12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    dhomi

Logicboard kapot MacBook Pro Retina, medio 2012. Te laat erachter gekomen.

Hallo,

ik heb een MacBook Pro Retina, medio 2012. Vorig jaar in de zomer 2019, liet de laptop het afweten, na veel restarts en checks toch naar Zwolle bij Cardservices gebracht. Daar is logicboard defect geconstateerd.
    Apple had een gratis reparatie (binnen 2jaar na aankoop) voor dit bekend probleem, maar bij mij speelde het pas in 2019, dus kon ik er niets mee met de garantie.
    Macbook kan wel opstarten als ik de interne grafische kaart alleen gebruik, maar het wordt dynamisch gewisseld tussen interne on-board kaart en de echte intel 4000 kaart en dan stopt het beeld. (ik kan wel via schermdeling zien dat het werkt, maar beeld is zwart op het macbook zelf).

Weet iemand wat ik hier mee kan? het is zo’n mooi ding, snel, goede processor i7 (2,6GHz), 8GB intern, 500GB SSD, Intel graphics 4000 1536MB… dus jammer om er niets mee te kunnen.

Bijdrager
    Rick

Probleem is hoogstwaarschijnlijk de grafische mux. Is goed te repareren. Geen idee of ik hier reclame mag maken, maar DM me anders even:)

Bijdrager
    me.com

Appleparts (in Heerenveen of Groningen) kan deze voor je fixen. Reken op een prijs van ongeveer 325 euro, maar dan krijg je een nieuwe videokaart-chip incl. nieuwe soldering.;-)

Bijdrager
    Rick

Videochip vervangen is onzin, vooral bij dit model.

Bijdrager
    me.com

Hoe dan ook, ik bied @dhomi een mogelijke oplossing. Wellicht dat Appleparts wat anders doet dan de chip vervangen (misschien het circuit), maar bij mijn GPU klachten was dat wel het geval dat de chip de oplossing was.

• Deze reactie is gewijzigd 4 dagen, 12 uur geleden door  me.com.

Bijdrager
    Rick

<p class=”cite”>me.com op 14 juli 2019 om 12:57</p>
    Hoe dan ook, ik bied @dhomi een mogelijke oplossing. Wellicht dat Appleparts wat anders doet dan de chip vervangen (misschien het circuit), maar bij mijn GPU klachten was dat wel het geval dat de chip de oplossing was.

Geen probleem, maar er wordt zoveel onzin in stand gehouden waar mensen met problemen hoop uit putten.

Enkel het 2011 15″ model heeft over het algemeen een nieuwe GPU nodig. Reparatie hiervan is twijfelachtig, maar dat is een ander verhaal:)

Bijdrager
    dhomi

Bedankt beiden voor reactie.

Moderator
    Night

Ik zou er een berichtje naar Apple Support aan wagen. Wellicht dat er wat goodwill is om de reparatie alsnog kosteloos of tegen een gereduceerd tarief uit te voeren.

Bijdrager
    Shmoo

Je kan het zeker proberen maar het ligt er natuurlijk ook wel aan wanneer de machine aangekocht is.

2012 —> 2019 dat zijn al heel snel 6 gebruiksjaren. Soms gaan dingen ook wel eens stuk natuurlijk.

Bijdrager
    Q-collective

Dat apparaat is inmiddels vintage: https://support.apple.com/en-us/HT201624

Kan dus niet meer gerepareerd worden via de officiële kanalen. Wellicht dat onofficiële kanalen, zoals het eerder genoemde Apple Parts, er dus nog wat mee kunnen.

Bijdrager
    dhomi

Allen hartelijk dank, ik ga het in augustus brengen naar H’veen.

Beni dhomi

Bijdrager
    loenatic

Je zou gfxCardStatus (https://gfx.io) kunnen installeren. Daarmee kun je het dynamisch wisselen uitzetten en alleen intern gebruiken. Ik neem aan dat als je op een 7 jaar oude machine werkt toch niet continu het uiterste van je machine vergt. Dan is er prima mee te werken.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.