9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    GetaMac

[Logic Express] Stereo Enhancer

Hallo maccers,

In Fruityloops, hééél vroeger op mijn windoos bak, zat er een stereo enhancer waardoor je één stem kon laten klinken alsof het twee stemmen waren met een leuk stereo effect. Hetzelfde effect dat je wel eens hoort in Top 40 nummers, zoals het refrein van Promiscuous, Nelly Furtado Ft. Justin Timberlake. Links de stem net wat eerder dan rechts, of andersom.

Weet iemand of er standaard een plugin aanwezig is in Logic Express, waardoor je dit effect kunt bereiken? Zo nee, bestaat er dan een 3th party plugin voor of kan ik dit ook doen zonder plugin? Ik ben een beginner met Logic Express, dus weet er nog niet veel vanaf.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    joostovermars

ja hoor, dat kan. gebruik de stereo delay met een korte vertragingstijd (2-10 msec) en de feedback op nul. pan het directe geluid naar links en de delay naar rechts. als je modulatie kunt toevoegen doe je dat, lage frequentie, experimenteren met de diepte.

In Logic Pro zit een aparte stereo enhancer, of die ook in Logic Express zit weet ik niet.

Bijdrager
    jvd

Wellicht heeft Logic Express ook de “sample Delay”. Logic Pro in ieder geval wel. Daarmee kun je het linker- of rechterkanaal iets vertragen(of allebei met verschillende waarden). Niet echt daarvoor bedoeld,geloof ik,maar who cares… Klinkt leuk. Anders inderdaad met de stereo delay.

Muziek ze!

Bijdrager
    GetaMac

Bedankt, ik ga eens wat experimenteren!
    Toch een hoop profs hier op het forum :wink:

Bijdrager
    GetaMac
    ”joostovermars”

ja hoor, dat kan. gebruik de stereo delay met een korte vertragingstijd (2-10 msec) en de feedback op nul. pan het directe geluid naar links en de delay naar rechts. als je modulatie kunt toevoegen doe je dat, lage frequentie, experimenteren met de diepte.

In Logic Pro zit een aparte stereo enhancer, of die ook in Logic Express zit weet ik niet.

Heb het net even uitgeprobeerd, werkt prima en klinkt goed!
    Heel erg bedankt! :D

Bijdrager
    GetaMac

Nu stuit ik alleen op een probleem:
    Ik heb twee sporen, 1 met de drums en 1 met een gitaar.
    Op de gitaar pas ik het hierboven beschreven effect toe.

De delay kan alleen niet lager dan 90ms, wat inhoudt dat de gitaar altijd 90 ms te laat begint aan het begin van het nummer. Dit kan opgelost worden door Left op 0% te mixen, zodat het linker kanaal wel op tijd begint. Maar dan kan de delay van het rechter kanaal nog altijd niet lager dan 90 ms, waardoor het verkeerde effect wordt bereikt (teveel delay).

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel. Is dit simpelweg een beperking van het programma of zie ik iets over het hoofd?

// Edit
    Inmiddels opgelost door de delay unit op “ms” te zetten (bij het knopje voor extra opties).
    Lager dan 10 ms kan ‘ie alleen nog steeds niet.

Bijdrager
    mailmen

Gebruik de optie die JVD aandraagt. Die gebruik ik ook, werkt prima, en is in samples en niet in milliseconde.

Bijdrager
    GetaMac

Op een één of andere manier vind ik de methode van Joost Overmars toch wat lekkerder klinken.
    Bij de methode van JVD lijkt het net of de stereo niet helemaal gelijkwaardig is.

10 ms is een prima instelling, lager hoeft van mij niet (en kan ook niet).
    Dus ik kan weer verder! Bedankt allemaal!

Bijdrager
    mailmen

Je ervaart de kant die later komt ook als zachter. Dat kan je met je pan-knop ook compenseren. Succes

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.