6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    CMD-Z

Logic pro X vraag

Hey allemaal!

Wie heeft hier verstand van.

Ik werk met logic pro x op mn imac (27 inch quadcore) en MBP (15 inch quad core), in beiden een 500gb SSD.
    Voor mij is dat (vooralsnog) voldoende ruimte om de app, logic project files, en alle apple loops en samples op te stallen.

Ik lees hier en daar echter dat het verstandig kan zijn om bv de projecten of samples (of beiden) op een externe HD te zetten.
    (zie: https://music.tutsplus.com/articles/how-and-why-to-move-your-logic-pro-x-sound-libraries-to-an-external-drive–audio-19567)

Vraag:
    – waarom zeggen mensen dit. Snelheidswinst? CPU load?
    – en wat is dan verstandig? alleen alle project files/folders op een externe HD? of ook alle samples en apple loops?

Hoop dat jullie wat helderheid kunnen verschaffen:)

Cheers!

Bijdrager
    Jeffry

Volgens mij (snelle lezing) zeggen ze dat alleen omdat een SSD relatief duur is en je dan hypothetisch voldoende zou hebben aan een kleine(re) harde schijf. Zo lang je voldoende ruimte hebt zou ik me er niet te druk over maken. Uiteindelijk is snelheid altijd fijn (SSD), ook bij het laden van samples, sample-gebaseerde instrumenten etc.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, het antwoord ligt vooral in het ‘performance’ gedeelte.

Lezen en schrijven tegelijkertijd op één harddisk vertraagt een proces.
    Door samples naar harddisk 2 te gooien, kan harddisk 1 nog steeds doen wat het moet doen, zonder samples te hoeven inlezen.

Nu zul je dat verschil met een SSD misschien niet heel hard merken, en gaat het hier denk ik vooral om twee keer een HDD. Als je twee SSD’s hebt, zal het misschien wél weer uitmaken. Anyway; dat is het idee erachter.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    CMD-Z

Thanks @karelwillem

That makes sense.
    Waarschijnlijk merk ik er met mn SSD weinig van.

Kan me nog wel voorstellen dat het handig kan zijn om al mn projecten wel op een externe HD te hebben,
    aangezien ik op 2 computers werk. Ben benieuwd of ik daar iets van merk.

Bijdrager
    rogerpaolo

ik heb alle logic factory content gewoon op mijn interne SSD staan. Projecten heb ik op een externe schijf, om uitwisselbaarheid, en ook omdat ik veel multitracks van mn band heb en dan zit je schijf zo vol. Ik merk wel dat projecten laden van de externe schijf wat langer duurt, maar als het project eenmaal open is merk ik dat niet.

Bijdrager
    CMD-Z

thanks @rogerpaolo voor de reply! ik ga het gewoon proberen, en zal t gaan merken;)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.