25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Geblokkeerd
    Anoniem

Lokale IP-adres

Even een korte vraag, want ik ben een beetje de weg kwijt geloof ik:)

Ik ben op zoek naar het lokale IP-adres van mijn MacBook. Nu ken ik de
    site http://www.watismijnip.nl , maar deze geeft alleen het externe IP-adres weer.
    In andere woorden; hij geeft het IP-adres wat mijn modem naar buiten stuurt.
    Om de een of andere reden kom ik op welke manier ik het probeer het IP-adres
    tegen van m’n modem: 192.168.x.xx

Maar omdat ik vanaf m’n werk even wil inloggen op mijn thuiscomputer,
    zocht ik dat ip-adres even.:-)

Overigens heb ik de diverse opties aangevinkt in de systeemvoorkeuren “delen”:
    (Windows-deling, extern inloggen bestandsdeling en ftp-toegang staan aan), dus
    dat zal wel goed zitten:-)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Kyokushinkai

Vraagje: Heb je een router aan je modem hangen die het internet verdeelt over je netwerk?

Bijdrager
    CalmCruiser

kijk bij preferences en delen, op die pagina staat het ipadres van je computer

Geblokkeerd
    Anoniem

Er zit een Orange modem/router achter inderdaad… was ik er even vergeten bij te melden:)

CalmCruiser, dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar dat IP-adres is het adres
    wat mijn router afgeeft. Als ik met dat IP-adres (+ de admin gegevens) wil inloggen vanaf
    m’n werk dan geeft hij aan dat dat niet kan.

Bijdrager
    CalmCruiser

nee je moet in je router opgeven wat het adres lokaal van je computer is. Vanaf internet maak je verbinding met het externe ipadres wat je van je provider hebt gekregen. Je router forward dan de ip packetten naar je lokale ipadres van je computer.

dus externe ip bijvoorbeeld 80.60.124.123 ——> forward naar 192.168.2.1

Bijdrager
    CalmCruiser

bovendien moet je op je router wat poorten opengooien. Dit hangt af van welke applicatie je gebruikt. Kijk hiervoor op http://www.portforward.com

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”CalmCruiser”

nee je moet in je router opgeven wat het adres lokaal van je computer is. Vanaf internet maak je verbinding met het externe ipadres wat je van je provider hebt gekregen. Je router forward dan de ip packetten naar je lokale ipadres van je computer.

dus externe ip bijvoorbeeld 80.60.124.123 ——> forward naar 192.168.2.1

Inderdaad. Meestal heeft een router een pagina waarin je kunt “port forwarden”. Je moet dan bijvoorbeeld poort 21 (standaard FTP poort) doorschakelen naar je Mac, zodat je de FTP server daarop kan benaderen via internet.

Geblokkeerd
    Anoniem

Oh… dan zit ik met het volgende probleem, hehehe. Mijn modem doet alles automatisch,
    dus hij zend/ontvangt ook alles automatisch door van/naar mijn computer.
    Ik kán wel handmatig iets aanwijzen, maar weet ook de inloggegevens niet van de
    “geavanceerde” opties in m’n Orange modem… ’t staat ook niet in de boekjes.

Op zich wel zo “slim” (sarcarsme momentje) om die gegevens nergens te vermelden:)

M’n bedoeling is dat ik dalijk via m’n computer op het werk echt alles kan zien wat ik
    op m’n eigen computer heb staan. Dan kan ik tenminste in de pauze nog het een en
    ander frøbelen zonder dat m’n werk daar last van heeft.

Bijdrager
    CalmCruiser

wat voor modem is het dan, meestal in de login Admin no password.

Geblokkeerd
    Anoniem

De modem is de standaard Orange Livebox:) Dat witte ding, hehe.
    Ik heb de volgende loginnamen en wachtwoord-combinaties gebruikt:
    – login: admin
    – wachtwoord: admin

– login: admin
    – wachtwoord: password

– login: user
    – wachtwoord: password

– login: m’n emailadres (naam@orange.nl, maar ook zonder @orange.nl)
    – wachtwoord: mijn accountwachtwoord

Bijdrager
    Kyokushinkai

Heb je ooit iets gewijzigd aan de router? Heeft iemand anders het misschien ingesteld. Zit er een handleiding bij?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb nooit iets gewijzigd aan de modem (ik woon ook alleen, dus ben de enige die eraan zit :)).
    Er zit ook een redelijk nette handleiding bij, die ik ook zo’n “tig” keer helemaal heb doorgelezen,
    maar het enige wat er in staat over de geavanceerde instellingen, is hoe ik die knop kan vinden,
    en wat voor dingen ik er allemaal kan doen. Maar een loginnaam+wachtwoord kan ik daar niet
    in vinden.

Overigens kan ik die ook niet vinden op hun (toch al brakke) website helaas. Heb via Google
    gezocht of er anderen waren met dat probleem, maar kon niets concreets vinden:-)

Lekker vreemd he?

Moderator
    unSOUND
    ”joram”

Ik ben op zoek naar het lokale IP-adres van mijn MacBook.

Systeemvoorkeuren > Netwerk >

Daar jouw verbinding dubbelklikken, en op het tabblad TCP/IP klikken, daar staat je IP adres

Bijdrager
    CalmCruiser

zit er geen type nummer op die livebox. Ik neem aan dat livebox de marketing naam is en dat e.e.a fabrikant dat ding in elkaar heeft gesleuteld….

Bijdrager
    Kyokushinkai

Ja, meestal staat er in de handleiding wat de standaard inlog gegevens zijn met de melding dat je die wel even moet wijzigen voor de veiligheid.

Geblokkeerd
    Anoniem

Unsound:
    Bedoel je het IP-adres wat onder de regel “Configureer IPv4” staat?
    Dan moet ik daar eens even naar kijken… zo’n beetje de enige plek waar ik nog
    niet gekeken heb, hehehe.

CalmCruiser;
    Heb ik ook naar gezocht, maar als ik daar achter wil komen moet ik dat hele ding
    uit elkaar slopen:-) M’n moden kaduuk maken lijkt me niet echt een puik idee, hehe.

Kyo (sorry, maar ik ga die naam niet spellen hoor, hehehe):
    Dat dacht ik ook… ik heb een el-cheapo Sweex modem gehad, en zelfs daar
    stond het erin. Ik denk dat ik Orange maar gewoon even moet bellen voor die gegevens.
    Lees: met de nadruk op “even”, want een provider bellen kost je 40 minuten aan wachttijd,
    10 minuten de callcenter-(vul hier even wat leuks in) vertellen dat je die gegevens moet hebben,
    en dan 1 minuut de technische dienst aan de lijn om de gegevens daadwerkelijk te krijgen:-P

Bijdrager
    CalmCruiser

volgende keer toch maar even een Xs4all accountje nemen met een ‘standaard’ speedtouch. Geloof me, die combo verdient zichzelf terug

Suc6

Geblokkeerd
    Anoniem

Niet qua geld-snelheid verhouding CalmCruiser, en ook niet qua bellen;)

Ik bel nu zo goed als gratis (alleen opstartkosten van 0,04ct), heb een 20Mb lijntje, en
    betaal nog geen 35 Euro. Dan kan XS4ALL nog zo’n goede service hebben, maar
    daar tippen ze voor mij nog niet aan;)

Bijdrager
    AdriaanB

haha, het klopt voor geen meter wat daar staat!!!

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat bedoel je Pietsnot?

Als je nu gewoon kan proberen te helpen, want aan zo’n reactie heeft niemand wat natuurlijk;)

Moderator
    unSOUND
    ”joram”

Niet qua geld-snelheid verhouding CalmCruiser, en ook niet qua bellen

Dat komt ook omdat bijna iedereen de verkeerde prioriteiten stelt…

• Geld staat op nummer 1 ( anders sprak je wel over de snelheid-geld verhouding )
    • Daarna komt snelheid
    • Daarna komt pas kwaliteit / betrouwbaarheid
    • En dan pas service ( dus ook hoe snel je aan de beurt bent bij een helpdesk )

Het is dus maar waar je naar kijkt bij het maken van de keuze. Mensen die alleen kijken naar wat het kost, moeten vervolgens niet zeuren over de kwaliteit of service, als ze dat zo belangrijk vonden, hadden ze de keuze niet moeten laten afhangen van de prijs.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat zie je toch verkeerd Unsound. Die volgorde gaat misschien bij een hoop mensen op,
    maar ik kijk niet in die volgorde. Tuurlijk is de prijs belangrijk, maar bij mij staan de eerste
    3 punten allemaal op nummer 1. De service komt bij mij op nummer 2, omdat ik over het
    algemeen eigenlijk nooit hun service nodig heb.

Als het Orange abonement 10 euro duurder was had ik het waarschijnlijk nog genomen.
    Het is een van de snelste abonementen voor de laagste prijs, én met een gewoon goede
    uptime. En als ik vragen heb met betrekking tot instellingen e.d. wordt ik altijd netjes door
    ze geholpen:-)

Maar als ik de prijs én snelheid vergelijk met die van xs4all vergelijk, dan staan ze voor mij
    gewoon bovenaan. Dat ze een modem hebben waar ik niet bij in de geavanceerde instellingen
    kan komen (“nog” niet, want als ik bel kom ik er nog gewoon achter), heeft verder weinig te
    maken met hun internet/telefonie kwaliteit en prijs:-)

Bijdrager
    CalmCruiser

ongeacht de prijs moet ik er niet aan denken mijn XS4all accountje te ruilen tegen een Orange account… Ik heb nu een 8 mb lijn en veel extra’s zoals bijvoorbeeld imap mail en een webdisk en Voip en noem maar op. En natuurlijk de snelste email service van NL.

Last but not least weet de ins en outs van mijn modem :evil:

Geblokkeerd
    Anoniem

Die ins en outs van een modem weet ik ook grotendeels wel. Da’s (op het uiterlijk en interface na)
    bijna overal hetzelfde. Het enige wat ik niet weet is de login gegevens van de modem’s beveiligde
    settings.

8Mb is een leuke snelheid, maar ik maak goed gebruik van die 20Mb, wat toch een flink stuk
    sneller is. En VOIP is ook leuk, maar dat heb ik nu ook… kan altijd bellen, en goedkoop.
    IMAP heb ik niet nodig, en m’n email is snel genoeg dat als ik iets stuur via m’n werk z’n interne
    email, dat het al op m’n webmail staat voor ik daar kan inloggen. Dus dat zijn voor mij geen
    argumenten om over te stappen.

Maar wel of niet overstappen cq de kwaliteit van Orange of XS4ALL zelf is ook niet het probleem.
    Het probleem is/was dat ik m’n IP-adres zocht, en de inloggegevens van de modem. Overigens
    wordt deze modem door nog meer providers gebruiikt, waaronder Tiscali.

Bijdrager
    CalmCruiser

ben het met je eens, ik wil er ook geen wellen nietes van maken,

We gaan weer ontopic

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.