3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    QSD

Logitech draadloos toetsenbord staat op Qwerty

Hallo,

Het draadloos toetsenbordje voor de iPad van mijn dochter heeft rare kuren. Nu, het is enkele maanden niet in gebruik geweest en nu plots heeft de jongedame het toestelletje weer opgeladen om nog eens te gebruiken met haar iPad mini. Echter bij het starten is het toetsenbordje blijkbaar op de Qwerty modus gaan staan, alwaar die voorheen netjes op Azerty stond.
    Ik heb al wat rondgeneusd maar vind enkel tips om op de Apple apparaten van Qwerty naar Azerty (en omgekeerd) te switchen maar nergens iets over dat toetsenbordje.
    Iemand raad hoe ik dat terug in orde krijg ?
    Waarvoor dank !

Quinten

Bijdrager
    Fietsbel

He Quinten – ik neem aan dat het Logitec toestenbordje de instellingen van iOS/iPad volgt:
    je kan zoveel toetsenborden aanmaken als je wilt, je hebt nu waarschijnlijk Nederlands genomen terwijl je ‘Vlaams’ wilde hebben. De (computer)wereld denkt dat Vlaams een taal is, in het Engels werkt dat beter met Engels [GB], Engels [USA], etc. Nederlands [BE] bestaat niet… En dan heb je als Vlaming nog de ellende dat je daar altijd met Franse toetsenborden hebt leren werken (AZERTY dus). Ik ben geen fanatiekeling hoor, maar je ziet hoe de geschiedenis z’n sporen achterlaat. Als je dochter gewoon in QWERTY gaat werken heeft ze direct toegang tot cijfers etc., gun haar die mogelijkheid ;), in AZERTY ben je een hele rits toetsen kwijt aan geaccentueerde letters, die je trouwens makkelijk kan maken met toescombinaties die je binnen een dag gebruikt zonder na te denken. Ik schrijf veel in het Frans met QWERTY.

Ga naar > Settings/Instellingen > Algemeen/General > Keyboards/Toetsenborden en voeg het Vlaamse toetsenbord toe. Je kan zoveel toetsenborden nemen als je wilt, je wijzigt het toetsenbord door op het wereldbolletje te klikken naast de spatieblak op het toetsenbord – dat wereldbolletje verschijnt als je meer dan één toetsenbord hebt ingesteld.

Nederlands = QWERTY (idem Engels), Vlaams = AZERTY (idem Frans)

GO QWERTY;)

Bijdrager
    QSD

Bedankt Fietsbel,
    We gaan dit binnenkort eens proberen.
    Ik weet dat het eigenlijk onnozel is dat Azerty überhaupt nog bestaat in Vlaams Belgie.
    Dat de fransen en de walen verderdoen met hun Azerty, goed, maar vlamingen hebben dat niet nodig toch.
    Waarom al niet eerder in het onderwijs is overgeschakeld begrijp ik ook niet.
    Maar ik kan nu wel niet anders dan mijn dochter van 13 op Azerty houden.
    Later doet ze wat ze wil… ik ben trouwens ook nog altijd een Azerty-addict.
    Moeilijk om lastige gewoontes af te leren hé ? ;-)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.