13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    PICAPICA

luidruchtige rear fan Mac Pro

Sinds kort heeft mijn Mac Pro er een vervelende gewoonte bij. Om de zoveel tijd, is het net of het ding wil opstijgen.
    Als ik me niet vergis is het de achterste fan die het meest van zich laat horen. Het stoort, ik begin er echt op te letten tijdens het werk.
    Zo warm is het voor het moment toch niet.

Ik probeerde gisteren al het een en ander:
    Resetting the System Management Controller (SMC)

en ik downloade ook
    Smc Fan control hiermee kon ik al het een en ander uitproberen:
    Ik heb de indruk dat de machine extra wil koelen vanaf 30 graden

Maar wat ik me afvroeg. Is het ok wanneer ik de ventilatoren ‘vooraan’ (PCIe/HDD op 725rpm) wat harder zet, zodat de boel koeler blijft, en de achterste fan niet steeds moet aanslaan?

OF zie ik iets over het hoofd?

OF Is er ooit een update mbt de fans geweest??
    OF??

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Welke fan gaat zo hard volgens iStat Menus?
    Als je met achterste fan de processorfan bedoeld, kan ik me dit voorstellen, die genereren nu eenmaal ontzettend veel hitte. Het kan ook de PSU fan zijn. Een PCI fan zit alleen aan de voorkant geloof ik…

Bijdrager
    PICAPICA

Smc Fan control geeft rear fan als benaming
    istat: exhaust

Moderator
    unSOUND

Als je de diverse topics over dit soort problemen leest zie je dat juist dat gebruik van tooltjes al vaak een verkeerde start is… Die doen soms meer kwaad dan goed.

De enige fan die nog wel eens wil variëren van snelheid is die van de grafische kaart… Kijk dus eens of de kaart niet al te stoffig is.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Exhaust lijkt me de processorfan. Zoals unSOUND zegt, zit er geen stof op de heatsink van de GPU of CPU?

Bijdrager
    PICAPICA

Ik had net de twee programmatjes open staan terwijl de herrie weer begon… en geen van beide gaf precies aan welke fan werkte. Bleven allemaal op hetzelfde rpm.
    En terwijl ik dit tik stijgt hij weer op. Duurt nooit langer dan 30sec.
    Wel opvallend dat wanneer ik de PCIe/HDD op 725rpm had gezet, het niet voorkwam.

Het is daarbinnen een stofboel, maar hoe pak ik dat aan?

Bijdrager
    Vinhelper

-Voorzichtig eens blazen, en dan niet teveel ademen voordat het stof weer een beetje neerdaalt.

-Met een klein of wat groter verfkwastje (DROOG) een beetje reinigen en niet teveel inademen.

– Het effectiefste is droge perslucht uit een compressor, maar die heb je vast niet staan thuis.
    1 regel daarbij:
    :neutral:ZORG ER TEN ALLE TIJDE VOOR DAT DAN NOOIT JE FANS/VENTILATOREN GAAN DRAAIEN DOOR DE PERSLUCHT, DIT KAN ZE BEHOORLIJK BESCHADIGEN EN VRIJWEL ALTIJD KAPOT MAKEN.:cry:
    Steek er dus een schroevendraaier of een stokje tussen, voorzichtig. Nog beter is met je vingers/hand even vasthouden, maar let dan ook op de andere fans.

Succes!:wink:

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Compressor? Ik zou liever een spuitbus lucht kopen…

Bijdrager
    Vinhelper

Nja, dat is de wat kleinschalige oplossing die in dit geval beter past.

Ik zat even met mijn hoofd bij mijn werk, omdat daar vaak computers schoongeblazen moeten worden is een compressor standaard aanwezig.:wink:

Bijdrager
    PICAPICA

Na het een en ander na te lezen op internet, ging ik op zoek naar de Videokaart, die ik niet kon missen. Bovenaan een joekel van een ventilator… Ahaaa… En waar haalt dat ding zijn frisse lucht… ik kon niet meteen iets vinden totdat mijn oog op een ‘lapje stof’ van een dikke 2 a 3mm dik viel. Met een pincet heb ik het voorzichtig weggenomen…
    Voorlopig is het weer rustig… dat wordt een erg productieve dag morgen:-)
    En zoniet horen jullie het meteen.
    Alvast bedankt.

Moderator
    unSOUND

Yep. Vaak gehoord probleem bij onder andere de X1900 kaart…

Bijdrager
    RoyHochstenbach
    Vinhelper op 05 augustus 2010

:neutral:ZORG ER TEN ALLE TIJDE VOOR DAT DAN NOOIT JE FANS/VENTILATOREN GAAN DRAAIEN DOOR DE PERSLUCHT, DIT KAN ZE BEHOORLIJK BESCHADIGEN EN VRIJWEL ALTIJD KAPOT MAKEN.

Dat is erg overdreven, het is tenslotte een gewone electromotor die aangedreven wordt door magnetisme, is niet schadelijk.

Maar de beste optie is het verwijderen van stof met perslucht, en dan op een plaats waar goede lucht circulatie is, je wil tenslotte die stof niet inademen.

Moderator
    unSOUND

Het gaat dan ook niet om de motor, maar op de lagers… Maar ik ben het met je eens dat het wel mee valt, het hangt er vooral van af hoe hard je ze laat draaien…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.