15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    corneeltje

Logic Pro Project Manager

Sinds ik de nieuwste versie van Logic Pro (7.3) gebruik meldt het programma telkens bij openen:

“Project Manager database on disk has got wrong version. Rescanning required.”

Ik kan dan enkel op OK duwen en doe dat altijd.
    Maar elke keer komt de melding terug.

Waarom is dat en krijg ik dat weg?

Ik weet ook niet wat Project Manager is en waarvoor dat dient…
    (Ben nog niet vertrouwd met het programma…)

Bijdrager
    Hanky Dussen

Ga in Logic naar :
    Preferences–>Global–>Project Manager en vink het vakje ‘Load Project manager etc…’ uit !

Bijdrager
    corneeltje

Bedankt Hanky.

Dat had ik eigenlijk zelf ook moeten vinden. Sorry voor de stomme vraag. Op naar de volgende, hopelijk slimmere vraag?

Ik heb ergens eens opgevangen dat Project Manager een functie is die niet Logic Express zit, enkel in de Pro. Maar waarvoor dient PM eigenlijk?

Bijdrager
    joostovermars

Als je gewoon zelf liedjes opneemt en/of maakt met logic dan is de PM niet echt van belang. op het moment dat met meerdere mensen op verschillende computers aan een project werkt en/of je samples en audiofiles staan over meerdere schijven verdeeld (grote projecten dus) dan is het handig hulpmiddel om alle files overzichtelijk te kunnen houden en te zorgen dat iedereen over de juiste samples en audiofiles beschikt.

Dat rescannen moet je in de PM zelf doen, kijk er maar eens in.

Bijdrager
    Hanky Dussen

Kortom :

Een normaal Logic bestand bevat dus geen audio en/of midi bestanden, enkel verwijzingen er naar toe.

Een Logic project (manager) bestand bevat ALLE bestanden die in een song gebruikt worden, dus ook de gebruikte samples, loops, etc…En dat alles in één handige map !
    Zoals gezegd, handig dus als je aan een song werkt in meerdere studio’s of op meerdere computers of als je werkt met meerdere schijvern die je niet altijd actief kan/wil hebben.

Bijdrager
    corneeltje

I see.

Dan ga ik dat niet echt nodig hebben. Ik werk nummer per nummer en op dezelfde computer.

Bedankt voor de info.

Bijdrager
    pietersteijger

maar als je dan je samples aanpast, past hij deze toch ook aan voor alle andere projecten?

Bijdrager
    Hanky Dussen

Daarom moet je samples ook altijd in- of buiten Logic dupliceren (origineel dus bewaren/beschermen).

Bijdrager
    pietersteijger

inderdaad

Bijdrager
    corneeltje

Maar dat gebeurt toch vanzelf als je met Jam Packs, Stylus RMX e.d. werkt. Die oorspronkelijke samples staan toch in een aparte folder ergens op je computer?

Bijdrager
    Hanky Dussen

Met Jam Packs en Stylus werkt het (deels) anders, maar met eigen je audio-bestanden moet je oppassen (dupliceren/backuppen dus).

PS : als jij een Jam Pack audio-loop vanuit de Library in Logic importeert (ipv vanuit de browser in Logic), dan kan je ‘m ook permanent wijzigen/verneuken, dus ook hier oppassen wat je doet !
    Afijn, het verschil zit ‘m in importeren of kopieren : als je een audio-bestand importeert (zonder ‘m te kopieren) dan kan je ‘m (het origineel) in Logic permanent wijzigen, bewust of onbewust.. Als je echter een bestand naar Logic toe kopieert, dan heb je dus altijd nog het origineel ergens opgeslagen.

Bijdrager
    corneeltje

Dus als ik het goed heb moet je het als volgt doen om veilig te werken:

Stel: je hebt een geweldige gitaarriff opgenomen die je nog nodig zult hebben in andere nummers.

Dan sla je die best op als een Apple-loop (kan dat?) zodat je hem kunt terugvinden via de loop-browser. Van waaruit je hem probleemloos kunt terughalen als de originele loop en dan in gelijk welke song kunt bijwerken naar wens zonder dat het origineel mee-aangepast wordt.

Als dat klopt is het logisch!

Wat ik echter minder logisch vind in Logic -maar dat zal wel aan mij liggen- is dat ik een midi-partij heb ingespeeld, die heb ge-quantized, maar hij vertikt het om die eerste noot op de eerste tijd mee te spelen. Ze staat volgens mij dus echt in het begin en de lijn ook. Waarom pikt hij die niet mee?

Bijdrager
    Hanky Dussen

Als je een geweldige gitaarrif in Logic hebt opgenomen, dan hoef je er geen Apple Loop van te maken, want hij is al ‘flexibel’. Je kan dus het tempo en toonsoort van de riff realtime aanpassen.

Over die midi-noot : zet die eerste noot eens een fractie naar achteren, bijvoorbeeld dmv van de event-editor. Het hoeft maar een (niet hoorbare) miliseconde te zijn. Wellicht dat ie nu wel te horen is op de eerste beat.

Bijdrager
    corneeltje

Midi-noot naar achteren plaatsen:

Ja dat klopt, maar dat hoort zo toch niet. Da’s toch heel vreemd.

Bijdrager
    pietersteijger
    ”corneeltje”

Dus als ik het goed heb moet je het als volgt doen om veilig te werken:
    Wat ik echter minder logisch vind in Logic -maar dat zal wel aan mij liggen- is dat ik een midi-partij heb ingespeeld, die heb ge-quantized, maar hij vertikt het om die eerste noot op de eerste tijd mee te spelen. Ze staat volgens mij dus echt in het begin en de lijn ook. Waarom pikt hij die niet mee?

Dat kan meerdere redenen hebben.
    – De laatste noot van je vorige part in je arrangement loopt over de eerste noot heen. (te lang dus)
    – Je noot staat “toch” net een inimini miliseconde buiten je part. (teveel naar linkst)

In dit geval kijk ik altijd wat er in de vorige part staat. En mocht dat niet het probleem zijn, teken ik de noot opnieuw in.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.