4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Marcel

Logfile bestanden

Mijn dochter was de foto bibliotheek kwijt na herstart iMac. De prullenbak was geleegd, hoe kan ik zien op welke datum en tijdstip dat is gebeurd of is dit niet meer mogelijk.
    Marcel

Bijdrager
    Marcel

Omdat er meer mensen op deze Mac gezeten hebben wil ik graag weten wie die bibliotheek per abuis heeft verwijderd

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Voor zover ik weet wordt niet bijgehouden wanneer de prullenmand geleegd wordt, maar als er sindsdien niks meer in de prullenmand gegooid is, kun je zien op welke tijd het gebeurd is. Aan de hand daarvan kun je misschien achterhalen wie er achter de computer zat.

Typ dit in een terminalvenster:

ls -dl ~/.Trash

(allebei de l’s zijn kleine letters L, niet het cijfer 1) en druk op de Return-toets. Je krijgt dan iets te zien als:

drwx------  203 jakko  501  6902  5 okt 19:24 /Users/jakko/.Trash

waarin de datum en tijd (hier 5 okt 19:24) aangeven wanneer er voor het laatst iets gebeurd is in of met de prullenmand. Zoals gezegd werkt dit alleen als er sinds het leegmaken niks meer ingegooid is, want anders zal dit aangeven wanneer dát gebeurde, niet wanneer de prullenmand leeggemaakt is.

Daarnaast de vraag: Je hebt toch wel een back-up? Zo niet, dan is dit hopelijk het leermoment geweest waarop je je realiseerde dat een externe harde schijf weinig kost maar wel veel verlies kan terugdraaien:)

En daar weer naast de vraag: Als er meerdere mensen regelmatig¹ de computer gebruiken, waarom hebben die dan niet allemaal hun eigen account?

¹ Dat zei je niet met zoveel woorden, dus voor hetzelfde geld heb ik het mis en was het iemand die eenmalig op de computer werkte.

Bijdrager
    Marcel

Ik heb de backup foto library terug gezet met TM maar dan zal je zien die stond op augustus laatste backup. Dus met de hand de rest van de foto”s bijgevoegd. Inderdaad hebben ze 1 account, man vrouw en kind dus dat gaat een keer fout.
    Zo’n library kan toch niet uit zichzelf verdwijnen dus daarom de vraag. Inmiddels hebben ze de trash al een keer bediend dus nu moet maar accepteren dat het niet meer te achterhalen is.
    TM draait nu weer normaal, advies meerdere accounts, gelukkig hebben ze ook nog een backup schijf los er aan hangen mocht TM niet lukken

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.