4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Glime

Logic: Makkelijke manier om te masteren?

Hoi Allemaal,

Als hobby maak ik muziek in Logic Pro.
    https://soundcloud.com/amotio/

1.
    Ik vindt het altijd lastig om op het zelfde
    volume te komen van andere MP3’s
    Ik heb met “Adaptive Limiter” het geluid al wel
    harder gekregen (voor het gehoor).
    Nog tips om dit goed te doen?

2.
    Hoe krijg ik m’n muziek zo natuurlijk mogelijk in
    balans, en zonder dat het heel dicht gaat klinken?
    Beetje ruimtelijk gevoel (reverb maakt voor m’n gevoel de muziek slordig)

3.
    Zijn er verder nog punten die jullie horen kwa geluid dat beter kan?

Bedankt alvast!

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Glime.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Glime.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik heb een artikeltje geschreven over mastering, met een hoop tips: aartjan.nl/blog/

Bijdrager
    Glime
    aartjan op 14 mei 2016

Ik heb een artikeltje geschreven over mastering, met een hoop tips: aartjan.nl/blog/

Ik zal het eens lezen, bedankt!

Bijdrager
    wensink

De meest voorkomende fout van beginnende producers is denk ik dat ze veel instrumenten gebruiken die hetzelfde deel van het spectrum beslaan. Net als in de normale wereld kun je geen 2 dingen op 1 plek zetten. Als je dat wel doet moeten de instrumenten vechten voor hun ruimte. Je kan dit voorkomen door een instrument te EQen, te pannen of in een andere octave te zetten.

Bij jou hoor ik vooral dat je meer compressie moet gebruiken. Je mix mist wat power. Compressors zijn moeilijk en kosten behoorlijk wat tijd om in de vingers te krijgen. Lees eerst eens de theorie en begin dan eens met drums zou ik zeggen (aangezien je drum n bass maakt).

Verder is het prima om die adaptive limiter te gebruiken als laatste plugin op je master (afgezien van een metertje). Je moet wel uitkijken met het streepje net boven je fader. Als je audio boven de 0dB uitkomt, zie je een blauw streepje. Je moet daar zo min mogelijk van hebben, want het betekent dat je mix in het rood loopt en dat zorgt voor ruis en gekraak als je dat teveel hebt.

Verder zou ik gewoon heel veel youtube tutorials kijken en heel veel oefenen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.