19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Logo in photoshop welke resolutie + grote?

Domme vraag misschien maar op hoeveel dpi en op welke grote moet je een logo maken als je het met photoshop gaat maken?

Ik wil photoshop gebruiken omdat ik wat special effects aan mijn logo wil geven die ik alleen met photoshop weet te doen?

Het is de bedoeling dat het logo wordt gebruikt voor drukwerk en internet.

Bijdrager
    Nietzman

Daarom maak je logo’s in Illustrator, in vectoren. Dan hoef je je daar niet druk over te maken.

Bijdrager
    rrkramer

Voor drukwerk moet je 300 dpi gebruiken.
    En ja een logo kun je beter in illustrator maken zodat je hem eventueel zo groot kan maken voor een vrachtwagen, mocht dat later nog nodig zijn.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Precies, in illustrator en vectoren. Zo hoort het in ieder geval. Als je dan toch kiest voor een Photoshop logo, zet er dan wel netjes een knippad omheen mocht de eigenaar het willen plotten nadat het is afgedrukt.

En let op met “effecten” in logo’s De meeste effecten die je nu in logo’s ziet voorbijkomen (trend) zijn uiteindelijk toch vector graphics. Less is more vind ik opgaan bij een logo;)

Om nog terug te komen op je vraag: Hoe groter hoe beter (wel op 300 dpi), verkleinen kan altijd, vergroten tot op zekere hoogte… Zie het wel dat zodra je groter dan A3 gaat werken een resolutie van 200 dpi ook voldoet. Bij een formaat groter dan A1 voldoet 100 dpi al.

Bijdrager
    sanderman

dat is een beetje een rare vraag, geen domme. Het is natuurlijk onmogelijk door ons te bepalen hoe groot jouw logo moet worden.

Bij een logo zou ik er voor kiezen om te werken in illustrator (vector dus) en daar ALLES behalve die ‘speciale effectjes’ die je wil maken. Vervolgens in photoshop gebruiken als een shape of vector smart object, en daarna de effecten toevoegen.

Afmetingen? Zo groot mogelijk. Voor drukwerk zou ik eerst eens nagaan op welk formaat er gedrukt gaat worden (bijvoorbeeld A4, dan moet je de A4 maten opgeven (in mm of cm) in photoshop en uitgaan van 300 pixels per inch, dan zit je wel redelijk goed. Photoshop bepaalt dan wel wat het aantal pixels is).
    Voor internet: volgens mij hanteert photoshop standaard voor beeldschermen 72 pixels per inch.

Bijdrager
    mac-addict

Normaal gesproken gebruik ik ook illustrator maar ik wil een effect geven aan het lettertype die ik alleen met photoshop kan, ik heb namelijk een photoshop tutorial gevonden en daar wordt een een effect gebruikt die ik ook graag in mijn logo wil hebben.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Mag ik vragen wat voor een effect?

Bijdrager
    sanderman

het is overigens “het effect”, niet “de effect.

…een effect geven aan het lettertype die ik … …daar wordt een een effect gebruikt die ik ook graag …

dus ook “een effect geven aan het lettertype, dat ik…” en “een effect dat ik ook graag wil gebruiken…”

Bijdrager
    mac-addict

http://www.statemagazine.nl/download.php/download_document/9428/41ab32ee3b0c2231b5312ac0d8bcdcd6/news_article

Stel ik wil zoiets hoe is dit logo gemaakt ?

IS dit in photoshop 3dsmax of illustrator gemaakt?

Ik dacht in photoshop in combinatie met illustrator misschien?

Ik wil ook het ” shiny” effecten kunnen geven aan het logo wat ik wil maken.

Bijdrager
    Nick Nack

Mierenneukerij: Het is ‘grootte’, niet ‘grote’.

Bijdrager
    sanderman
    ”Nick

Mierenneukerij: Het is ‘grootte’, niet ‘grote’.

klopt.

trug naar ’t logo:
    dat shiny zou je wat mij betreft best kunnen gebruiken op een flyer ofzo, om je logo meer flair te geven, maar ik zou het zelf niet gebruiken IN het logo. Als je standaard dat lichteffect op je logo wilt hebben, ziet er m.i. een beetje kitsch uit… Maar dat terzijde.

Bijdrager
    mac-addict

Maar dat wil ik juist…. dat spreekt mijn doelgroep juist aan.

En ik wil dat het effect standaard op het logo blijft inderdaad dus niet alleen op flyers.

Maar ik zal kijken of ik mischien 2 versie’s maak, mischien is dat toch makkelijker.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Maak je logo in illustrator en zet het om in 3D in een of ander simpel en gratis of trail 3D programma. Ideaal voor wat jij wil. Waarschijnlijk kan je het resultaat gerenderd in 3D als EPS opslaan..

3D topic: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=139948

Bijdrager
    bekhof

… en let op als je het logo voor drukwerk wilt gaan gebruiken: op de manier die jij voorstelt enkel in 4 kleuren te drukken….

Een logo in Illustrator voor drukwerk en dagelijks gebruik, en dit wat ‘oppoetsen’ voor internet en full color banners/posters etc. is een wat gangbaardere oplossing.

Bijdrager
    sanderman
    ”bekhof”

… en let op als je het logo voor drukwerk wilt gaan gebruiken: op de manier die jij voorstelt enkel in 4 kleuren te drukken….

Een logo in Illustrator voor drukwerk en dagelijks gebruik, en dit wat ‘oppoetsen’ voor internet en full color banners/posters etc. is een wat gangbaardere oplossing.

dat is wat ik zei, alleen had ik het over een flyer. Ik ben benieuwd hoe je het gaat oplossen. Laat ook het eindresultaat zien:)

Bijdrager
    Xigh

Illustrator heeft ook dat 3d effect, dat zit onder Effects>3d.
    Maar kort gezegd, alles wat je daar ziet ís te maken, maar het kost gewoon veel tijd. Kijk hier maar eens:

http://www.khulsey.com/masters_yukio_miyamoto.html

Maar een logo is meestal niet in full colour omdat dat gewoon niet efficiënt is qua druk, in hele grote oplage dan. Full colour zijn 4 drukgangen, zwart + steunkleur zijn er maar twee. Lomp gezegd bespaar je dus de helft op drukken. Met de effecten die jij wil gaan gebruiken zit je vrij snel op full colour.
    Er zijn nog wel meer praktische redenen waarom zo’n logo niet handig is, maar waar het op neer komt. Het kan gewoon in Illustrator.

Bijdrager
    MacBoot

een logo moet je ALTIJD maken in vector (dus Illustrator)
    desnoods breng je het effect aan in Photoshop en ga je het daarna naar vector omzetten in Illustrator

daarnaast is het niet slim om met rasters te werken (fullcolour) omdat het logo dan niet goed te verkleinen is zonder dat deze onscherp word
    daarom zijn er Pantone kleuren:wink:

Bijdrager
    Xigh

Maar verlopen met een Pantone kleur resulteert ook in rasteren en dus eveneens in dichtlopen/vaag worden als je het verkleint. Maar goed ik ben wel voor vectoren in dit verhaal, kun je het logo nog eens op een vliegtuig plakken;)

Bijdrager
    mac-addict

inderdaad ! :lol:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.