18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    vogel

Logic 8 + bounce = crash

Sinds ik m’n beide Macs naar SL heb geüpgraded, wil Logic 8.0.2 niet meer bouncen. Beide Macs vertonen exact hetzelfde gedrag: ik klik bounce, de strandbal verschijnt en even later klinken er twee signalen waarna het programma crasht.
    Heb permissies hersteld en de preferences in de prullenmand gegooid. Werkte niet, dus heb ik die maar weer teruggezet, zodat al m’n sneltoetsen weer werken. Iemand een idee?
    Crash rapport is ellenlang, maar als iemand daar wijzer van wordt wil ik ‘m wel posten. Het eerste dat opvalt is “bad access”.

Bijdrager
    vogel

Update: systeem opnieuw installeren werkt ook niet, met dat verschil dat nu Logic hangt voordat het scherm komt waar je je file naartoe wil bouncen. Beachball en verder niets. Weet iemand raad?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je bent niet de enigste.
    Zowel met Logic 8 als 9 gaat het soms kennelijk fout.
    De reactie (in de link) van “crunchie” bevat een work-around.
    Zelf heb ik Logic 9.00 en ook SL en bounce geeft bij mij geen probleem, dus ik vermoed dat de oorzaak in een third party plug-in moet worden gezocht. Heb je het al geprobeert met een heel kort muziekje (1 noot dus b.v.b.) zonder effecten e.d?

Bijdrager
    vogel

Dat had ik ook al gevonden en die workaround is eigen te gek voor woorden. SL is al twee jaar uit, toch?
    Op de Mac Pro in onze gezamenlijke studio gaat het wel goed, maar die heeft problemen met afsluiten van Logic. Probleem is dat ik op mijn eigen Macs over moet stappen omdat we uit die studio gaan. Daarom maak ik nu hier alles compatibel, maar echt lekker gaat het niet. Die Mac Pro heeft exact dezelfde plugins als mijn Macs, behalve Absynth 4.
    De crash gebeurt ook als ik een muziekje met Apple’s eigen plugins gebruik en ook als ik Absynth 4 niet actief heb.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mogelijk is de map van Logic in de map “application Support” niet goed (staat in beide bibliotheken), en heb je al gekeken of je er ook last van hebt in een vers account? Als het daarin goed gaat is er misschien een conflict met een proces dat nu automatisch opgestart wordt via je log-in items…

Bijdrager
    vogel

Wat bedoel je met de map “is niet goed”? Ik zie inderdaad twee Application support folder met Logic erin. Wat moet ik daarmee doen als ze niet goed zijn?
    Aanmaken van een nieuwe account, naast mijn hoofdaccount, heeft geen effect. Of moet ik mijn hoofdaccount vernieuwen? Van accounts en het gebruik ervan weet ik bar weinig af, dus ik durf daar niet zomaar aan te zitten.
    EDIT: de problemen lijken te veranderen. Het gekke is dat ik met dit project grote problemen had op m’n iMac (was feitelijk niet mee te werken, gewoon te zwaar, zelfs na freezen) en vanmorgen werkte alles ineens perfect. Totdat ik probeerde te bouncen. Nu zijn de problemen, die vooral veroorzaakt worden door iets dat vreselijk veel geheugen vreet, weer helemaal terug…
    Volgens mij is het tijd voor een nieuwe Mac.:(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Alles wat in de application support map(pen) staat bevat data voor een programma. Deze data wordt in eerste instantie door het programma of de installer er van aangemaakt. Maar als deze data corrupt raakt, kunnen er net als bij een corrupt voorkeurenbestand (plist) rare dingen gebeuren.
    Maar als het óók niet goed gaat terwijl je werkt in een tijdelijk (test) account dan is die data vermoedelijk goed.

Bijdrager
    vogel

Ik had gewoon een standaard account aangemaakt, een project in de shared folder gepleurd en toen naar die account overgeschakeld, maar bij bouncen kreeg ik de strandbal en die hield niet meer op.
    Wat in ieder geval zou kunnen meewerken is meer geheugen, want daar raak ik doorheen. De witte iMac is dan niet bruikbaar, maar hoeveel geheugen kan er in een 15″ MBP late 2007 2,4 GHz? Zit nu 2 GB in en das te weinig.
    EDIT: ik zie net dat de 17″ core2duo iMac 3 GB RAM accepteert…:cool:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Officieel kan er in deze iMac 3GB en in deze MBP 4GB. Maar vaak werken de Mac’s met meer geheugen dan wat Apple officieel ondersteund. In dit geval is het ‘officieuze’ maximum RAM 4GB resp. 6GB.

En inderdaad: 2GB voor Logic is veel te weinig. Toen ik op mijn oude Mac (een G5 PowerMac) slechts het standaard geheugen er in had draaide zelfs het lichtere broertje van Logic (Garageband dus) haperend…
    Nu heb ik een quad core 27″ iMac @2,8GHz met 8GB en dat draait als een trein.

Bijdrager
    vogel

Dan gaan we daar maar eens wat van bijprikken. Die nieuwe Mac moet nog even op zich laten wachten.
    Kan een tekort aan geheugen dit soort crashes veroorzaken? Dat de boel blijft hangen kan ik me voorstellen, maar een crash bij een simpel commando die ook nog eens elke keer terugkomt…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die crash heeft vast een andere oorzaak. Te weinig RAM vertraagd hooguit. Een crash als gevolg van het RAM is ernstiger, want dan hebben we het gelijk over een kernel panic.

Bijdrager
    vogel

Die ken ik. Nee, het is geen panic. Ik ga binnenkort eens kijken waar de plugin manager zit en dan al het overbodige spul uitschakelen (net zoals extensies in OS 9).
    EDIT: net de audio units manager gevonden en op beide Macs plugins getest. Alle plugins geven na resetten van gecrashte plugins nu “successfully validated” aan en toch blijft de crash.

Bijdrager
    vogel

Okee, dit gaat niet goed.
    Alle plugins uitgezet. Bouncen = crash.
    Automap eraf gehaald. Bouncen = crash.
    Een paar mogelijkheden:
    De Logic mappen in de application support libraries zijn niet goed. Kan ik die mappen zomaar verwijderen, net als voorkeursbestanden? Het voorkeursbestand com.apple.logic.plist had ik al verwijderd, maar maakte niets uit.
    Logic opnieuw installeren, vond ik op de Apple site en is geen slecht idee.
    Een compleet nieuwe installatie van SL met een complete disk format. Heb ik geen trek in, maar dan begin ik in ieder geval met een schone lei. Ik heb er vooral geen trek in omdat ik dat bij twee Macs moet doen. Gelukkig heb ik backups en zal alles controleren voordat ik aan zo’n operatie zou moeten beginnen.
    Terug naar Leopard, maar kan dat met de nieuwer geïnstalleerde onderdelen van SL of zet ie dan de oude Mail en iCal e.d. erop?
    De laatste optie lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk, omdat Logic op de Mac Pro gewoon wel werkt onder SL met dezelfde plugins.
    Audio Hijack vind ik geen optie, erg veel gehannes met dat opnemen. Ik hoop eigenlijk dat ik die Logic mappen uit application support kan verwijderen, dus als iemand daar antwoord op heeft hoor ik dat graag!
    Vooralsnog ga ik eerst op een van de machines Logic opnieuw installeren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk dat dat laatste het beste is. Heeft Logic een un-installer? (ik dacht het niet) Die moet je dan eerst draaien.
    De mappen in “Application Support” kun je in principe gewoon wissen. De meeste programma’s maken dan net als bij een verwijderd plist nieuwe default data aan. Soms is het de installer die die mappen aanmaakt als ze er niet (meer) zijn.

Bijdrager
    vogel

Oh, die had ik nog niet weggehaald. Was ik een beetje huiverig voor. Apple zelf raadt aan om alleen het programma te wissen en dan de hele installer te draaien. Die overschrijft dan alles wat er stond. Mocht dit ook niet werken dan haal ik die mappen weg. Mocht zelfs dat niet werken, dan zit er niks anders op dan voor een schone lei te gaan.
    Hij staat nu lekker te pruttelen, wordt vervolgd!
    EDIT: in de library/application support/logic folder (dus niet user/library) zitten allerlei sample wavs. Is het wel zo handig om die te verwijderen? Heb net even die van de user/library verwijderd op de MBP om te kijken wat er gebeurt, maar krijg weer die crash. Hij crasht nu zelfs als ik een nieuw project wil openen…
    EDIT 2: opnieuw Logic installeren haalt niets uit.:(
    Ik ga maar eens beginnen met de laptop. De iMac heb ik nog even nodig vandaag voor lesgeven.
    Baal als een stekker, maar nu de crashes ook bij andere bewerkingen voorkomen zit er niets anders op. Compleet nieuw, schoon systeem met allereerst Logic erop en daarna rustig dingen terugzetten. Heel fijn.

Bijdrager
    vogel

De MBP is boven Jan! Wat het is geweest weet ik niet, maar een format, nieuwe installatie van 10.6.8 en Logic hebben ‘m erbovenop geholpen. Nog één softsynth installeren en als het dan terugkomt weet ik dat dat ‘m is.
    Ik ga er vanuit dat die het gewoon moet doen, omdat ie ook op de Mac Pro werkt. Ik = blij! Nu nog de iMac…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Gelukkig.. dat met de iMac zal dan ook wel lukken… :thumbsup:

Bijdrager
    vogel

Ik vermoed dat er een NI-update op beide Macs is misgegaan, want die heb ik sinds de nieuwe systeeminstallatie met rust gelaten. If it ain’t broken, don’t f**k with it!:)
    Bedankt voor het meedenken. :thumbsup: Bijkomend voordeel is dat alles weer lekker snel aanvoelt en dat voor twee “bejaarde” Macjes.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.