28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Lifelogger

LogMeIn + Wake on Lan + Fritz!Box 7170

Hallo,

Ik ben nu al enige tijd op zoek naar een oplossing voor mijn probleem. Heb in het forum gezocht, maar nog niet het antwoord kunnen vinden dat ik zoek. Dit is het probleem:

Ik heb een MacBook pro bedraad aangesloten op mijn Fritz!Box 7170. Op mijn Mac heb ik LogMeIn geïnstalleerd omdat ik mijn Mac op afstand wil kunnen bedienen. Nou wil ik liever niet de Mac de hele dag aan hebben en dus via Wake On Lan aan zetten.

Bij de energiestand in het voorkeuren menu heb ik “Schakel sluimerstand uit voor netwerktoegang” aangevinkt. In de applicatie heb ik ‘Wake On Lan vanuit de sluimermodus inschakelen’ aangevinkt.

Wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar dat als ik op afstand wil inloggen met mijn Mac in sluimerstand dat hij dan aan gaat. Als ik mijn Mac via de Fritz!box admin pagina een signaal geef dat hij aan moet gaan, gaat hij ook aan. Echter, dus niet via een remote applicatie.

Ik weet even niet hoe ik dit nu moet oplossen. Ergens gaat er dus iets niet goed met de Fritz!Box neem ik aan. Ik kan ook nergens vinden hoe ik een Wake On Lan moet instellen. Is er hier iemand die een soortgelijke configuratie of opstelling heeft en mij kan helpen? Ik zou graag weten hoe ik het nu moet instellen. Heb het forum en de handleiding van de Fritz!box al helemaal door gebladerd, maar de oplossing niet kunnen vinden.

Extra hulp is dus erg welkom!:-)

Bijdrager
    LighScan

Helaas is de ondersteuning tussen LogMeIn en Mac nog niet helemaal ‘je dat’. Tussen pc’s lukt het ook niet altijd, die Wake On Lan (ja, ondanks juiste instellingen in de BIOS / Windows en de juiste voorwaarden van LogMeIn).

Bijdrager
    Lifelogger

Het probleem ligt volgens mij vooral in de Fritz!Box. Als de Mac gewoon aan staat werkt het uitstekend. Alleen krijg ik hem niet vanaf het web uit de sluimerstand.

Bijdrager
    Doney

Ergens op de LogMeIn site heb ik gelezen dat Remote Wake niet werkt op Macs. Helaas!

Bijdrager
    Lifelogger

Dat is balen dan…:-) Helaas.

Bijdrager
    Lifelogger

Blijft overigens wel vreemd dan, dat ze die optie wel in de software ingebouwd hebben en in help op LogMeIn website ook vermelden dat het wel kan.

Bijdrager
    LighScan
    Doney op 20 maart 2011

Ergens op de LogMeIn site heb ik gelezen dat Remote Wake niet werkt op Macs. Helaas!

WOL werkt niet om Macs op te starten nee, maar je kan via WOL wel de Macs wakker maken als ze sluimeren. :sarcastic:
    Althans, dat is de theorie. In de praktijk werkt het soms, en soms weer niet. Hetzelfde als met pc’s overigens, al kan je deze volgens de theorie wel volledig laten opstarten via WOL.

Bijdrager
    lexvo

Misschien moet je nog een port forwarden op de FritzBox. Staat daarover niets in de handleiding van LogMeIn?

Bijdrager
    Lifelogger

Port forwarding heb ik al gedaan. Als ik inlog op de modem lukt het ook om de Mac uit de sluimerstand te halen. Alleen vanaf het web komt het signaal niet door. Ligt waarschijnlijk aan de Fritz!box. Kwam een post tegen op tweakers van een iMac gebruiker wie het ook niet lukte met deze modem, maar met een andere modem wel weer. Balen dus.:-)

Bijdrager
    johnkeates

Technisch kan het allemaal wel. Ook met een fritzbox en een macbook. Wake on lan (wat gewoon een stukje LOM of IPMI is) kan ook gebruikt worden om je Mac aan te zetten, daar zijn EFI settings voor.

Maar dat doet er allemaal niet toe. Je kan je mac gewoon niet met Logmein magisch aan zetten. Not going to happen. Dat komt om dat het geen BonjourProxy ondersteunt, en die fritzbox ook niet. Dus dat is als turnkey solution niet aanwezig.

Wat je wel kan doen is SSH aanzetten op de fritzbox (standaard heeft ie alleen telnet die je met een telefooncode moet starten en dan even wat extra software installeren en ssh aan zetten), en dan eerst met SSH inloggen op je fritzbox en dan een WoL packet sturen naar je MacBook, en daarna dan LogMeIn doen.

Andere optie is kijken of je de FritzBox webinterface ook van buiten bereikbaar kan maken. Vaak is dat dan op een alternatieve poort hardcoded. Kan je in de handleiding wel vinden, soms heet het remote support. Dan kan je gewoon eerst van buiten op de webinterface inloggen en dan je mac wakker maken en daarna LogMeIn gebruiken.

Het LogMeIn verhaal is trouwens niet erg slim opgezet, voor end-users is TeamViewer beter. Voor mensen met inhoudelijke kennis over netwerken en remote login zaken is het beide onnozel, want je kan zonder die dingen met de ingebouwde VNC server verbinding maken en met SSH veilig inloggen, dus daar ligt het ook niet aan;)

Het is hopen dat de mensen bij AVM (van de fritzbox) een BonjourProxy kunnen nabouwen en dan heb je al dit gezeur niet:)

Bijdrager
    johnkeates

Oh en nog wat, WoL packets kunnen alleen over het eigen subnet gestuurd worden. Een WOL commando (wat geen echte term is – het bestaat niet eens) kan dus nooit van internet naar een interne computer achter een NAT firewall gestuurd worden. Wat wel kan, is dat het systeem een NAT-PMP of upnp mapping maakt en een EFI setting maakt zodat een UDP packet met WoL-achtig commando van internet naar de netwerkmodules van de EFI implementatie van Apple gestuurd kan worden. Apple’s hardware kan je ook via AirPort WoL’en. Die van HP als je enterprise hardware neemt ook, en sony ook.. en Ibm/lenovo.. en tsja, nog wat andere:p

Bijdrager
    Lifelogger

Bedankt voor de info.

Het is helemaal duidelijk zo. Had ook al vlug even zitten kijken naar remote beheer van de Fritz!box. Dat schijnt ook inderdaad te kunnen. Heb het nog niet getest, maar op die manier zou ik dan wel mijn Mac wakker kunnen maken inderdaad. Dat is wel een oplossing.

Teamviewer heb ik ook geprobeerd, maar vind het vervelend dat het continue in mijn Dock als open staande applicatie staat te draaien.:-) Maar verder werkte dat op zich ook prima. Was LogMeIn even aan het testen om te kijken wat dat allemaal kan. Wat betreft kwaliteit vind ik LogMeIn ook iets beter. De desktop ziet er beter uit via het web ten opzichte van TeamViewer. Niet dat dat het belangrijkste is, maar het is toch leuk.;-)

Ik ga me maar eens verdiepen in het remote beheer van de modem. Heb ik weer iets om meer te spelen.

Bijdrager
    johnkeates

LogMeIn is naar mijn ervaring traag. Kwaliteit is een instelling, die kan je vrij aanpassen in teamviewer.

Bijdrager
    wverveer

wat zou het nadeel zijn…als je gewoon heel de dag je mac(mini) aanlaat..dus niet sluimeren en gewoon de monitor uit….zal dat veel schelen in stroom en de duurzaamheid van de mac(mini)

ik zit ook via logmein…wel via een upc router en tc…maar ik neem aan dat de WOL dan bij mij ook niet werkt…
    of snap ik het niet..

Bijdrager
    Lifelogger

@wverveer Wat je zou kunnen doen is even kijken of je je modem zo kunt instellen dat je remote kunt inloggen en of je dan via de modem een WOL commando kunt sturen naar je Mac. Dat is wel een oplossing. Als de Mac dan aangegaan is, kun je alsnog via LogMeIn of een ander vergelijkbare oplossing remote inloggen.

Bijdrager
    wverveer

Oke thanks…ik ben benieuwd of ik dat ergens kan vinden in een UPC handleiding..

Bijdrager
    johnkeates

Met kabelmodems is het niet mogelijk, maar het heeft vaak wel een ander voordeel, een kabelmodem heeft vaak een ethernet aansluiting waar de client dan het WAN adres direct ontvangt. Hierdoor krijgt je TC het externe adres. Helaas heeft Bonjour WWAN nog niet echt veel nut op het huidige internet, dus schiet je er nog niks mee op. Het is wel mogelijk dat je TC de Bonjour Proxy gebruikt, dan zou je het kunnen laten werken door simpel een portmapping te maken in de TC. Uiteindelijk zal op die manier vooral Back to my Mac werken, want dat gaat via een gesimuleerde WWAN (via Apple’s servers).

Bijdrager
    wverveer

Sorry, maar het wordt wel steeds technischer…als ik het goed begrijp..gaat het niet…

ik heb wel mobileme…dus back to my mac zou ik ook kunnen laten werken…maar wat werkt weer niet zoals logmein..dat ik echt op het bureaublad…kan werken…

conclusie…ik denk dat ik de macmini gewoon aanlaat…en niet in de sluimer laat gaan..

dat is toch ook mogelijk…of kost dat te veel stroom of de levensduur van de mac(mini)?

Bijdrager
    johnkeates

Als back to my mac werkt met je Mac Mini als hij in slaapstand is (en dan dus wakker wordt) kan je op die manier ook LogMeIn gebruiken. Gewoon eerst back to my mac, en dan LogMeIn.

Bijdrager
    wverveer

Kan je eigenlijk ook back to my mac, met een iPhone activeren…

Ik doe al het externe via mijn iPhone

Bijdrager
    johnkeates

Alleen als je een BonjourProxy hebt, en alleen Apple’s wifi apparatuur heeft dat.

Bijdrager
    wverveer

Thanks, ik heb alleen maar Apple apparatuur (god bless me)

Hoe kan ik dan back to my mac activeren via de iPhone?

Ps. Bedoel je dat ik dat alleen vanuit een of mijn wifi omgeving kan benaderen of ook als ik op mijn werk zit? 20 km verder op…

Moderator
    unSOUND
    wverveer op 30 maart 2011

wat zou het nadeel zijn…als je gewoon heel de dag je mac(mini) aanlaat..dus niet sluimeren en gewoon de monitor uit….zal dat veel schelen in stroom en de duurzaamheid van de mac(mini)

Om hier nog even op terug te komen… Een mini kan prima continu aan staan. Je kunt eventueel nog instellen dat de schijf gaat sluimeren na een aantal minuten van inactiviteit, maar eigenlijk hoeft zelfs dat niet…

Die dingen worden niet voor niets ook ingezet als servers.:wink:

Bijdrager
    wverveer

yep, ik was deze foto eerder tegen gekomen…het is alleen zo dat ik gemiddeld 1 a 2 keer per gebruik maak van logmein… En dan zou het handig zijn als ik hem kon ontwaken.

Anders kan ik hem wel laten aanstaan…maar het scheelt toch al gauw de stroom van overdag en ’s nachts…
    qua geld zou het wel meevallen…maar een betere wereld begon toch bij mij?:-)

Bijdrager
    johnkeates

Probeer Back to my Mac eens.

Bijdrager
    wverveer

Dat wilde ik ook, alleen vroeg me af of ik ” back to my mac” ook kan doen via mijn iPhone..evt met een app

Bijdrager
    johnkeates

Nope, helaas niet. Of het nodig is lijkt me niet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_Proxy_Service

Bijdrager
    wverveer

Sorry mijn kennis reikt niet zover..

Als ik het lees moet het wel kunnen via bonjour en op Apple produkten …maar hoe?

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.