18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    TheBT

Lokale mailserver

Na al meer dan een uur hier en op andere websites te zoeken, ga ik toch maar eens even de vraag hier stellen :o

Op het bedrijf staat er een oude mac in als lokale fileserver, maar we zouden ook graag een lokale mailserver willen installeren.

Waarom?
    Momenteel hebben we 4 mac’s die allen dezelfde mails binnen krijgen op adres [email protected].
    Die mailbox (pop) staat bij een provider samen met onze website.
    Indien er nu iemand een mail verstuurd, zet die altijd z’n eigen adres in bcc, zodat de andere macs die ook ontvangen.
    Nu denk ik dat het best is dat we gewoon een imap mailbox aanmaken en dat iedere mac die ophaalt. Zo krijgt iedereen ook automatisch de verzonden mails.
    Maar het probleem is nu dat zo’n imap mailbox al heel snel vrij groot kan worden en dat de provider maar een imap mailbox heeft van max 250MB.

Wat is een mogelijk oplossing?
    De mac server haalt de nieuwe mail steeds binnen.
    Op die lokale mac server draait een programma (mailserver?) die één imap account heeft.
    Elke lokale mac gebruikt die imap account.
    Voordeel? Veel sneller vermits de mails lokaal staan, veel meer plaats in imap mailbox.

De vraag?
    We willen dus gewoon de mailbox leeghalen bij de provider en lokaal verdelen via imap account.
    Hoe stel ik dit in?
    De mailserver programma’s die ik bekeken heb (postfix, surgemail etc..) moet je instellen met je domeinnaam. Dat kunnen we niet doen. Plus ons klein netwerk is verbonden met een kabelmodem zonder vast ip adres.

Wie kent er een oplossing? :roll:

Gast
    Anoniem

Nou ik luister even mee, dit vindt ik ook erg interessant. Tot zo ver kan ik ook alleen maar een webserver en file server op zetten! Ik ken trouwens wel een betaalde versie http://www.kerio.nl/kms/kmsdownload.php

Bijdrager
    TheBT

Ja die Kerio Mail Server had ik ook bekeken, maar dit kost dan toch weer wat te veel…

Ik weet zeker dat dit mogelijk is, maar ben dit nog niet tegengekomen in een mac omgeving…

Bijdrager
    computer space

Lijkt me ook gewoon in OSX server te zitten. Als je die nog niet gebruikt, is dat wellicht een optie. Kun je bovendien je gebruikers veel beter beheren.
    Kijk ook eens hier naar:
    http://www.stepwise.com/Articles/Workbench/eart.index.html

Bijdrager
    TheBT
    ”Martiniman”

Lijkt me ook gewoon in OSX server te zitten. Als je die nog niet gebruikt, is dat wellicht een optie.

Maar dit is niet echt een optie vermits dit ook vrij duur is in aankoop…

Bijdrager
    Richard5

Kijk even op mijn site http://switch.richard5.net daar word uitgebreid beschreven hoe je een mailserver met alels erop en eraan kunt installeren voor nop !

Als je problemen ondervind met de installatie kun je me altijd mailen.

Bijdrager
    TheBT

Richard, ja je prachtige website was ik al eens tegengekomen!
    Maar het probleem is dat er geen domeinnaam gekoppeld kan worden aan onze lokale server (geen vast ip plus domeinnaam staat reeds gehost bij provider voor website en email).

Of kan dit wel zonder deze zaken?

ps. Ik heb reeds Postfix Enabler aangekocht en geconfigureerd, dit werkt wel voor de uitgaande mails…

Bijdrager
    Richard5

Ja volgens mij kan dat wel, geen vast ip adres is geen enkel probleem. Je kunt de domain naam vastleggen als virtual domain in postfix zodat hij alles in een IMAP folder kan neerzetten. Er zijn genoeg mogelijkheden om de mail bij de ISP op te halen. Maar je kunt ook gewoon zonder problemen de mail bij je zelf laten afleveren. Waarom bij de ISP en niet bij jezelf ?

Bijdrager
    TheBT
    ”Richard5″

Waarom bij de ISP en niet bij jezelf ?

Bedoel je dan waarom dat de mail ingesteld staat bij de ISP?
    Wel hoofdzakelijk omdat we geen fixed IP adres hebben en de mails staan al jaren bij de ISP.

De configuratie van postfix gebeurd dan allemaal via de Terminal veronderstel ik?

”Richard5″

Je kunt de domain naam vastleggen als virtual domain in postfix zodat hij alles in een IMAP folder kan neerzetten.

Staat dit uitgelegd op jouw website, want zie dit niet direct staan?

Bedankt!

Bijdrager
    computer space
    ”TheBT”

Maar dit is niet echt een optie vermits dit ook vrij duur is in aankoop…

Ik ken het niet, maar gezien de positieve reacties over OSX server en de super eenvoudige bediening, lijkt me dit voor 499 euro een meer dan betaalbare boost voor je werkgroep. Met 4 man is dit in een halve dag lekkerder werken terugverdiend.

Bijdrager
    Richard5
    ”TheBT”

Bedoel je dan waarom dat de mail ingesteld staat bij de ISP?
    Wel hoofdzakelijk omdat we geen fixed IP adres hebben en de mails staan al jaren bij de ISP.

Een fixed ip is ook niet nodig om alles goed binnen te krijgen maar de ISP is ook een oplossing. Maar net waar je je prettiger bij voelt. Ik ken een aantal gebruikers van mijn setup die een dynamisch ip hebben. Plus je kunt een gratis service als http://www.rollernet.us gebruiken om ook een backup server te hebben voor als de jouwe onbereikbaar is. De mail komt dan weer binnen lopen op jouw server als je weer online bent. Kijk even hier om te zien hoe je een dynamisch ipadres kan opvangen.

”TheBT”

De configuratie van postfix gebeurd dan allemaal via de Terminal veronderstel ik?

Yep! Wil je daar wel mee helpen als het te moeilijk voor je word.

”TheBT”

Staat dit uitgelegd op jouw website, want zie dit niet direct staan?

Nee niet echt, wat jij wilt is ook niet echt standaad. Je kunt met postfixadmin een domein aanmaken met users.

Bijdrager
    TheBT

Bedankt!
    Ik zal nog eens even verder wat zaken proberen, ik hoopte dat er een simpelere oplossing was…
    Simpelste is waarschijnlijk OS X Server aan te kopen en dan krijg je die GUI programma’s erbij wat het wel wat makkelijker maakt.
    Maar ik dacht dat er misschien al een shareware tooltje voor bestond zodat je de Serverversie niet hoeft aan te kopen. Buiten Postfix Enabler heb ik niets gevonden…
    Dan toch maar wat met Terminal beginnen werken :|

Bijdrager
    nicobos

Kijk eens naar Desknow:
    http://www.desknow.com
    Draait op een Mac en kost weinig voor erg veel functionaliteit. In zijn eenvoudigste versie is het gratis.

Bijdrager
    TheBT
    ”nicobos”

Kijk eens naar Desknow.

Ja dit ziet er ook wel goed uit.
    Eens het proberen waard met die demo.
    Wel spijtig dat de “Lite” versie geen IMAP heeft, want dit heb ik wel nodig…
    De prijs valt nog wel mee voor 5 gebruikers.

Thanx!

Bijdrager
    reneo

waarom maak je van dat ene email adres niet een forward naar 4 andere mailadressen?

Bijdrager
    wimbo

Ik gebruik ook een imap server voor o.a. mijn gmail account (imap draait wel op een Windows platform, maar voor het principe doet het er even niet toe).

De mailserver haalt via POP de gmail box leeg en zet plaatst die lokaal op de server onder een IMAP enabled account ([email protected]).
    In Mail.app gebruik ik de IMAP functionaliteit, maar de uitgaande mailserver staat ingesteld op de gmail smtp server.
    Ook al wordt de mail niet via mijn mailserver verstuurd, plaatst mail.app ze wel netjes in de IMAP map ‘sent mail’. Op die manier kan ik vanaf 3 PC’s/Mac’s altijd bij alle mail die met dat gmail account verstuurd is.

Reden dat gmail de uitgaande smtp server is, is dat de server mail naar andere gmail gebruikers niet begrijpt, want die probeert hij lokaal te resolven.

Bijdrager
    TheBT
    ”reneo”

waarom maak je van dat ene email adres niet een forward naar 4 andere mailadressen?

Ja op dit moment is het nog zo ingesteld. Maar op deze manier zien ze enkel de inkomende mails.
    De uitgaande mails zouden ook bij iedereen dezelfde moeten zijn en dit kan dan toch enkel via imap?

Sleutelbeheerder
    Night

Zover ik weet kan je bij de meeste ISP’s een soort schaduw-email adressen aanmaken, waarbij je zelf de naam kan kiezen. Zo kun je 4 verschillende mailadressen koppelen aan je basis-account, dan kan iedere mac zijn eigen mailadres krijgen…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.