30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Losse zip bestanden maken van foto's in 1 keer?

Bestaat er een manier om een map met foto’s te bewaren in losse zipbestanden zonder dat i kdat handmatig moet doen?

dus een soort van batch actie ??

Bijdrager
    Thoomas

Ik denk dat je het iets beter moet uitleggen. Hoe ik het nu begriijp wil je van een map met foto’s een zip-bestand maken. Dat kan je gewoon doen door de map te selecteren > rechtermuisknop > Comprimeer ‘-bestandsnaam-

Bijdrager
    mac-addict

Ik wil losse zip bestanden hebben van 100 foto’s en ik had eigenlijk geen zin om dat allemaal handmatig te moeten doen…

Bijdrager
    Dick de Roos

Als de foto’s (of andere bestanden) in een map staan genaamd xxp, ga je in de Finder naar “Archief” en klik op “maak archief aan van xxp”.
    Dan wordt van die map een zip-bestand gemaakt.
    Ook handig als je die foto’s wilt versturen naar Windowsmensen/Outlook Express.

Bijdrager
    michelvdb

Als/indien je foto’s JPEG zijn is zippen een compleet nutteloze activiteit. JPEG is een gecomprimeerd formaat dat je door te zippen niet verkleint, als/indien dat de bedoeling is.

[Edit]
    Een vette tekst om te nuanceren…;)

Bijdrager
    mac-addict

dat is niet de bedoeling …… dus het is niet nutteloos ik moet gewoon echt zip bestanden hebben voor iets anders

Bijdrager
    Dick de Roos
    michelvdb op 04 augustus 2010

Als je foto\’s JPEG zijn is zippen een compleet nutteloze activiteit. JPEG is een gecomprimeerd formaat dat je door te zippen niet verkleint, als dat de bedoeling is.

Dat zippen van de map is voor mij ook niet bedoeld als bestandsverkleining, maar om andere redenen, waarvan ik er boven een heb aangegeven.
    Waarom de TS wil zippen is mij ook niet bekend.
    Overigens sprak de TS over foto’s en niet over JPG-bestanden, wat voor mij niet hetzelfde is.

Bijdrager
    Oppie

(Edit: te laat…)

Bijdrager
    mac-addict

mensen ik weet hoe ik een zip bestand moet maken ik wil het alleen automatiseren voor meerdere bestanden

Bijdrager
    michelvdb

Automator is je vriend. Probeer een en ander met Automator uit. Door gissen en missen leer je hoe dat robotje een perfect knechtje is.

Bijdrager
    Ir.Bob

Automator, of anders de Terminal voor een script. Maar toch vraag ik me af waarom je perse een zip bestand wilt maken met enkel een foto erin. Misschien wil je dat toch met ons delen want waarschijnlijk is er wel een intelligentere oplossing voor je probleem…

Bijdrager
    McShamus

Open Terminal:

# cd /plaats/waar/fotos/staan
    # for file in ‘ls’ <- deze quotes moeten executie quotes zijn (back-quotes)
    # do
    # zip $file.zip $file.jpg
    # done

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ok. En toen hadden we 100 losse zip bestanden van 100 losse foto’s. Beste Remly, wat wil je hier mee, want het enigste wat je bereikt is dat het een ander bestandstype wordt dat net zo groot is en minder toegankelijk (je ziet immers geen preview meer)

Een zip bestand is een archief bestand en een archief bestaat doorgaans uit meerdere items i.p.v. 1. Wat jij wilt is net zo iets als 100 kleine post pakketjes apart versturen naar het zelfde adres terwijl je ze ook allemaal in een grotere doos kan doen en die in een keer versturen.

Sorry voor de kritiek, maar wat jij wil slaat nergens op.

@ Dick de Roos
    Het zal best wel JPEG zijn hoor. JPEG betekent “Joint Photographic Experts Group” en dus worden foto’s in principe altijd als JPEG bewaart. Andere bestandstypes zijn veel minder geschikt.

Moderator
    unSOUND

Dat kun jij helemaal niet concluderen, aangezien jij helemaal niet weet WAAROM hij dat wil… Misschien werkt hij wel met een programma of apparaat wat om wat voor reden dan ook alleen maar ZIP bestanden kan verwerken, of heeft hij te maken met een mailserver die geen jpg’s accepteerd, of weet-ik-wat.

Te veel mensen zijn bezig met commentaar leveren op de vraag in plaats van antwoord proberen te geven. Dat is jammer, want zo help je niemand, en verhoog je alleen maar de drempel bij mensen om een vraag te stellen uit angst om gelijk aangevallen te worden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er zal best wel een reden zijn om er een zip van te maken, maar niemand hier schijnt (en dat vind ik terecht) te begrijpen waarom ze dan allemaal apart moeten. We hebben het nu over 100, maar voor het zelfde geld 1000. Bovendien is constructieve kritiek wel eens handig omdat een TS er dan mogelijk anders tegenaan gaat kijken. Ik zie namelijk geen reden om overal ja en amen op te zeggen als ik zie dat iemand iets doet of wil dat omslachtig of ronduit verkeerd is.

Bijdrager
    Vinhelper

Het punt van unSOUND was: vertel nou de oplossing van de vraag, niet je mening over de eventuele werkwijze en of het wel handig is.

-:ONtopic:-

Zelf zou ik het zo doen:

Wijs een toetscombinatie toe aan de ‘Comprimeer’ actie, en met het pijltje naar onder en de toetscombinatie werk je ze dan 1 voor 1 af. Vast niet de snelste manier, maar bij honderd items kan het nooit veel langer dan 8 min. duren. (heb het zelf uitgetest:razz:)

Bijdrager
    McShamus
    hendrik op 05 augustus 2010

Sorry voor de kritiek, maar wat jij wil slaat nergens op.

Mag de Topic Starter daar zelf over oordelen? Jij “in mijn kleine wereldje heb ik alles al gezien dus niemand anders heeft recht op een andere visie” mannetje. Kom, wees een Guru en geef een alternatieve manier om zijn/haar probleem op te lossen. Het hoe en waarom is niet belangrijk, in deze. Sterker nog; het is leuk om iets te maken dat werkt. Het blijft tenslotte UNIX. Ook al is een gecomprimeerd bestand comprimeren zinloos.

Het zou de TS wel sieren om wat voortgang te rapporteren.:p

Moderator
    unSOUND
    hendrik op 05 augustus 2010

Ik zie namelijk geen reden om overal ja en amen op te zeggen als ik zie dat iemand iets doet of wil dat omslachtig of ronduit verkeerd is.

En daar ga je dus de fout in. Jij ziet namelijk vanaf jouw stoel namelijk niet of iets “ronduit verkeerd” is als je niet weet waarom hij of zij dat doet. Conclusies komen na de feiten, niet ervoor.

Bijdrager
    michelvdb

Een simpele Mapactie vergemakkelijkt het leven:

Stap 1

Open /Programma’s/AppleScript/ScriptEditor en een nieuw leeg bestand
    Kopieer en plak onderstaande code in dat nieuw bestand en bewaar als bvb. Maak_ZIP-archief_van_ingesloten-bestanden.scpt in een map ~/Bibliotheek/Scripts/FolderActionScripts

<br />
    on adding folder items to this_folder after receiving these_items<br />
    	tell application "Finder"<br />
    		if not (exists folder "Zip-bestanden" of this_folder) then<br />
    			make new folder at this_folder with properties {name:"Zip-bestanden"}<br />
    		end if<br />
    		set the destination_folder to folder "Zip-bestanden" of this_folder as alias<br />
    		set the destination_directory to POSIX path of the destination_folder<br />
    	end tell<br />
    	repeat with i from 1 to number of items in these_items<br />
    		set this_item to item i of these_items<br />
    		set the item_info to info for this_item<br />
    		if this_item is not the destination_folder and the name extension of the item_info is not in {"zip", "sit"} then<br />
    			set the item_path to the quoted form of the POSIX path of this_item<br />
    			set the destination_path to the quoted form of (destination_directory & (name of the item_info) & ".zip")<br />
    			do shell script ("/usr/bin/ditto -c -k -rsrc --keepParent " & item_path & " " & destination_path)<br />
    		end if<br />
    	end repeat<br />
    end adding folder items to<br />

Stap 2

Maak een map ZIP-map in je Home of in de map Afbeeldingen
    Control-klik op de map
    Kies Schakel mapacties in
    Control-klik weer op de ZIP-map
    Configureer mapacties…
    Klik op het plusteken + linksonder
    Navigeer in het dialoogvenster naar de map ZIP-map
    Klik Open
    Klik in het nieuwe dialoogvenster op Maak_ZIP-archief_van_ingesloten-bestanden.scpt
    Klik Wijs toe

Maak van de ZIP-map een alias op het bureaublad.
    Schuif je afbeeldingen op die alias ZIP-map.
    That’s it.

Bijdrager
    McShamus

Hahaha. En dat noem jij simpel?:-D

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het doel (wat dat ook mag zijn) heiligt de middelen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan he?

@McShamus & unSOUND:
    Wat IK duidelijk probeer te maken is dat een zip bestand (of stuffit of gzip of RAR etc) bedoelt is om onderwerpen die bij elkaar horen te verpakken in een archief zodat het makkelijker verstuurd kan worden of gewoon als geheel kan worden gebackup’t. Dus slechts 1 bestand per zip en dat 100 maal is gewoon onzin omdat je dan het hele “archief gebeuren” verkeerd gebruikt. Het levert toch het zelfde resultaat op (namelijk een zip bestand) als je alle items in 1 zip bestand zet maar dan 100 maal efficiënter?

Ik vind overigens dat we hier niet alleen maar mensen moeten helpen met de meest “rare” dingen, maar ook om mensen te wijzen op een mogelijk verkeerde dan wel omslachtige handelswijze. Ik vind dat we best kritiek mogen hebben als we denken dat iemand iets verkeerd of raars doet want het alternatief is dat we dan “met het verstand op nul” naar oplossingen gaan zoeken die er misschien helemaal niet zijn.
    Ik kan in ieder geval met mijn 30 jaar ervaring met computers geen enkele reden bedenken waarom de TS al die foto’s apart zou willen zippen. Iemand anders misschien een idee???

Ik ben echter wel benieuwd naar de reden en of de TS vóór of ná mijn post was “afgeschrikt”. Ik plaatste mijn 1e post immers een dag of zo na de vorige…

Moderator
    unSOUND
    hendrik op 06 augustus 2010

Wat IK duidelijk probeer te maken is dat een zip bestand (of stuffit of gzip of RAR etc) bedoelt is om onderwerpen die bij elkaar horen te verpakken in een archief zodat het makkelijker verstuurd kan worden of gewoon als geheel kan worden gebackup\’t.

Wij weten ook wel waar een zip bestand normaliter voor bedoeld is.

Maar de TS geeft duidelijk aan dat hij dat ook weet, en hij geeft nadrukkelijk aan dat het niet anders kan, dan lijkt het me duidelijk dat hij er zelf lang genoeg over nagedacht heeft voor hij er om vroeg. Op dat moment moeten wij beseffen dat ook wij niet alle kanten van het verhaal weten, en er wel een reden voor zal zijn om het zo te doen. Vanaf dat moment moet je gewoon proberen antwoord te geven, en niet beginnen met de TS uithoren over zijn motivaties.

hendrik op 06 augustus 2010

Dus slechts 1 bestand per zip en dat 100 maal is gewoon onzin omdat je dan het hele “archief gebeuren” verkeerd gebruikt. Het levert toch het zelfde resultaat op (namelijk een zip bestand) als je alle items in 1 zip bestand zet maar dan 100 maal efficiënter? Ik kan in ieder geval met mijn 30 jaar ervaring met computers geen enkele reden bedenken waarom de TS al die foto’s apart zou willen zippen. Iemand anders misschien een idee???

Als je 100 bestanden in één zip gooit heb je wel als nadeel dat als één zip bestand corrupt raakt, je 100 bestanden niet meer kunt benaderen. En als je 100 losse zips maakt ben je in zo’n geval maar één van de 100 bestanden kwijt… Dat is één mogelijke motivatie.

Andere reden kan zijn dat hij de foto’s op internet wil zetten, maar op zo’n manier dat ze niet door de browser geopend worden, maar gelijk worden gedownload bij het klikken op de link. Apple biedt op die manier ook haar Hi-Res afbeeldingen aan… één afbeelding in een zip bestand.

Hij is bezig met product-foto’s voor een bedrijfje zegt hij in een ander topic. Wellicht moet hij de foto’s uploaden in een web-interface of een FTP server die enkel zip bestanden accepteert.

Hatsaflats, 3 ideeën bedacht in 15 minuten… Kun je nagaan hoeveel redenen ik zou kunnen bedenken in 30 jaar.:lol:

Bijdrager
    Ir.Bob

@unSOUND

Toch vind ik dat je hier een beetje te kort door de bocht gaat. Zoals misschien bij u bekend “twee weten meer dan een” Dus ondanks dat de TS (die overigens heel weinig van zich heeft laten horen) aangeeft dat HIJ niet weet hoe het beter moet en dat @hendrik ijzerboot niet kan verzinnen waarom de TS het zo doet betekent niet dat er een betere oplossing mogelijk is voor het probleem.

Het verdient altijd de voorkeur om naar het initiële probleem te vragen, dan te vragen naar een oplossing voor een oplossing die je zelf verzonnen hebt. Tunnelvisie kan soms hele nare bijwerkingen hebben. (Om een uitstapje te maken naar strafrecht bijvoorbeeld in de Puttense moorzaak en de zaak Lucia de B.) Persoonlijk vind ik het dan ook erg naïef van je om vragen naar het werkelijke probleem af te kappen. Als de TS werkelijk niet alle kanten van het verhaal wel belichten, dan kan hij dat uiteraard altijd duidelijk maken. Maar nu blijven we mogelijk sub-optimale oplossingen aandragen.

Bijdrager
    Ir.Bob

@McShamus, de oplossing die @michelvdb aandraagt is niet heel veel ingewikkelder dan de jouwe. Maar wel met het bijkomende voordeel dat er in het script meer ‘checks and balances’ zitten, en dat het geheel direct uitvoerbaar is vanuit de OS X GUI. Voor jouw oplossing zal de Terminal gestart moeten worden en handmatig de bestandslocatie geparsed moeten worden. Veel Mac gebruikers worden daar een beetje huiverig van. Het script van @michelvdb is in dat opzicht beter geautomatiseerd.

Moderator
    unSOUND
    Ir.Bob op 06 augustus 2010

…Dus ondanks dat de TS aangeeft dat HIJ niet weet hoe het beter moet en…

Nee, hij zegt niet dat hij niet weet hoe het beter moet, hij zegt letterlijk: “Ik moet echt losse ZIP bestanden hebben”. Dat is dus wel iets anders van houding dan “ik weet geen betere manier”.

Bovendien kun je ook kijken naar zijn profiel en voorgaande posts, en dan zie je dat hij onder andere met een product galerij bezig is, wat dus mijn idee uit mijn vorige post alleen maar versterkt.

Bijdrager
    michelvdb
    McShamus op 05 augustus 2010

Hahaha. En dat noem jij simpel?:-D

Veel simpeler dan Terminal te gebruiken met de ermee gepaarde watervrees die minder bedreven gebruikers hebben.

Jouw scriptje heeft inderdaad heel wat minder lijnen nodig. Als het daar wringt, win je.:razz:

Bijdrager
    Ir.Bob
    unSOUND op 06 augustus 2010

Nee, hij zegt niet dat hij niet weet hoe het beter moet, hij zegt letterlijk: “Ik moet echt losse ZIP bestanden hebben”. Dat is dus wel iets anders van houding dan “ik weet geen betere manier”.

Dat is nou precies het punt wat ik wil maken. Hij kan wel roepen: “Ik heb absoluut een boot nodig”. Echter zonder de context kan niemand zien of dat werkelijk de beste oplossing is. Als de TS nou verteld dat hij naar Engeland wil, dan zouden er meteen mensen opstaan die roepen, dat kan ook met het vliegtuig of de trein. “Tunnelvisie” ziet u… Er zijn meerdere wegen naar Rome, de weg die de TS zelf al verzonnen heeft is niet perse de snelste of de makkelijkste. Context is altijd van belang, maar in louter geschreven tekst onmisbaar.

Om in jouw redeneer trant te blijven in het andere topic stelt de TS (niets ten nadelen van hem) enkele vrij basale fotografie vragen. Dit strekt mij in de gedachten dat zijn bedachte workflow niet perse ook de beste is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@unSOUND:
    Je zegt:

Als je 100 bestanden in één zip gooit heb je wel als nadeel dat als één zip bestand corrupt raakt, je 100 bestanden niet meer kunt benaderen. En als je 100 losse zips maakt ben je in zo’n geval maar één van de 100 bestanden kwijt… Dat is één mogelijke motivatie.

Je hebt toch wel eens van een backup gehoord?:eek:

Hatsekidee 1 reden om zeep in 1 minuut (de rest komt ook nog wel):cool:

EDIT:

Apple biedt op die manier ook haar Hi-Res afbeeldingen aan… één afbeelding in een zip bestand.

Kennelijk omdat het maar om 1 bestand gáát. Maar zou jij 100 foto’s 1 voor 1 selecteren en uploaden naar b.v.b. Panoramio of Picasa i.p.v. 100 tegelijk in dus 1 “sessie”.?

Hatsekidee, nog 1 te gaan.

Bijdrager
    michelvdb

Uit deze maalstroom geraken we niet zo makkelijk weg. De standpunten verschillen. Verschillen bestaan nu eenmaal en houden deze wereld spannend. Ze moeten alleen niet verkankeren tot een begrip met enkele andere letters, geschillen.:wink:

@Remly
    Ben je geholpen? Een beetje feedback is nuttig en aangenaam.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In dat andere topic van Remly waar unSOUND naar verwees, zegt Remly overigens: “ik ben absoluut geen fotograaf”. We mogen er dus wel van uit gaan dat alles wat daar aan relateert (zoals bewerken of uploaden) Remly vreemd is. Mogelijk zit hij dus ook helemaal op het verkeerde spoor wat beheren betreft. Maar dat weten we pas als hij ons verteld wat hij nu precies wil bereiken met losse zip bestanden. Ik ken verscheidene web services waar je foto’s kunt uploaden en delen met anderen, maar geen van die sites vraagt specifiek om zip bestanden. Gewoon JPEG want dat is de foto standaard…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.