11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Ethiron

Luxe probleem: 6TB over

Ik zit met een luxeprobleem: ik heb recent 4 losse 3,5″ schijven gekregen.

Nu had ik al wat TB aan opslag liggen.

Dit is mijn huidige setup:

Mac Mini: 1 TB intern geheugen (alleen OSX en software, geen data)

En daaraan hangt:

A – 2 TB 3,5″ extern met alle data
    B – 2 TB 3,5″ extern met Time Machine (incl. backup van schijf A)
    C – 2 TB 2,5″ extern met een directe kopie van A erop (offsite location)
    D – 1 TB 2,5″ extern met een bootable OSX 10.9.2 erop voor het geval dat
    de interne schijf het begeeft

E – 1 TB 2,5″ extern: nog geen bestemming voor

F – 2 TB 3,5″ extern: nog geen bestemming voor
    G – 2 TB 3,5″ extern: nog geen bestemming voor
    H – 2 TB 3,5″ extern: nog geen bestemming voor
    I – 2 TB 3,5″ extern: nog geen bestemming voor

Nu heb ik dus nog 4 x 2 TB 3,5″ schijven extra om deze setup uit te breiden.

Ik wil hier zo’n E 200,- max aan uitgeven.

Het meest voor de hand liggende is natuurlijk een NAS, maar een 4bay NAS is er niet in mijn budget. Ik kan een 2bay nemen, maar wat doe ik dan met die andere schijven? Losse enclosures voor kopen? Bewaren? Extra backups maken van de data schijf A?

Ik zou zeggen leef je uit en laat me weten wat jullie denken dat de ideale setup is!

Ik ben benieuwd:)

Bijdrager
    computer space

Koop dit moederbord:
    http://tweakers.net/pricewatch/355764/gigabyte-ga-c1037un-eu.html (70€)
    Pak je er 4GB RAM bij (30€)
    Voeding: 30€
    Kun je er een volwaardige Debian server/HTPC van maken, fanless, HDMI uit, HD decoding, laag idle-verbruik (<10watt)
    Kan geen NAS tegenop. Deze heeft helaas maar 3 SATA poorten, maar 1 zou nog via USB kunnen.
    Zelfde soort bord met 4x sata (heatsink kun je vervangen door een grote passive)
    http://tweakers.net/pricewatch/354635/biostar-nm70i-1037u.html

Deze:
    http://tweakers.net/pricewatch/378018/asrock-am1h-itx.html
    met http://tweakers.net/pricewatch/376730/amd-sempron-2650-boxed/specificaties/
    Of deze http://tweakers.net/pricewatch/376732/amd-athlon-5350-boxed.html
    kan ook. Met die laatste heb je een behoorlijk zware HTPC, nog steeds heel zuinig idle. HD 8400 en quad core maken m 4K playback proof en zorgen voor snelle omzettingen van films voor iTunes.

Bijdrager
    Frank Visser

1 Harddisk aan mij verkopen:)

Moderator
    Night

Ik zou iig één van de disks gebruiken voor een daily mirror backup (clone)
    Dan kun je in geval van een crash direct verder.

Bijdrager
    Mela

Als het 4 identieke schijven zijn kun je ook gaan voor een externe raid behuizing hiervoor.
    Bijvoorbeeld een OWC Mercury Elite-AL Pro Qx2

Bijdrager
    macpro

Ik heb nog een Drobo 2nd generatie over. Blinkt niet uit in snelheid, wel in gemak.
    PB maar als je interesse hebt.

Bijdrager
    Ethiron

@ Computer Space: op zich een leuk projectje, maar ik heb eigenlijk geen behoefte aan een HTPC.

@ Night: goed idee, nu moet ik eerst naar mijn externe locatie om de backup op te halen.

@ Mela: niet helemaal identiek.. Het zijn 4 verschillende merken (WD, Seagate, Hitachi & Samsung, en 2 snelheden: 5400 en 7200 RPM. Dat werkt dan dus niet begrijp ik..?

@ Macpro: Heel interessant. Wat zijn jou ervaringen ermee? Hij kan natuurlijk niet standaard aan het netwerk.

Bijdrager
    macpro

Wat ontzettend goed werkt met de Drobo is de mogelijkheid om de schijfcapaciteit makkelijk uit te breiden.
    Ben ooit begonnen met 3x 1TB, toen de 4e 1TB erbij. Tijdje later de 1 TB schijven vervangen door 2 TB schijven. Daarna de 2 TB vervangen door 3 TB.
    En dat is gewoon een kwestie van: schijf er uit, schijf er in, wachten op de rebuild.
    De Drobo 2nd Gen vervangen door een Drobo 5D en dat was een kwestie van: schijven uit de oude Drobo in de nieuwe Drobo en draaien.
    Vervolgens die schijven vervangen door 4 TB schijven en ik zit nu op 5 x 4 TB. Zonder 1 enkele data kopieer actie.

De Drobo 2nd Gen is echter geen snelheidsmonster. Reken op een 30 MB/s lezen en schrijven. Bij mij hing die aan een Mac mini en zat er voornamelijk de iTunes en iPhoto library op. Daar is zo’n snelheid geen enkel bezwaar.

Bijdrager
    computer space
    TomvdK op 22 mei 2014

@ Computer Space: op zich een leuk projectje, maar ik heb eigenlijk geen behoefte aan een HTPC.

Dat HTPC KAN, hoeft niet. Is namelijk ook altijd een sneller en betere NAS dan een kant en klare NAS. Je verzadigt makkelijk de Gigabit snelheid, dus 100MB/s read/write. Als je glasvezel hebt kun je bovendien een mooie server draaien, met je eigen cloud. Op 50-100Mbit upload is dat best leuk.

Bijdrager
    Mela

@ Mela: niet helemaal identiek.. Het zijn 4 verschillende merken (WD, Seagate, Hitachi & Samsung, en 2 snelheden: 5400 en 7200 RPM. Dat werkt dan dus niet begrijp ik..?

Het kan wel, maar de traagste (en kleinste) schijf zal de prestaties (en totale grootte) bepalen.

Bijdrager
    ro_me

Ik zou nog 4 externe HDD behuizingen kopen. Je backups zijn wat magertjes!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.