25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Eagle Eye

LP’s opnemen op een 27′ iMac late 2015

Is er hier iemand die ervaring heeft met het opnemen van LP’s?

Op de iMac late 2015 zit geen ingang meer, dus zou het via USB of een andere poort moeten.

Ik had een Behringer UCA222 USB-interface gekocht, maar vanmiddag schrok ik van het verschil tussen de opname en het origineel.

Mijn audio set:

Rotel RA-12 versterker

Platenspeler: Thorens TD 60 Super, met Denon DL 160 element

Het is geen high end set, maar ook niet het goedkoopste wat er te krijgen is. De Behringer “verkracht” het muziek behoorlijk. Het is echt niet te vergelijken met de LP.

Ik weet ook niet hoe het gaat met converteren van analoog naar digitaal. Doet de Behringer dat of mijn iMac? Als het laatste zo is dan deed mijn iMac uit 2007 dat veel beter!

Graag advies over een betere manier of apparaat om LP’s op te nemen.

Bijdrager
    McPim

Eagle Eye op 26 november 2019 om 16:32
    Ik weet ook niet hoe het gaat met converteren van analoog naar digitaal. Doet de Behringer dat of mijn iMac?

Geen ervaring hiermee maar dit kan ik wel beantwoorden, dat doet de Behringer. Een USB interface is per definitie digitaal. Er is vast een kwalitatief betere A/D converter te krijgen.

Bijdrager
    nnsa

Hoe heb je één en ander aangesloten, d.w.z. wat is de routing van platenspeler naar Mac ?

Het zou als volgt moeten zijn:

Platenspeler > Versterker. Versterker Out > Behringer. Behringer via usb > Mac.
    Dit signaal komt dan binnen in een Audio app om er een digitaal bestand van te maken.
    Een goede gratis app is Audacity, een zeer goede betaalde app is Audio Hijack Pro 3.

Persoonlijk denk ik niet dat de Behringer de oorzaak is. Alhoewel er betere analoog – digitaal converters zijn te vinden. Andere tip: bewaar je output in een zo’n hoog mogelijke kwaliteit voor de master, liefst AIFF.

Bijdrager
    Eagle Eye

Zo heb ik het aangesloten: Platenspeler > Versterker. Versterker Out > Behringer. Behringer via usb > Mac.

Ik neem het geluid op met Amadeus Pro en bewaard het met een zo hoog mogelijke kwaliteit als AIFF.

Waarschijnlijk moet ik een beter AD converter kopen. Ik ben al aan het kijken op internet.

Maar dat valt nog niet mee… DA is meer aanwezig als AD… En dan ook nog met USB of Thunderbolt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Eagle Eye.
    Bijdrager
    nnsa

Tsja, dan lijkt het toch aan de AD converter te liggen. Je aansluit-methode is prima en Amadeus Pro ook. Tegenvallende resultaten bij het opnemen van een platenspeler komen vaak door het ontbreken van een voorversterker voor het element (RIAA-correctie).
    Ik gebruik zelf een eenvoudig mengpaneel, via usb aangesloten op de Mac. Daar kan je wat meer mee corrigeren, indien nodig. Kijk maar eens bij Bax-shop.

Een andere benadering zou kunnen zijn om een phono-voorversterker te kopen en de versterker er tussen uit te laten ? Misschien wel de goedkoopste oplossing (ca. € 30,00)

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door nnsa.
    Bijdrager
    Eagle Eye

@nnsa Het zal vast niet aan mijn Rotel RA-12 phono voorversterker liggen. Die klinkt heel goed via mijn luidsprekers.

Het opgenomen geluid via de Behringer klinkt gewoon slecht.

Ik wil zo weinig mogelijk corrigeren aan het geluid. Als ik bij Bax-shop naar een AD convertor zoek, zie ik wel één van 2495 euro. Maar dat wordt mij ook te gek zo’n bedrag. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet erg bekend ben met mengpanelen en wat ik daar mee zou kunnen.

Ik hoopte dus eigenlijk advies te krijgen over een “redelijk goede” AD convertor.

Bijdrager
    Eagle Eye

@McPim Dank voor je antwoord.

Weet jij misschien een betere AD converter?

Bijdrager
    nnsa

Ik heb niet beweerd dat er iets aan je huidige voorversterker mankeert (ik weet ook niet of die los is, of ingebouwd). Het ging me er alleen om, om uit te sluiten dat je pick-up signaal ongecorrigeerd de Mac bereikt, want dan is het inderdaad niet om aan te horen. Je zou misschien een andere audio-informatiedrager je huidige Behringer kunnen insturen om te testen. Mijn ervaringen met dit soort audio-interfaces is dat er wel kwaliteits-verschil is bij verschillende prijzen, maar alle output is in feite bruikbaar en alleen heel goed luisteren (met hoofdtelefoon) laat een verschil horen. Uiteraard lijkt het niet de bedoeling om € 2500,- uit te geven om een LP te digitaliseren. Dan kan je beter een nieuwe platenspeler met usb aansluiting kopen. Kijk hier ook eens naar: https://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/behringer-u-phoria-umc202hd-audio-interface

Hoe klinkt je LP via de hoofdtelefoon op je huidige Behringer audio-interface.

Bijdrager
    Eagle Eye

Mijn phono voorversterker is ingebouwd in de Rotel RA-12.

Als het goed is bereikt mijn pick-up signaal gecorrigeerd mijn iMac. Ik heb niet zo heel veel mogelijkheden om het analoge signaal naar mijn iMac te sturen. Alleen pre-out of luidspreker-out. Ik heb geprobeerd met pre-out, maar dat signaal was erg zwak. Heb nu via luidspreker-out aangesloten.

Ik luister terug via mijn luidsprekers en hoor toch echt een groot verschil met de opname en de LP. Misschien heeft het met de Behringer te maken, de AD conversie?

Een goeie tip die je geeft over de Behringer U-Phoria UMC202HD audio-interface!

Misschien zit daar een beter AD converter in.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Eagle Eye.
    Bijdrager
    nnsa

Zit er geen line-out op je versterker/receiver ? (Of ouderwets tape-out ?)
    Luidspreker-out lijkt me niet de juiste keuze. Dat signaal is veel te sterk.

Met zo’n iets duurdere Behringer audio-interface kan je de input beter regelen. Die inputs zitten aan de voorkant en vergen wel een 6,3 mm jackplug input (stereo 2X). Om alvast rekening te houden met je (verloop) kabeltjes.

Misschien moet je de output van je RT-12 eens proberen en niet die van je versterker.

Bijdrager
    McPim

nnsa op 26 november 2019 om 19:27
    Luidspreker-out lijkt me niet de juiste keuze. Dat signaal is veel te sterk.

Mee eens, misschien is dat zelfs het probleem. Je hebt echt een line-out nodig of je moet het zonder deze versterker oplossen. Ik kan je geen A/D converter aanraden, hier staan er een aantal in de €100-€200 categorie (Focusrite, Steinberg, Native Instruments) die prima zouden moeten werken en kwalitatief goed zijn. Beter eerst uitvinden of de A/D converter wel de oorzaak is hier.

Heb je de pre-out geprobeerd op een hoog volume? Want dat is eigenlijk een soort line-out maar dan volume afhankelijk. Je zou de speakers dan moeten afkoppelen tegen de geluidsoverlast 😉 (kun je uitschakelen aan de voorkant bij jouw versterker zo te zien).

Bijdrager
    Eagle Eye

Bij mijn pre-out moest ik het volume wel erg hoog zetten (kan op 100, maar was nu 70 bij opname). Ik kon wel de luidsprekers uit zetten, want anders hadden de buren ook mee kunnen luisteren:-)

Ik zal binnenkort pre-out nog eens proberen! Er zit jammer genoeg geen tape-out op mijn versterker.

Wordt vervolgd…

Groet Theo

Bijdrager
    McPim

Een pre-out op 100 = line out 😊, handig is het natuurlijk niet.. Je kunt zo wel uitvinden wat de kwaliteit dan is met de Behringer, als die in dat geval goed is weet je waar het aan ligt.

Bijdrager
    Eagle Eye

Jeetje, dus dan moet de versterker op 100 staan om pre-out te hebben?

Bijdrager
    McPim

Om hetzelfde level als een line-out signaal te krijgen, als test dus in dit geval voor je Behringer. Een pre-out is volume afhankelijk, wordt als het ware gedempt t.o.v. een line-out die altijd een volume onafhankelijk signaal geeft.

Bijdrager
    Eagle Eye

Oké, ik ga het binnenkort proberen.

Ik laat van me horen over de Behringer en pre-out volume.

Bijdrager
    nnsa

Goed bezig heren. Ik denk dat er nog voldoende te experimenteren valt, zonder meteen de portemonnaie te trekken.

Bijdrager
    Eagle Eye

Stom, stom. Ik zag ineens een “verborgen” optie voor de Berhinger.

Standaard stond het linker en rechter kanaal op Channel 1. Vandaar dat het bagger klonk, het was dus mono ipv stereo…

JA! Nu klinkt de opname perfect. Ik heb pre-out nog niet geprobeerd, moet even een kabel maken hiervoor.

Bijdrager
    nnsa

Goed gedaan…, zou ook de pre-out nog even proberen…

Bijdrager
    McPim

😬😜👍🏻

Bijdrager
    Eagle Eye

Wel verwarrend hoor al die Khz sampling rate en sampling depth die ik “zou kunnen opnemen” met de Berhinger…

Amadeus Pro geeft aan dat ik kan opnemen met hoge resolutie 128000 Khz, terwijl dat in de praktijk niet zo is.

En dan heb je ook nog te maken met IO Buffer size.

De pre-out opnemen met 48000 Hz en 32 Bit depth klinkt wat mij betreft heel goed.

Bijdrager
    McPim

Dat zijn al hoge waardes als je een analoge LP gaat digitaliseren. 44.100 is CD kwaliteit en het meest compatible met andere afspeel-apparatuur en/of software. Het heeft geen enkele zin om nog hoger te gaan, het kost alleen maar meer ruimte.

Bijdrager
    Eagle Eye

@McPim Heb nu een opname gedaan met 44.100 en 16 bits. Ik hoor geen verschil met de opname en de LP. Dus deze kwaliteit is prima. En de bestanden zijn 2x zo klein, dat is ook mooi meegenomen.

Bijdrager
    McPim

👍🏻

Bijdrager
    Eagle Eye

Ik heb wel ineens problemen met het Amadeus Pro programma.

Als ik daar opnames mee maak 44.100 en 16 bit, dan kijk ik bij de opname seconden en dan springt Amadeus Pro regelmatig een aantal seconden terug en dan gaat die weer verder. Als ik later de opname terug luister zit op die momenten een “gat” dan slaat het programma een stukje over.

Ik heb nu het aanbevolen programma bij de Berhinger gedownload: Audacity. En die heeft geen last van zo’n gat bij de opname.

Toch wel apart, dat een freeware programma beter scoort dan een betaalde versie?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.