17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    janhuntjens

Logic board kapot na garantieperiode

Hey iedereen,

Ik heb een vraag over garantie m.b.t. mijn MacBook Pro.
    In december 2007 heb ik een mbp aangeschaft, zonder applecare. Deze is nu anderhalf jaar oud, en gisteren startte hij opeens niet op. Bekende wegen geprobeerd als pram reset, alles wat ik kon zo’n beetje.

Nu heb ik de mbp bij de apple reseller afgegeven waar ik hem ook gekocht heb. Diagnose is dat het logic board het begeven heeft. Nu werd me verteld dat dit een dure reparatie ging worden, buiten de garantie, en dat ik daar later in de middag een offerte voor zou ontvangen.

Mijn vraag is: Kan de apple reseller dit maken? Is het niet zo dat volgens Europees en Nederlands recht, ik recht heb op een goed functionerend product binnen de economische levensduur daarvan?

Ik mag toch zeker wel verwachen dat een laptop 2 jaar mee gaat? Laat staan een laptop van 2.500 euro.

Met vriendelijke groet,
    Jan

Bijdrager
    The JM

Is het niet het bekende probleem bij Apple waar de videokaart (8600m GT) doorbrandt en het logic board vernielt? Heb er zelf ook last van gehad en zonder problemen laten repareren (zelfs voor het probleem erkend werd door Apple).

Bijdrager
    janhuntjens

De technische medewerker bij mijn APR heeft gezegd dat hij die test niet eens kon uitvoeren omdat niets het meer deed, daardoor zou het ‘een ander probleem’ zijn. Ik dacht zelf namelijk ook aan de 8600GT issues…

Ik heb net de offerte binnen, 1200 euro.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”janhuntjens”

Mijn vraag is: Kan de apple reseller dit maken? Is het niet zo dat volgens Europees en Nederlands recht, ik recht heb op een goed functionerend product binnen de economische levensduur daarvan?

Type in het zoekveld ‘consumentenrecht’ en je vind tal van antwoorden……

Bijdrager
    The JM

Dat is pas dikke onzin! Zonder test een reparatie-factuur opzetten, dat zou ik niet zomaar laten gebeuren! Een conclusie trekken uit niets. Ik zou dit artikel eens voorleggen. Het heeft er alle schijn van dat dit een probleem met de videokaart is. Laat ze maar eens het tegendeel bewijzen.
    Misschien heb je nog een APR in de buurt?

Bijdrager
    janhuntjens

@Hansi:

Dit heb ik geprobeerd, sommigen roepen dat het 2 jaar betreft, sommigen dat het de economische levensduur betreft, en anderen weer dat het helemaal niet van toepassing is.

@JM:

Ik heb nog wel een andere APR in de buurt, maar bij deze heb ik al best vaak hardware gekocht, ben daar een bekende klant. Daarnaast is (volgens mij) volgens europees recht de winkel verantwoordelijk, niet zo zeer Apple.

Bijdrager
    Afroman

Mijn pa heeft gehad dat zijn beeldscherm niet meer aan ging. Lag aan de videokaart.
    Mac bij een andere reseller gekocht. Al bij al heeft het mijn vader geen drol gekost.
    Als je een APR zoekt, zoek dan eentje met een technische dienst, die zijn geniaal namelijk qua service.
    Dikke pluim voor LJS Den Haag.

Bijdrager
    Calpa
    ”janhuntjens”

@Hansi:

Dit heb ik geprobeerd, sommigen roepen dat het 2 jaar betreft, sommigen dat het de economische levensduur betreft, en anderen weer dat het helemaal niet van toepassing is.

Het is inderdaad niet zo heel erg expliciet; maar een ‘verwachte levensduur’ is bij een MacBook Pro duidelijk langer dan anderhalf jaar.

Heb je al met Apple zelf gebeld?

Bijdrager
    Hansi2124

Bel anders Apple even voor advies in deze. Dat werkt meestal ook wel.

Bijdrager
    janhuntjens

Ik heb zelf nog niet met Apple gebeld, ik wacht even de reactie van de APR af, ik heb zojuist nog even gebeld en zou dadelijk iets horen.:)

Bijdrager
    The JM

Toen ik dit probleem had ben ik zelf ook naar verschillende APR’s gegaan om te kijken of ze 1: Het zelfde probleem vaststelden, 2: De zelfde tijd voor de reparatie rekenden en 3: Dezelfde prijs voorstelden. Hier ben je vrij in, niemand had er wat op tegen. En je komt veel te weten over de APR’s.

Indertijd was het probleem nog niet erkend door Apple, dus de APR deed ook moeilijk over het betalen van de reparatie. Als je dan gewoon naar Apple Support belt en klaagt dat je het vertrouwen in het apparaat bent verloren en dat je dit niet had verwacht van een goede/dure laptop van hun, dan doen ze echt niet moeilijk en zeggen ze (in ieder geval in mijn geval) dat de reparatie kosteloos uitgevoerd mag worden.
    Dus zeker het proberen waard! Succes!

Bijdrager
    janhuntjens

De APR gaat het onder extended warranty proberen te laten vallen. Hier hoor ik morgen of maandag meer over. To be continued..

Bedankt voor jullie reacties, vooral The JM:)

Bijdrager
    queenfan

Bel met Apple zelf leg het probleem uit en vaak komen zij wel met een oplossing.

Bijdrager
    janhuntjens

De APR heeft bij Apple een ‘extended warranty’ claim ingediend, en inmiddels is een nieuw logic board ingebouwd.
    De laptop functioneert weer:)

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Dat is tenminste een goede service!
    8)

Bijdrager
    Soulshaker

Ja, dat wel

Maar ik heb liever gezien dat Apple dit standaard naar 2 jaar optrekt
    Zoals het hoort!
    Om zulke toestanden te vermijden

Sommige APR’s passen dit al toe , zoals Switch en Media Markt

Bijdrager
    janhuntjens

Ja, ik ook. Zojuist nog een mac pro gekocht, je zou toch mogen verwachten dat de drie jaar garantie die applecare bied daar gewoon bij mocht zitten voor die prijs.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.