook bij: unbalanced input. Betekent onafhankelijke kanalen.

Ik zou eerst maar eens proberen de juiste connectors te gebruiken, en daarna verder te proberen. Je hebt zeker een stereo Jack ingeplugd? Dat zal waarschijnlijk al voor problemen zorgen (ook in de kwaliteit van je geluid). Ik weet niet of de kanalenpas toegewezen worden op het moment dat je wat inplugt.

lees ook even mijn vorige post. Kans is groot dat je audio instellingen ook niet helemaal je-van-het zijn.

Succes
    Marius

Bijdrager
    vogel

De naam 410 is uiterst misleidend. Dat zou betekenen dat je 4 inputs hebt en 10 outputs. Dat is ook zo, aan de achterkant 2 in (en niet 4!) en die zijn gewoon links en rechts, en aan de voorkant 2 mic in. En dan moet je ook nog eens kiezen of je instrument of mic wilt!
    In de software mixer zie ik ook maar twee line inputs, dus ik denk dat wat jij wilt gewoon niet kan met een FW410.
    Je kan natuurlijk je cd-speler de laan uitsturen en je Mac daarvoor in de plaats laten werken. Of mis ik iets?

Bijdrager
    Marius1976

klopt helemaal, maar wat hij wil kan natuurlijk wel ermee, alleen moet hij wel de juiste pluggen gebruiken.

Voor de CD speler dus 2 ingangen gebruiken, en voor de microfoon 1.

In totaal heeft hij dan 3 van de 4 ingangen gebruikt.

toch?

Marius

Bijdrager
    hitcher

Wat Marius zegt dat zou ik wel willen maar dit werkt niet. Als je namelijk 1 Mic aan de voorzijde gebruikt dan kan je niets meer in die ingang (1) prikken aan de achterzijde. Het een sluit het ander namelijk uit. Het antwoord is dus dat je in feite wel vier ingangen hebt waarvan je er maar 2 tegelijk kunt gebruiken.

Verder is het inderdaad zo dat de stereojack problemen geeft in het monokanaal. Het lijkt een soort ambient geluid. Een beetje zweverig. Ik begrijp nu wel waarom.

Wat ik nu heb geprobeerd is de CD-speler aan de digitale output geschakeld. Hier had Buzz het al over en dit werkt. Vier inputs is dus eigenlijk 2 x analoog + 2 x digitaal in. Wat wel vreemd blijft is het niet kunnen regelen van het inputsignaal met de software van M-Audio. Als je de CD aansluit op de digitale input en je probeert het geluid te regelen via de softwarematige mixer reageert deze nergens op. De meters slaan gewoon uit ook al schuif je de faders naar 0. In het analoge tijdperk zou zoiets toch niet kunnen gebeuren. Je kunt pas iets regelen als je met garageband opneemt en dan vervolgens na de opname aan de potmeters in garageband gaat draaien. De microfoon is wel te regelen met de gain aan de voorzijde van de 410. Heel merkwaardig allemaal……

Wat bedoel je met audio hulp programma Marius? Bedoel je geluid onder systeemvoorkeuren of mis ik iets? Wat is en samengesteld apparaat?

Vogel natuurlijk kan ik de CD-speler de laan uitsturen. Het gaat mij erom uit te zoeken wat ik met mijn Firewire interface allemaal kan. Dit valt eigenlijk wat tegen. Voor het maken van podcast is het wel eens aardig om snel dingen door te starten in plaats van softwarematig geschuif in garageband. Natuurlijk is het resultaat hetzelfde als je de software en uitsluitend de mac gebruikt.

Bijdrager
    vogel

Meer ingangen = meer geld dat je moet uitgeven.
    Maar dat van die sp/dif digitale ingangen is een goed idee. Regel de volumes eens in Audio/MIDI configuratie, te vinden in je hulpprogramma’s folder.

Bijdrager
    Marius1976

@hitcher

Ah nu snap ik het meer… dat is dus wel onwijs nep dan. Het zijn geen 4 volledig onafhankelijke en gelijktijdig te gebruiken ingangen? Ik kan me het bijna niet voorstellen als het zo’n nep zou zijn… maar ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan je verhaal. En aangezien ik zelf oo op het punt sta om zoiets aan te gaan schaffen, ga ik me nu dus NOG beter orienteren.

Vogel gaf net ook al aan waar je die config kon vinden, maar nogmaals:

Kijk bij Hulpprogramma’s, en dan Audio/Midi config.

Het ziet eruit als een pianootje.

Om een ‘samengesteld’ apparaat te maken, ga je in het menuutje bovenin vervolgens naar Audio.

Een samengesteld apparaat is niets meer dan een maniertje om meerdere audio in/outputs te koppelen binnen 1 ‘driver’ (weet even niet hoe ik het beter moet zeggen), zodat je in een muziekprogramma kunt kiezen dat je DAT samengesteld apparaat wilt gebruiken, en dus de beschikking hebt over meerdere in/outputs.

Ik heb sterk het idee dat jij daar je voordeel nog wel mee zou kunnen doen. Speel er eens mee.

Groet,
    Marius

Bijdrager
    vogel
    ”Marius1976″

Ah nu snap ik het meer… dat is dus wel onwijs nep dan. Het zijn geen 4 volledig onafhankelijke en gelijktijdig te gebruiken ingangen? Ik kan me het bijna niet voorstellen als het zo’n nep zou zijn… maar ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan je verhaal. En aangezien ik zelf oo op het punt sta om zoiets aan te gaan schaffen, ga ik me nu dus NOG beter orienteren.

Meen van mij aan dat je echt genaaid wordt waar je bij staat. Het is dus echt zo nep. Mij maakte het geen reet uit, neem toch nooit alles tegelijk op, maar als je meer ingangen nodig hebt, denk ik dat je beter voor een FW1814 kan gaan, of iets van een ander merk.

Bijdrager
    hitcher

Heel erg bedankt voor alle antwoorden. Ik heb nu alles uitgeprobeerd. De beste setting voor mij blijft toch de microfoon aan de FW410 en de sporen in Garageband gewoon invullen met ITunes etc. Op zich is het microfoonspoor via de FW410 gewoon goed. De input via de digitale ingang is wel een optie maar niet ideaal.

Bij het opzetten van een goede configuratie met externe apparatuur is een grotere interface zoals de 1814 wel een aardig idee maar ik dacht zelf misschien toch meer aan een Firewire mengpaneel zoals de nieuwere modellen van Mackie.

Het laatste punt dat ik nog wil opwerpen is de latency in Garageband als ducking is ingeschakeld. Deze optie adviseer ik altijd uit te zetten nu je dit m.i. beter zelf handmatig met de faders kunt regelen. Ducking inschakelen betekent wel dat er een behoorlijke latency te horen is. Ook de spraakverbeteringsoptie kun je om dezelfde reden beter uit zetten.

Bijdrager
    pietersteijger
    ”hitcher”

Heel erg bedankt voor alle antwoorden. Ik heb nu alles uitgeprobeerd. De beste setting voor mij blijft toch de microfoon aan de FW410 en de sporen in Garageband gewoon invullen met ITunes etc. Op zich is het microfoonspoor via de FW410 gewoon goed. De input via de digitale ingang is wel een optie maar niet ideaal.

Bij het opzetten van een goede configuratie met externe apparatuur is een grotere interface zoals de 1814 wel een aardig idee maar ik dacht zelf misschien toch meer aan een Firewire mengpaneel zoals de nieuwere modellen van Mackie.

Het laatste punt dat ik nog wil opwerpen is de latency in Garageband als ducking is ingeschakeld. Deze optie adviseer ik altijd uit te zetten nu je dit m.i. beter zelf handmatig met de faders kunt regelen. Ducking inschakelen betekent wel dat er een behoorlijke latency te horen is. Ook de spraakverbeteringsoptie kun je om dezelfde reden beter uit zetten.

Ik heb zelf de 1814, maar ben er ook niet echt van onder de indruk. Je kunt inderdaad niet én kanaal 1 op de achterkant én kanaal 1 op de voorkant gelijktijdig gebruiken… (geld ook voor 2) Verder vind ik de naam ook misleidend, want er zitten wel 18 ingangen en 14 uitgangen op, maar je zult hierbij een AD-DA converter nodig hebben om dit te kunnen benutten. (Je moet hiervoor namelijk via de Optische digitale in/uitgangen benutten)

Als ik jou was zou ik ook even kijken of je iets kunt met een externe geluidskaart van MOTU…

Bijdrager
    hitcher

Pieter, ik begrijp je antwoord niet helemaal. Waarvoor een AD/DA converter. Voor de digitale ingang kun je toch gewoon een apparaat met een digitale uitgang gebruiken en op de achterzijde inprikken?

Bijdrager
    Artishoque

Klopt, maar wat als je 18 microfoons wil aansluiten (for some reason)?

ontopic: mocht je die 410 kwijt willen, dan houd k me aanbevolen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.