8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Element

lowend consumer vraagje

Is video vooral een cpu hog? of schiet ik ook het meest op met ram geheugen en snelheid van de HD?
    En dan het bekijken van youtubes
    op mijn g3 spelen die echt traag. Is het enkel omdat ik een oude cpu heb?

Bijdrager
    kevkoptel

Wat je opnoemt zal allemaal effect hebben. Alleen zaken zoals video geheugen heeft bij normale videobewerking en afspelen weinig invloeg. CPU is veruit het belangrijkste bij afspelen.

Bijdrager
    bassmac

Op mijn g3’s gaat dat best, dat you tube. Mischien heb je gewoon een langzame internetverbinding… (speedtest.nl)
    Video bewerken met bv imovie gaat wel op een g3 400Mhz, maar echt langzaam dus. Fototoestelfilmpjes van 340×280 o.i.d. gaat nog wel, maar DV op volle toeren is veel geduld hebben… Bij mij hielp het dat ik een Hd van 7200 toeren en 8 mb cache erin zette, dat scheelde veel. Maar echt bewerken van video, nee. Gig werkgeheugen en G5 of intel processor… video is voor nieuwe machines. Spaar ze!

Bijdrager
    bassmac

Vergeet ik nog iets: een van mijn studenten heeft een G4 powerbook, met 2 gig werkgeheugen, en die kan daar prima Final Cut pro op draaien. Avid Xpress doet het daar ook goed op, die combi was vorig jaar nog heel populair. Alleen zijn die G4’s tweedehands bijna net zo duur als een minimac en die zou dus weer sneller moeten zijn…

Bijdrager
    Element

nou vaak is de gedownloade lijn van mijn youtubes al ver vooruit op mijn afgespeelde tijd en krijg ik nog van dat gehaper.

Ook gebeurt het heel vaak dat .avi’s geschokkeerd door mijn VLC afgespeeld worden.
    Ik ben ook weer niet ZO koppig dat ik nog 3 jaar aan mijn G3 wil blijven vastklampen. Tiger hoef ik niet zwijgstil van leopard.

Zou bijvoorbeeld een linux dat er een erg lichte GUI op nahoudt kunnen helpen?

hier op deze pagina van tweedehandsmac.com wordt iets interessants beweerd over een geupgrade G4 toren.

Ik citeer:
    G4/processor upgrade 1,6 Ghz !!
    G4/AGP Sawtooth-moederbord, 512MB ram, 120 GB snelle schijf,
    DVD-rw, toetsenbord en muis voor 649 euro, btw in. (3 stuks)
    zelfde toestel met 1 GB geheugen voor 729 euro

(Xbenchmark van 194.53 tegenover 82,04 voor een
    nieuwe mac mini 1,67 Mhz met intel core duo)
    (hoe hoger hoe beter, dus meer dan dubbel zo snel als mac mini !)
    bijpassende schermen, zie verder.

Is hier iets van aan?
    Ik dacht toch dat die oudere torens een lagere FSB snelheid hebben. Niet dat ik fatsoenlijk zou kunnen uitleggen wat FSB precies is maar toch dat FSB er kan bottlenekken.

Bijdrager
    bassmac

Voor dat geld moet je echt aan een nieuwe gaan, helaas. Die G4’s zien er erg gaaf uit hoor, de mijne (AGP 450, 768 mb intern en een philips tft-tje) doe ik echt niet weg, maar:
    (edit)– ik ben ook aan het sparen voor een nieuwe macbook hoor .http://forum.macosx.nl/posting.php?mode=editpost&p=1208970#

die benchmarktesten gaan nog vaak over Photoshop onder Rosetta, De mac draait dus een emulatieprogramma, en is meestal net zo snel als een G4 1000 of 1440, zoiets.
    Echte (native) intel programma’s (klinkt niet echt hè) gaan dus wel als een speer. Een G4 is twee generaties ouder!!!
    Kan je niet ergens proberen?
    succes.:wink:

Bijdrager
    steve1

Ik doe redelijk wat aan video bewerking en gebruik nog steeds mijn G4 ‘Mirrored Drive Door’ dual processors van 1 GB en 1MB L3 cache per processor, 768 Mb DDR SDRam.
    Deze desktop (van oktober 2002) voldoet dus nog steeds en is eventueel een aanrader indien je hem 2°hands goedkoop kan aanschaffen.
    Uitbreiding van het geheugen doe ik momenteel niet daar ik overweeg om binnen onafzienbare tijd een andere aan te kopen.
    [/img]

Bijdrager
    steve1

Ik doe redelijk wat aan video bewerking en gebruik nog steeds mijn G4 ‘Mirrored Drive Door’ dual processors van 1 GB en 1MB L3 cache per processor, 768 Mb DDR SDRam.
    Deze desktop (van oktober 2002) voldoet dus nog steeds en is eventueel een aanrader indien je hem 2°hands goedkoop kan aanschaffen.
    Uitbreiding van het geheugen doe ik momenteel niet daar ik overweeg om binnen onafzienbare tijd een andere aan te kopen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.