9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    bokkeriejer

Losse foto's naar USB of CD

Als ik vanuit iPhoto foto’s kopieer naar een draagbaar medium (OSX 10.7) maakt mijn iMac kleine ” iPhoto libraries” op dat medium. Om uit te kunnen wisselen met andere bebruikers (ook Windows gebruikers) wil ik echter alleen de gewone jpg’tjes op de stick. Kan maar niet achter het truukje komen. Foto’s zijn los op schijf ook niet te vinden. Ook mijn photostream bestanden vind ik niet. Op schijf staat een map afbeeldingen/photostream/doenload, maar daar staan niet dezelfde bestanden in als op mijn iPhone en iPad. Help…
    Groet, Joop (verstokt oud wilvanWindowsaf gebruiker)

Bijdrager
    Sven Dion

Selecteer Finder en ga naar de menuoptie Ga ? Ga naar map… (of gebruik in Finder de toetscombinatie shift? + cmd? + G). Type het onderstaande path als je gebruik maakt van iPhoto ’09 of hoger:

~/Pictures/iPhoto Library/Masters/

Wanneer je gebruik maakt van iPhoto ’08 dan typ je:

~/Pictures/iPhoto Library/Originals/

Je krijg nu direct via Finder toegang tot de originele onbewerkte foto’s. De foto’s worden via een hiërarchische structuur opgeslagen (jaar ? maand ? datum). De foto’s kunnen zonder enig probleem worden gekopieerd naar een andere locatie, het is niet verstandig om de foto’s uit een map te slepen aangezien dat dan de bibliotheek corrupt kan raken.

Een dergelijke actie kun je ook uitvoeren vanuit de iPhoto applicatie zelf, dit doe je door de foto’s te selecteren en deze naar het bureaublad of map in Finder te slepen. Eventueel kun je ook gebruik maken van de menu-optie Archief ? Export.

http://www.appletips.nl/iphoto-de-originele-fotos-terugvinden-in-finder/

Bijdrager
    Ir.Bob

Je kunt de volgorde in de post van Sven beter omdraaien:

Eerst proberen in iPhoto via Archief > Export. Dat is de manier waarop iPhoto gemaakt is om te werken. Daarnaast is het met deze methode ook makkelijker foto’s te vinden. Je hebt ze zelf in iPhoto georganiseerd op een manier zoals jij dat makkelijk vind, en doorgaans is dat niet jaar-maand-dag… Als het dan niet lukt (hoogst onwaarschijnlijk) kun je altijd nog in het bibliotheek bestand gaan wroeten.

iPhoto is er niet op ingesteld dat je in de bibliotheek gaat wroeten. Je kunt er dus ook niet direct inkomen. Als je bewust of onbewust iets veranderd in het bibliotheek bestand kun ie zomaar ineens corrupt raken…

Bijdrager
    mtooster

Wat je natuurlijk ook kunt doen is de foto’s selecteren in iPhoto en gewoon slepen naar een mapje in de Finder:smile:
    Dat kan volgens mij ook met een hele gebeurtenis bijvoorbeeld.

Edit: Ik zie dat sven deze tip ook al gaf aan het eind van zijn post.

Bijdrager
    bokkeriejer

Dank je Bob,

Dit is een goed werkbare methode. Kan ik de functie ‘export’ ook toevoegen aan het contextmenu van mijn muis (rechter muisknop)?

Worden de jpeg bestanden in originele staat gekopieerd? Ik heb de indruk dat de bestandsgrote anders is dan de originele foto’s (kwaliteit geexporteerd als maximaal en origineel).

Bijdrager
    mtooster

Als je ze sleept wordt sowieso de maximale kwaliteit gekopieerd, het origineel of de versie met de bewerkingen die je in iPhoto hebt gedaan.

Bij exporteren met die instellingen zou dat ook zo moeten zijn.

En volgens mij kun je het context-menu niet zelf gemakkelijk aanpassen.

Bijdrager
    Ir.Bob

Toevoegen aan de rechtermuisknop gaat volgens mij niet. Je kunt er wel een sneltoets opzetten, voor zover die er nog niet is (cmd-E?)

Of de JPGs in originele staat geëxporteerd worden hangt af van wat je op geeft bij het export menu. Als je origineel aangeeft bij type, dan zou er volgens mij niks moeten veranderen.

Bijdrager
    Ir.Bob

@mtooster, Als je ze sleept, dan wordt (sinds iPhoto ’09) de preview uitgevoerd. De resolutie (en compressie) daarvan kan anders zijn dan van het origineel. Tevens worden dan alle bewerkingen die op de foto zijn uitgevoerd ook mee geëxporteerd.

Bijdrager
    Wijtze

Voor zover ik weet is er al een sneltoets: cmd-shift-E

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.