3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Nicolas

logic board

Hallo, Ik heb een iMac 20 inch ben 2008. Kan ik zelf een nieuwe harde schijf en grafische kaart plaatsen om mijn iMac te moderniseren?
    Moet ik hiervoor ook een nieuw moederbord plaatsen?
    Mijn processor is 2,66 GHz Intel Core 2 Duo, kan dit veranderen naar 4duo?
    Indien dit kan welke onderdelen zijn de recente om dit te vervangen en waar kan ik de correcte onderdelen van apple verkrijgen?

Alvast bedankt! Nicolas

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Poezenbeest.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

In principe zijn al deze onderdelen te upgraden, maar de vraag is meer of het nog de moeite waard is. Een SSD plaatsen levert al een behoorlijke snelheidswinst, maar qua rekenkracht blijf je dan op hetzelfde niveau. Afhankelijk van wat je er mee doet kan dat echter al genoeg zijn om de iMac nieuw leven in te blazen.

Alles op een rijtje:

CPU:

De CPU is upgradebaar. Je zult een socket P processor moeten vinden (de 3.06GHz E8435 is populair voor dit doeleinde). Of een Core 2 Quad werkt durf ik niet te zeggen, maar eigenlijk kan ik geen reden bedenken waarom dat niet zou moeten werken. Gezien socket P CPUs min of meer ‘waardeloos’ zijn geworden kan je het makkelijkste gewoon een C2Q voor goedkoop op eBay scoren en het zelf proberen.

GPU:

Ook de grafische kaart is upgradebaar. De iMac gebruikt hiervoor MXM-kaarten. Geen idee of die speciale firmware aan boord hebben. Ik zou gewoon een MXM-upgrade kaart van een nieuwere iMac (of een kaart uit hetzelfde jaar, maar met krachtigere chip) pakken en die installeren.

Harde schijf:

De harde schijf is SATA 2, dus 3Gb/s. Daar kan je een leuke SSD instoppen voor snelle en (relatief) goedkope snelheidswinst.

RAM:

Uiteraard ook upgradebaar. Er kan onofficiëel tot 6GB in. Je hebt een 200-pins PC2-6400 DDR2 SO-DIMM nodig. De snelheid maakt in principe niet uit, zolang je geen slomer geheugen koopt (dus niet onder de 800MHz gaan!). Sneller geheugen werkt, maar kan soms problemen opleveren. Eén stap sneller (1066MHz) is meestal nog wel stabiel, maar twee stappen of meer wordt te veel. Maar heel eerlijk gezegd is 1066MHz volgens mij het snelste waarop DDR2 ooit heeft gelopen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 9 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    Soulshaker

Je kan ook zonder probleem een harde schijf met sata 3 aansluiten.:)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.