7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    stylo

lokaal bestand openen via html code browser

Ik probeer via de browser liefst gelijk welke. (doet dat ertoe?) en html code een bestand van de harde schijf via het standaard programma te openen een mp3 en jpg doet hij zonder problemen maar wanneer ik bijvoorbeeld een .doc ofzo probeer dan toont hij enkel het bestand in de finder… Aan wat ligt dat? Ik zou dus willen hebben dat hij effectief het programma activeert zoals preview of word

dit is mijn code
    <html>
    <body>

<a href=”/Users/desktop/externe/bestand”>Open het bestanda>

</body>
    </html>

Bijdrager
    chatsmit

:? wat tussen de html tags staat was voor mij een stuk makkelijker te begrijpen dan wat je erboven vermeldt. Maar ik denk dat ik je vraag na 6 x lezen wel begrijp :-).

Waarom opent een browser wel mp3 en jpg bestanden IN de browser, maar geen andere bestanden zoals .doc? Waar ligt dan aan?

Aan je browser. Dat is gewoon zo met browsers, een browser is een op zichzelf staand programma. Om bepaalde bestanden te openen moet je desbetreffende software hebben, zoals Word voor .doc of Excel voor .xls of Photoshop voor .psd

De meeste browsers kunnen uit zichzelf wel een aantal bestanden lezen, zoals .txt en .mp3 en voor andere zaken heb je weer plugins voor je browser nodig zoals Flash voor .swf en ga zo maar door.

Als dit niet je vraag was, zou je hem dan opnieuw willen stellen?

Edit: oh, ah, je wil dat je browser een programma activeert. Dat is waarschijnlijk gedaan als veiligheids maatregel.

Bijdrager
    macpro

In Safari worden bestanden gedownload via zo’n link. Daarna kun je ze zelf openen als je de programma’s ervoor hebt. Of je moet in de Voorkeuren op de tab Algemeen het vinkje bij Open “veilige” bestanden na downloaden aanzetten.

In principe kan elke browser direct een bestand naar de juiste applicatie doorsturen. Voor de meest gangbare types zijn de nodige MIME-types al in de browser gedefinieerd met daarin de koppeling tussen bestands extensie en het te gebruiken programma.

Zo zal een bestand met een .doc extensie normaal gesproken door Microsoft Word worden geopend.

Bijdrager
    Kyokushinkai

Overigens is het:
    [code:1:2519b62d01]<a href="/Users/desktop/externe/bestand">Open het bestand</a>[/code:1:2519b62d01]

Bijdrager
    stylo

Hm ja mijn idee is heel simpel maar om het in tekst vorm duidelijk te omschrijven is soms moeilijk, in ieder geval al bedankt voor je reactie!

Ik zou via de browser een overzichtelijke index willen maken van een paar bestanden die op mijn harde schijf staan. Die zou ik willen openen via de browser.

Mac Pro heeft eigenlijk andersom de uitleg. Ik heb het bestand al op mijn harde schijf staan en de browser zou het moeten openen in het daarbij horende programma, wanneer ik op die link druk.

Hopelijk is mijn idee begrijpbaar. Anders iemand die een gelijksoortig idee heeft maar een andere manier.

De uiteindelijke uitwerken zou eigenlijk een film-index maken van de bestanden op de harde schijf, met daar bij dan wat uitleg.

Andere code

<html>
    <body>
    <a href=” file:/Users/desktop/externe/inhoud.doc”> Open bestand</a>
    </body>
    </html>

Wat hij dus doet is dat hij enkel het bestand in de finder toon maar op een of andere manier zou ik willen hebben dat hij automatische dit bestand dan in word open doet. Of moet ik dan bij de instellingen van mijn OS kijken? Ik werk met mac os 10.4.6

Bijdrager
    Kyokushinkai

Dat kan volgens mij helemaal niet met html. Daar is het ook helemaal niet voor bedoeld.

Wat je misschien als alternatief zou kunnen doen: Een map maken en daar aliassen van de bestanden in plaatsen. Vervolgend de map in de linker balk van een Finder venster slepen zodat die map overal bereikbaar is.

Bijdrager
    macpro
    ”Kyokushinkai”

Dat kan volgens mij helemaal niet met html.

Dit kan wel degelijk in HTML.
    Alleen gaat dat met Safari minder, omdat die de bestanden niet opent, maar na het “downloaden” op je bureaublad plaatst.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.