6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    diendea

m-audio aansluiten firewire

Ik heb een externe m-audio firewire-solo geluidskaart, volgens de gebruiksaanwijzing moet ik hem aansluiten (met firewire) als mijn powerm. g5 uit staat (staat hij ook uit in sluimertoestand?)
    Als ik later af wil sluiten kan ik het icoontje niet naar ‘media verwijderen’ slepen. Is dit normaal bij m-audio apparatuur? Normaal gesproken moet je elk extern apparaat (bijv. harddisc of usb stick) na gebruik wegslepen. Heeft iemand hier meer ervaring mee? groeten jeroen

Bijdrager
    vogel

Dat je een externe schijf wil uitschakelen door het icoon naar verwijder media te verwijzen, dat snap ik, maar waarom wil je je geluidskaart verwijderen? :?
    En je Mac staat niet uit als ie in de sluimerstand staat.

Bijdrager
    Hanky Dussen

Inderdaad, je M-Audio apparaat moet je gewoon altijd aan je Mac gekoppeld houden. Er is echt geen reden om ‘m elke keer te ‘ejecten’, tenzij je ‘m een keer op een andere Mac wilt aansluiten of zo.

Bijdrager
    Buzz

FireWire of USB apparatuur kan je op een Mac niet via de software loskoppelen (zoals in Windows), tenzij het toevallig een harde schijf is. Dat softwarematig loskoppelen van niet-schijven hoeft ook helemaal niet. FireWire en USB apparatuur zijn altijd hot-pluggable. Het ejecten van schijven is alleen maar nodig omdat er soms nog schrijfopdrachten naar het apparaat onderweg zijn, en je anders dus data kan verliezen. Als je computer de communicatie met de audio interface verliest heeft dat dus geen kwalijke gevolgen.

Ik heb ook de FireWire solo, en ik sluit hem gewoon aan op mijn PowerBook of iMac, of haal hem ervan af, terwijl hij aan staat. Als je dan nog software hebt draaien die er gebruik van maakt krijg je een nette waarschuwing.

Ik zorg er wel eerst voor dat de microfoon-gain en phantom power netjes uit staan, anders kan je microfoon een klap krijgen bij het in/uitschakelen van de stroom. Maar dat is een ander verhaal.

Bijdrager
    diendea

bedankt voor je reactie, een ding begrijp ik nog niet, stel dat ik mijn mac uitzet dan krijgt de audiokaart nog steeds fantoomvoeding van de mac, er zit op die audiokaart geen aan of uitschakelaar, hoe doe jij dat?laat je hem dan gewoon aan staan en trek je de firewire eruit?jeroen

Bijdrager
    Buzz

Ik gebruik mijn FireWire Solo eigenlijk maar af en toe in combinatie met mijn PowerBook. Als ik ga opnemen sluit ik hem aan, en als ik wat anders ga doen koppel ik hem weer los. En mijn PowerBook gaat nooit uit, alleen maar in slaapstand.

In jouw geval zou ik hem waarschijnlijk gewoon op de PowerMac aangesloten laten. Alleen de phantom power voor naar de microfoon zou ik uitschakelen met het knopje op de voorkant.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.