30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    tipex

Luchtverversing op kantoor

Het volgende is nogal offtopic maar daarvoor ben ik hier volgens mij op de juiste plek. Ik heb al behoorlijk wat lopen zoeken op internet maar kan nergens de juiste info vinden vandaar dat ik hoop dat jullie het antwoord weten of me in de juiste richting kunnen sturen.

Op dit moment werk ik op een kantoor waar nogal wat mensen gezondheidsklachten hebben gerelateerd aan de ogen, hoofd en de luchtwegen. Een jaar of twee kwamen we er achter dat er geen enkele vorm van verse luchttoevoer was oftewel we zaten al ruim vier jaar in dezelfde brakke lucht met z’n allen.

We hebben hier met het personeel flink over lopen klagen en al alle kanten wordt toegegeven dat het in de huidige situatie niet goed is geregeld maar ze doen er niets aan omdat we gaan verhuizen met het bedrijf en dan zou luchtverversing bovenaan het prioriteiten lijstje staan.

Het nieuwe pand is inmiddels gevonden maar wat blijkt, in dit nieuwe pand is de enige vorm van ventilatie het openen van een raam. Als de ramen dichtblijven is er geen toevoer van versie lucht, er is geen afzuiging van vuile lucht er is nog geen roostertje in een raam waar iets van verse lucht door naar binnen kan komen. Kortom in de winter en zomer ga je dus een heleboel warmte, kou en tocht binnenhalen wat een verre van ideale situatie is. Daar waar ik al mijn hoop had gevestigd op een gezonde nieuwe werkplek waar ik eens dag niet ziek vandaan van thuis kan thuiskomen zie ik nu dus een zomogelijk nog beroerdere situatie onstaan.

Toen we dit bij onze werkgever aankaartte werd gemeld dat alles bouwtechnisch en arbo technisch in orde was, er had tenslotte een overheidsinstantie voor ons ingezeten. Ook zou het dak dusndanig goed geisoleerd zijn dat het binnen niet warm wordt. De keren dat we met het bedrijf zijn wezen kijken was het er al ontzettend warm en benauwd en toen was het nog niet eens warm buiten. En zodra je de ramen open zet in de zomer ter ventilatie haal je dus alsnog die warmte binnen het komt alleen niet via het dak maar door de ramen.

Heeft er iemand ervaring met deze zaken over wat wel en niet is toegestaan? Ik heb allerlei arbo sites bekeken en die hebben wel informatie over luchtverversing maar dan gaat het gelijk over dat het niet te warm en te koud mag zijn maar het gaat me specifiek om de toevoer van verse lucht.

Alle info / visies zijn welkom.

Bijdrager
    wKamsma

Is het een ‘nieuw’ nieuw pand of een ‘oud’ nieuw pand. In een verblijfsruimte van een nieuwbouw pand dient namelijk wettelijk altijd ventilatie aanwezig te zijn volgens het bouwbesluit (art. 3.10.2). Hoe dat in een bestaand gebouw precies zit moet je me niet vragen, alhoewel het bouwbesluit daarover ook zegt dat er ventilatie aanwezig moet zijn:

artikel 3.10.2 lid 1
    Een bestaand bouwwerk heeft een zodanige voorziening voor luchtverversing van een verblijfsruimte, een toiletruimten en een badruimte, dat het ontstaan van een voor de gezondheid nadelige kwaliteit van de binnenlucht voldoende wordt beperkt.

link: http://87.251.60.63/bouwbesluitonline/(X(1)S(2utgik55g2rb5g45wzx2ohml))/content.aspx?origin=toc&documentid=docs/wet/bb/bb_h3/afdeling_3-10.html
    (ik denk dat de link even kopieren het beste gaat…)

Het schijnt tegenwoordig zelfs zo te zijn dat je in een nieuwbouw huis eigenlijk je raam helemaal niet meer open mag zetten…

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Bijdrager
    tipex

Bedankt voor je reactie. Het gaat inderdaad niet om een “nieuw” pand maar om bestaande bouw, deze is 15 jaar oud inmiddels. Ik ga dat bouwbesluit eens goed bestuderen.

Bijdrager
    acb

Dag Tipex,

Een bekend verhaal wat je daar hebt!

Er zijn er veel bedrijven die daar mee zitten te stoeien. De “norm” is dat er voldoende ventilatie aanwezig is op een werkplek. Deze norm zegt dat er een ventilatie systeem aanwezig moet zijn die minimaal 30m3 per persoon lucht ververst.

Veel bedrijven denken mooi, ventilatie boertje bellen, verse lucht het kantoor in pompen en klaar! Helaas ben je er dan nog niet want wat gebeurt er in de zomer of winter? Het beste kan er in dat geval een WTW systeem toegepast worden. Hiermee wordt de “vuile” lucht afgezogen en verse lucht aangevoerd. Voordat de vuile lucht buiten is, wordt de warmte die de vuile lucht bevat geabsorbeerd door een batterij in de WTW installatie die vervolgens weer wordt afgegeven aan de schone, verse lucht. Goede installaties hebben een rendement van ongeveer 90% dus veel energie zal er dan niet verloren gaan.

Daarnaast zijn er ook regels mbt werken in een (te) warme omgeving. Dit heeft veelal te maken met (te) hoge temperaturen en het meest nog een te hoge vochtigheidsgraad in de lucht op kantoor. Dit kan simpelweg voorkomen worden door een airco installatie. Die tegenwoordig ook verwarmen kunnen. De nieuwste inverter modellen verwarmen zelfs tot 3 maal zuiniger dan een cv ketel en de overheid geeft hier net als de wtw instalatie een leuke subsidie op….

Wat betreft de droge ogen, een te droge lucht is hier veelal de oorzaak van. Dit kan opgelost worden met een stoombevochtiger die vaak ook in een (nog niet) bestaande airco of ventilatie systeem geplaatst kan worden. Zet anders eens een week een hygrometer op kantoor en je weet wat er loos is.

Moderator
    Poezenbeest
    ”tipex”

Toen we dit bij onze werkgever aankaartte werd gemeld dat alles bouwtechnisch en arbo technisch in orde was, er had tenslotte een overheidsinstantie voor ons ingezeten.

Alsof die laatste zich daar aan houden…

Werk zelf bij de Rijksoverheid en moet zeggen dat ik al in diverse gebouwen ben geweest, waar er niks aan arbo deugt. Ik zou contact opnemen met de OR en als die er niet is, dan met de vakbond. Een staking kan in dit verband erg snel tot een oplossing leiden en bovendien kan je staken lekker in de buitenlucht doen…

Bijdrager
    Obi

Ja omdat je werkgever zegt dat er een overheids dienst erin heeft gezeten, het ARBO technisch in orde is en volgens het bouw besluit is, wil nog niet zeggen dat dat ook correct is. Hebben ze dat zelf onderzocht? Zijn er resultaten van?

Je kunt een onafhankelijk onderzoek laten doen naar de werk omstandigheden in het nieuwe gebouw (samen met de OR) of je zou zelfs een klacht/vraag over de arbeidsomstandigheden bij de arbeidsinspectie kunnen neerleggen.

Bijdrager
    trabant

Mogelijk is die overheidsinstantie juist vanwege de personeelsklachten uit dat gebouw getrokken.

”acb”

Het beste kan er in dat geval een WTW systeem toegepast worden.

Foei! Ga je mond spoelen. Op papier is WTW prachtig, in de praktijk zijn er hele nieuwbouwwijken ziek, of worden ze het. Dat komt niet alleen omdat het er ondeskundig is in gezet, ook wanneer de WTW keurig is aangelegd, zijn er klachten.
    Het eigenlijke probleem is dat er naar (theoretische) normen wordt gekeken en niet naar mensen. Als het pand 15 jaar oud is, zou ik naar een andere werkplek omzien. Dan is het gebouwd in een periode waar alles totaal werd dichtgekit teneinde de laatste cent stookkosten te besparen, met als gevolg dat het gebouw ziekmakend werd.

Toch zou ik het kunnen openen van de ramen als een zegen zien. Probeer eens een ramen/deuren open/dicht rooster op te stellen, zodat het gebouw in elk geval in de pauzes en na&voor werktijd even kan doorwaaien. En zet dan die koukleumen niet naast het raam (We hebben in dit land overigens een goed assortiment aan truien en vesten)

En misschien kan er toch een ‘Dauerluftung‘-sleuf her en der in de ramen worden aangebracht. Die slibben -net als WTW- ook wel dicht, maar minder snel en hier kun je het zien en het schoonmaken is een stuk overzichtelijker.

Bijdrager
    sturb

brrr krijg gewoon kippenvel als ik dit lees. Waar gaat het heen!

Balans ventilatie is echt vreselijk en ik zal het nooit toe passen. In het bouwbesluit staan inderdaad regeltjes waaraan een pan moet voldoen. Maar die zijn niet zaligmakend en de absolute ondergrens. Feit blijft dat er te weinig geld uitgegeven/gereserveerd wordt voor een fatsoenlijke ventilatie en verwarming/koeling.

Ander bel je eventueel anoniem met de arbeidsinspectie en laat je een controle jouw kant op komen:)

Bijdrager
    tipex

Naar aanleiding van jullie reacties en het lezen van het bouwbesluit ben ik in elk geval tot de volgende conclusie gekomen.

Binnen Nederland gelden bouw voorschriften voor zowel bestaande bouw als nieuwbouw, deze voorschriften zijn opgenomen in het bouwbesluit. Het Bouwbesluit bevat bouwtechnische voorschriften waaraan alle bouwwerken, zoals woningen, kantoren, winkels e.d. in Nederland minimaal moeten voldoen. Ook verbouwingen vallen onder het Bouwbesluit. De eisen hebben betrekking op veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu. Het eerste Bouwbesluit is in 1992 in werking getreden en daarmee werden de technische bouwvoorschriften voor het hele land gelijk.(http://www.vrom.nl/pagina.html?id=18258&ref=)

Het volledige besluit is terug te vinden op: http://87.251.60.63/bouwbesluitonline/

In het besluit staan hele concrete voorschriften met betrekking tot luchtverversing. Als je op de genoemde url kijkt en verder klikt in de linkernavigatie op: ‘Bouwbesluit 2003’ -> ‘Artikeltekst’ ->’3. Voorschriften uit het oogpunt van gezondheid’ -> ‘Afdeling 3.10. Luchtverversing van een verblijfsgebied, verblijfsruimte, toiletruimte en badruimte’ -> ‘3.10.2. Bestaande bouw’ kom je bij de relevante voorschriften uit. Aangekomen bij 3.10.2 klik je eerst de tabel op om vast te stellen welke artikelen voor ons pand van toepassing zijn, wij vallen naar mijn idee onder 6 kantoorruimte. De artikelen die voor ons van toepassing zijn: 3.55.1, 3.55.2, 3.56.1, 3.56.2, 3.56.3, 3.56.6, 3.59.1 en 3.59.2.

Gelijk in het eerste artikel 3.55.1 staat het volgende: Een verblijfsruimte heeft een voorziening voor luchtverversing, bestaande uit een component voor toevoer van verse lucht en een component voor afvoer van binnenlucht.

Hieruit blijkt naar mijn idee dat de nieuwe locatie niet voldoet aan het bouwbesluit, en de stelling van de directie dat het pand aan alle eisen voldoet incorrect is.

Ik heb alle info inmiddels doorgespeeld naar de personeels vertegenwoordiging en die doen er hopelijk wat mee. We zijn maar een klein bedrijfje 15 man, en we vallen helaas niet onder een cao of vakbond. Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten, hebben jullie nog verderre info ik lees het allemaal graag.

Bijdrager
    sturb
    ”tipex”

Gelijk in het eerste artikel 3.55.1 staat het volgende: Een verblijfsruimte heeft een voorziening voor luchtverversing, bestaande uit een component voor toevoer van verse lucht en een component voor afvoer van binnenlucht.

Hieruit blijkt naar mijn idee dat de nieuwe locatie niet voldoet aan het bouwbesluit, en de stelling van de directie dat het pand aan alle eisen voldoet incorrect is.

een openslaand raam is spui ventilatie en voldoet dus aan én toevoer én afvoer…. je conclusie is dan dus niet gegrond. Wat ik bedoel te zeggen is dat je aan de hand van 1 artikel niet een bouwbesluit overschrijding kan constateren.

Als je verder leest dan het stuurartikel waarin staat dat het geen nadelige effect mag hebben op je gezondheid, worden de gegevens gekwantificeerd en zul je zien dat het toch anders gesteld is.
    Zelfs zo erg dat balans ventilatie op papier een bouwbesluit waardige oplossing is. En iedereen weet dat je echt doodziek wordt van die balans ventilatie…. kijk maar naar de documentaires.

Als je verder leest blijkt uit tabel 3.54 dater minimaal 1liter per seconde per vierkante meter verversing moet zijn met een minimum van 10L/sec. (voor een kantoor functie, daar zit ook nog onderscheid in.)

Kans is dat het pand dit gewoon kan behalen:) En dus Bouwbesluit waardig is.

Dat je ook daar ziek van kan worden……Zien we wel bij balans ventilatie.

Wat ik als ik jou was zou doen is vragen naar het arbo rapport en dit goed door lezen of beter nog: aan een gerenomeerd bureau voorleggen. Ik denk dat een vakbond je daar goed bij kan helpen financieel dan;) want die mensen zijn niet goedkoop.
    De materie van het bouwbesluit lijkt in beginsel heel makkelijk, maar als je verder gaat kijken dan het stuurartikel zal je zien dat het toch ietwat gecompliceerder is!
    Een goed bureau kan ook bij je komen meten en direct duidelijk stellen waar het probleem ligt: teweinig zuurstof of een overdaad aan CO2 en dergelijke.
    Succes ermee, en ik hoop dat je een oplossing vind voor het probleem: al aan thuiswerken gedacht, scheelt ook weer in files;)

Bijdrager
    tipex

Thanx sturb, het leek ook al te mooi om waar te zijn.

In het pand zijn inderdaad wel ramen die open kunnen, vermoedelijk draai-kiepramen. Hier kom ik echter ook weer verschillende berichten over tegen. Samenvattend lees ik daar uit dat een draai-kiepraam niet voldoet aan de eisen in NPR 1088 en mag derhalve niet als ventilatievoorziening worden gezien, mits aangebracht op 1.80m boven de vloer en fijn regelbaar. De ramen zijn in het pand op ongeveer 1 meter hoog geplaatst.

Bijdrager
    sturb

Daarom zeg ik, huur een bureau in… al die regelingen en dergelijke….

Bijdrager
    trabant

Tipex, je kunt nu wel allerlei normen nalopen, maar van normen alleen wordt een mens niet beter. Tekst en cijfers kun je immers op vele manieren interpreteren.
    En met een bouwnorm die eigenlijk niet deugt handhaven, raak je alleen maar meer van de regen in de drup.

Is het een idee om de klachten van het personeel eens zo precies mogelijk te inventariseren en kijken wat daar de oorzaken van kunnen zijn?
    Het draait immers om de mensen en hun welbevinden. Daar moet je m.i. dan ook vanuit gaan.

Waarom voelt men zich een een oud pand zonder dergelijke tralala kiplekker, en zit men in een modern pand met allerlei toeters en bellen ziek te zijn? Van veel moderne installatiesoorten is inmiddels bekend dat ze veel te onderhoudsgevoelig zijn, maar dat is nog onvoldoende bij de besluitnemers doorgedrongen. Het onderhoud is tenslotte ook een ander potje dan de bouw.

(edit: van moet dan zijn)

Bijdrager
    tipex

Je hebt uiteraard helemaal gelijk, alle regeltjes interesseren me ook eigenlijk niet, ik wil samen met mijn collega’s gewoon een gezonde werkomgeving. Alle gezondheidsklachten in het huidige pand zijn terug te leiden naar slechte ventilatie, dan wel sick-building syndrome achtige klachten.

Geld voor een duur onderzoek willen ze niet vrijmaken, we zijn maar een klein bedrijfje, man of 15. Slecht en makkelijk excuus natuurlijk maar jah, daar moeten we het mee doen.

We gaan ze maar eens naar de documenten vragen waaruit blijkt dat alles voldoet, en anders toch naar de arbeidsinspectie oid.

Bijdrager
    Bolle1961
    ”tipex”

Geld voor een duur onderzoek willen ze niet vrijmaken, we zijn maar een klein bedrijfje, man of 15. Slecht en makkelijk excuus natuurlijk maar jah, daar moeten we het mee doen.

dan is er nog een manier, ziekmelden. als jullie dat maar vaak genoeg doen en de klachten aan de arbo unie doorgeven wordt er echt wel een onderzoek ingediend

Bijdrager
    acb
    ”trabant”

Mogelijk is die overheidsinstantie juist vanwege de personeelsklachten uit dat gebouw getrokken.

”acb”

Het beste kan er in dat geval een WTW systeem toegepast worden.

Foei! Ga je mond spoelen. Op papier is WTW prachtig, in de praktijk zijn er hele nieuwbouwwijken ziek, of worden ze het. Dat komt niet alleen omdat het er ondeskundig is in gezet, ook wanneer de WTW keurig is aangelegd, zijn er klachten.
    Het eigenlijke probleem is dat er naar (theoretische) normen wordt gekeken en niet naar mensen. Als het pand 15 jaar oud is, zou ik naar een andere werkplek omzien. Dan is het gebouwd in een periode waar alles totaal werd dichtgekit teneinde de laatste cent stookkosten te besparen, met als gevolg dat het gebouw ziekmakend werd.

Toch zou ik het kunnen openen van de ramen als een zegen zien. Probeer eens een ramen/deuren open/dicht rooster op te stellen, zodat het gebouw in elk geval in de pauzes en na&voor werktijd even kan doorwaaien. En zet dan die koukleumen niet naast het raam (We hebben in dit land overigens een goed assortiment aan truien en vesten)

En misschien kan er toch een ‘Dauerluftung‘-sleuf her en der in de ramen worden aangebracht. Die slibben -net als WTW- ook wel dicht, maar minder snel en hier kun je het zien en het schoonmaken is een stuk overzichtelijker.

Dat valt ook wel allemaal mee, misschien in kleine nieuwbouw pandjes maar met grote installaties valt dat reuze mee. Een goede installatie en onderhoud daarna zijn wel van belang.

Jouw verhaaltje komen van mensen die over paniek van maken. Ze horen iets van de buren en ineens hebben hun dat ook terwijl er geen drol aan de hand is. Dit heeft testjes in de praktijk uitgewezen…

Bijdrager
    sturb

Maar feit is en blijft dat balans ventilatie een uiterst kritisch product is. Daar kan jij ook niet omheen. Er zal best wel goede implementaties van zijn; maar toch als er bezuinigd wordt…… dan gaan kleine zaken als een demper (waardoor men de ventilatie niet aanzet omdat het dan zo’n lawaai maakt) van schrik niet 10 euro geschrapt worden…..

Over het onderhoud nog maar niet te spreken! Daar heeft de bouwer niet mee van doen!

Bijdrager
    Cenobyte
    ”trabant”

Waarom voelt men zich een een oud pand zonder dergelijke tralala kiplekker, en zit men in een modern pand met allerlei toeters en bellen ziek te zijn? Van veel moderne installatiesoorten is inmiddels bekend dat ze veel te onderhoudsgevoelig zijn, maar dat is nog onvoldoende bij de besluitnemers doorgedrongen. Het onderhoud is tenslotte ook een ander potje van de bouw.

Precies en dat onderhoud is vaak erg duur en wordt dan ook vaak “vergeten”.

Dat valt ook wel allemaal mee, misschien in kleine nieuwbouw pandjes maar met grote installaties valt dat reuze mee. Een goede installatie en onderhoud daarna zijn wel van belang.

Het implementeren van een dergelijk systeem in een bestaand gebouw kost een vermogen en daarna nog eens een smak geld per jaar voor het onderhoud.

Heb je voldoende ramen, overweeg dan een simpele en relatief goedkope oplossing: bel een glaszetter en vervang een aantal ruiten door ruiten met opzetventilatieroosters. Hierbij hoef je aan de kozijnen of aan de constructie van het gebouw niks aan te passen. Moderne roosters zijn regelbaar qua luchtdoorlaat en ook erg gemakkelijk te reinigen, in tegenstelling tot de oude modellen. Heb je overdag bij erg koud weer soms last van tocht of ‘valkou’, dan kun je de roosters tijdelijk sluiten, zodat er niet geklaagd wordt door mensen die dichter bij de roosters zitten. ’s Avonds kunnen de roosters dan weer open zodat er ’s nachts lekker geventileerd wordt. Bij temperaturen boven de 10 a 15 graden kunnen de roosters gewoon lekker permanent open. Dit soort roosters lijken klein en onbetekenend, maar laten stiekum toch aardig wat kuubjes verse lucht door per uur.

Bijdrager
    mark-a-mac

Zoals Obi al zei: (ook volgens mij) moet je niet kijken naar het bouwbesluit maar naar de arbowet. En als je echt zeker weet dat de ventilatie niet goed is (en je die zelf moet regelen door ramen open te zetten) vragen of de Arbeidsinspectie langs wil komen.

Bijdrager
    tipex
    ”mark-a-mac”

Zoals Obi al zei: (ook volgens mij) moet je niet kijken naar het bouwbesluit maar naar de arbowet. En als je echt zeker weet dat de ventilatie niet goed is (en je die zelf moet regelen door ramen open te zetten) vragen of de Arbeidsinspectie langs wil komen.

De enige vorm van ventilatie is het zelf open zetten van de ramen met alle gevolgen van dien. Ik ga maar eens contact opnemen met onze arbo instantie.

Bijdrager
    Cenobyte
    ”tipex”

De enige vorm van ventilatie is het zelf open zetten van de ramen met alle gevolgen van dien. Ik ga maar eens contact opnemen met onze arbo instantie.

Draag een helm voordat je de ramen openzet, zou ik zeggen?:?

Tjonge, je doet net of het een ramp is om een raam open te zetten? 25 jaar geleden was een open raam de enige ventilatie die men op een kantoor had en toen vielen er ook niet dagelijks slachtoffers hoor. Ga dit probleem niet opblazen tot de spreekwoordelijke olifant, want ik denk niet dat je werkgever daar blij mee zou zijn (ik niet, in ieder geval).

Bijdrager
    tipex
    ”Cenobyte”
    ”tipex”

Draag een helm voordat je de ramen openzet, zou ik zeggen?:?

Tjonge, je doet net of het een ramp is om een raam open te zetten? 25 jaar geleden was een open raam de enige ventilatie die men op een kantoor had en toen vielen er ook niet dagelijks slachtoffers hoor. Ga dit probleem niet opblazen tot de spreekwoordelijke olifant, want ik denk niet dat je werkgever daar blij mee zou zijn (ik niet, in ieder geval).

Bedankt voor je reactie en je inlevingsvermogen, echt heel ontroerend. Je hebt gelukkig geen idee hoe het is om dag in dag uit doodziek te worden op je werk vanwege gebrekkige ventilatie, anders zou je niet zo reageren. Een raam open zetten is geen probleem, sterker nog dat is op dit moment noodzakelijk om de dag door te komen op dit moment. Alleen nu met de herfst en winter voor de deur ga je niet de hele dag met de ramen open zitten, dat wordt nogal fris namelijk. Als er een deugdelijk luchtverversingsinstalletie zou zijn dan heb je dat probleem niet. Maar nogmaals gelukkig heb jij geen verse lucht nodig om je prettig te voelen op je werk.

Bijdrager
    Cenobyte
    ”tipex”

Bedankt voor je reactie en je inlevingsvermogen, echt heel ontroerend. Je hebt gelukkig geen idee hoe het is om dag in dag uit doodziek te worden op je werk vanwege gebrekkige ventilatie, anders zou je niet zo reageren. Een raam open zetten is geen probleem, sterker nog dat is op dit moment noodzakelijk om de dag door te komen op dit moment. Alleen nu met de herfst en winter voor de deur ga je niet de hele dag met de ramen open zitten, dat wordt nogal fris namelijk. Als er een deugdelijk luchtverversingsinstalletie zou zijn dan heb je dat probleem niet. Maar nogmaals gelukkig heb jij geen verse lucht nodig om je prettig te voelen op je werk.

Stel je niet zo aan. Ik probeer met je mee te denken, maar als je je de hele dag zit af te vragen of je niet ziek wordt van één of andere bacterie die wellicht in de lucht rondvliegt, dan word je vroeg of laat ook ziek. Van muffige lucht opsnuiven word je ook niet ziek, je wordt ziek van bacteriën of schimmels in de lucht. Bovendien klink je als een hypochonder: je oude gebouw was niet goed geventileerd en nu is je nieuwe gebouw ook weer niet goed geventileerd. Lijkt je dat niet erg toevallig allemaal? Misschien zoekt je werkgever wel specifiek naar slecht geventileerde locaties?:roll:

Ik werk al 16 jaar in de kozijnenbranche en zat daarvoor op de HTS bouwkunde en weet heus wel hoe je fatsoenlijke ventilatie kunt realiseren, dat kan echt ook anders dan met een volledig open raam. Nog geen 25 jaar geleden werkten mensen achter enkelglas waar de koude luchtval alleen al meer tocht veroorzaakte dan een open raam nu doet. Op dit moment zijn luchtkanaalsystemen (luchtverwarming, kanaalventilatie en airco) de grootste ziekteverwekkers op de werkplek. Gewoon een raam of een ventilatierooster in een kozijn op een spleetje zetten blijft de meest efficiënte vorm van ventilatie. Het hoeft geen gat van een vierkante meter te zijn, gewoon een spleetje. Daarom adviseer ik ook roosters: die kunnen op een heel kleine spleetstand staan, een raam staat eigenlijk altijd te ver open, zeker met koud weer. Een kleine ventilatievoorziening zorgt ervoor dat de lucht in een ruimte om de zoveel uur compleet wordt ververst en dat op die manier schimmelvorming (de ziekteverwekker bij afgesloten ruimtes) wordt voorkomen. Bij oude kozijnen was die ventilatievoorziening altijd al automatisch aanwezig in de vorm van tocht door de lekke sponningen van de kozijnen. Bij moderne kozijnen met rubber dichtingen is die toch er niet meer en moet er op een andere manier worden geventileerd.

Verder kan een eventuele herindeling van je kantoorruimte (geen werkplaatsen recht onder een open raam) uitkomst brengen voor de mensen die last hebben van tocht.

Bijdrager
    tipex

Mijn huidige plek is niet goed geventileerd, dat zeggen zowel mijn bazen die ook gezondheisklachten hebben als de verhuurder, kortom dat verzin ik niet zelf. Er is niet eerder wat aan gedaan omdat er dus verhuisplannen waren, m’n werk wilde dus niet investeren en de verhuurder ook niet meer, deze verhuisplannen hebben alleen 3 jaar geduurd helaas. Vier van mijn collega’s hebben sinds ze hier werken chronische oogontstekingen waar ze in het ziekenhuis geen raad mee weten. Veel collega’s lopen de hele dag te niezen. We hebben vaak stagiairs en die vertonen vaak na een tijdje bij ons gewerkt te hebben ook deze klachten.

Kortom ik ben niet de enige die bij mij op het werk problemen heeft, ik heb er wel het meeste last van helaas.

Ik beweer ook niet dat het nieuwe pand niet goed is ik wil alleen voorkomen dat we strax weer met dezelfde problemen zitten en deze zoveel mogelijk voorkomen. Naar mijn idee zijn roosters ook een prima aanvulling voor wat betreft ventilatie, alleen willen ze daar nog niet aan, men denkt kennelijk voldoende te hebben aan ventileren middels ramen.

Bijdrager
    Cenobyte
    ”tipex”

Ik beweer ook niet dat het nieuwe pand niet goed is ik wil alleen voorkomen dat we strax weer met dezelfde problemen zitten en deze zoveel mogelijk voorkomen. Naar mijn idee zijn roosters ook een prima aanvulling voor wat betreft ventilatie, alleen willen ze daar nog niet aan, men denkt kennelijk voldoende te hebben aan ventileren middels ramen.

Kijk, dit is een standpunt waarin het bouwbesluit je steunt, dus daar kun je wat mee. In het bouwbesluit is men van mening dat openende ramen niet voldoende zijn. Sterker nog, in de particuliere woningbouw is tot enkele jaren terug verplicht gesteld ventilatieroosters en/of mechanische ventilatie toe te passen naast de ramen die open kunnen. M.a.w.: elke nieuwbouw woning moest ventilatieroosters hebben, ongeacht hoeveel ramen er open konden. Enkele jaren terug is dit besluit bijgesteld (mijns inziens een slechte beslissing) omdat men vanaf dat moment de welbekende (en gehate) balansventilatie introduceerde.

Het probleem met openende ramen beschreef je zelf al: ze staan open en veroorzaken tocht en kou, zeker buiten de zomerperiode, en worden dan gesloten. Er is dus te weinig of geen ventilatie gedurende de koude periode. Met roosters is dit niet het geval: een rooster staat op een spleet en de koude lucht die er doorheen komt veroorzaakt geen overlast. Overigens kun je een kwalitatief goed rooster volledig regelen (open/dicht) en ook goed reinigen.

Voor de bouwbesluitteksten over ventilatie:
    – klik op http://www.bouwbesluitonline.nl/
    – klik op Zoeken en tik in “ventilatie”
    – klik bonvenaan op “Afdeling 5.3. Energieprestatie, nieuwbouw”
    – klik op “Afd. 3.10. Luchtverversing van een verblijfsgebied, verblijfsruimte, toiletruimte en badruimte”
    – klik op “§ 3.10.2. Bestaande bouw”

Aan de rechterzijde van het scherm heb je nu de concrete eisen voor ventilatie in verblijfsruimten in de situatie van bestaande gebouwen.

Bijdrager
    tipex
    ”Cenobyte”

Kijk, dit is een standpunt waarin het bouwbesluit je steunt, dus daar kun je wat mee. In het bouwbesluit is men van mening dat openende ramen niet voldoende zijn.

Dit is precies hetgene waar ik naar op zoek was in het bouwbesluit. Ik heb daar gisteren al een tijd in zitten lezen maar dat alleen openende ramen onvoldoende zijn haal ik daar nergens uit. Wellicht dat dat in de nen richtlijnen beschreven wordt of lees ik er overheen? Het gaan om bestaande bouw, geen nieuwbouw.

Het grote voordeel van roosters lijkt me ook dat ze ’s avonds en in het weekend de boel goed ventileren.

Bijdrager
    Cenobyte
    ”tipex”

Het grote voordeel van roosters lijkt me ook dat ze ’s avonds en in het weekend de boel goed ventileren.

Precies, ook een groot voordeel. Een raam laat je niet zomaar openstaan, of je moet graag van je computers af willen:wink:

NEN 1087 geeft inderdaad de inrichting van de ventilatievoorzieningen weer. Helaas is deze NEN norm niet gratis in te zien (belachelijk, je moet betalen om de regels te mogen zien, maar goed), maar moet je deze aanschaffen. Je kunt deze opvragen bij http://www.nen.nl

Enne, ook niet teveel Tipex opsnuiven, word je ook ziek van :P

Bijdrager
    tipex
    ”Cenobyte”
    ”tipex”

Precies, ook een groot voordeel.

NEN 1087 geeft inderdaad de inrichting van de ventilatievoorzieningen weer. Helaas is deze NEN norm niet gratis in te zien (belachelijk, je moet betalen om de regels te mogen zien, maar goed), maar moet je deze aanschaffen. Je kunt deze opvragen bij http://www.nen.nl

Enne, ook niet teveel Tipex opsnuiven, word je ook ziek van :P

Tipex op me monitor smeren lijkt me niet zo handig:)

Mijn werk onderhoud toevallig de nen site dus wellicht dat we voor weinig aan die info kunnen komen.
    Nen 1087 is zo te zien voor nieuwbouw, het gaat in ons geval om bestaande bouw (15 jaar oud)

Bijdrager
    trabant

En anders ben ik ergens het afgelopen jaar een hele zwik NEN postings in binaries nieuwsgroepen tegengekomen. Met een proefabo op een goede nieuwsserver zou je ze al binnen moeten kunnen halen.
    Voorbeeld.

Bijdrager
    tipex
    ”trabant”

En anders ben ik ergens het afgelopen jaar een hele zwik NEN postings in binaries nieuwsgroepen tegengekomen. Met een proefabo op een goede nieuwsserver zou je ze al binnen moeten kunnen halen.
    Voorbeeld.

Perfect:) Ze staan te downloaden, hopelijk zit de juiste erbij

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.