5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

LOG bestand firewall lezen

Bij mijn firewall instellingen wordt een log bestand aangemaakt dat ongewenste pogingen tot inbraak in de computer registreert.
    Ik ga meestal op het net via een gewoon gebruikersaccount en als ik daar het slotje in systeemvoorkeuren open met mijn eigenaars/beheerdersaccountwachtwoord en dan probeer het logbestand te openen dan gaat console open met de vermelding dat ik geen bevoegdheden heb om dat bestand te lezen.
    Hoe komt dat , ik ben toch de eigenaar/beheerder en geef toch mijn naam en wachtwoord op? En hoe kan ik het wel openen vanuit mijn gebruikersaccount.
    Als ik in mijn beheerdersaccount ( waar ik zelden inkom) inlog kan ik het bestand wel lezen.

m vr gr

mowat

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is logisch.
    Als je inlogt via een gebruikers account ben je op dat moment een gebruiker (ook al ben jij voor je “gevoel” nog steeds de beheerder)
    Je moet dus inloggen als beheerder om beheerder taken te kunnen uitvoeren.
    Ik begrijp je gedachten gang wel, maar de Mac kan niet ruiken wie er achter het toetsenbord zit.
    Het OS ziet alleen maar dat er via een gebruikers account is ingelogd
    Aangezien dit dus ook een gezinslid kan zijn zorgt het OS er voor dat er beperkingen van kracht zijn.

Anders zou iedere gebruiker dus beheerders taken kunnen uitvoeren en dat is “gevaarlijk”

Bijdrager
    mowat

Aan Hendrik IJzerbroot ,

Bedankt voor je reactie .

Toch een bedenking :
    Ik zit dan wel op een gebruikersaccount , maar als ik mijn naam en wachtwoord invoer dan bewijs ik toch aan het OS dat ik de beheerder ben en dat ik die informatie mag lezen.
    Die gewone gebruiker wordt toch niet geacht het beheerderswachtwoord te kennen , anders zou hij met dat wachtwoord ook gewoon in het beheersaccount kunnen inloggen om via die weg het bestand te gaan lezen.
    Of maak ik toch een denkfout ?

m vr gr

mowat

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Elk account heeft een eigen wachtwoord, zodat Pietje niet aan de bestanden van Jantje kan komen.
    Als jij als beheerder voor je zelf (of iemand anders) een gebruikers account aanmaakt, en je gebruikt daar om dat het jou account is gewoon het zelfde wachtwoord voor, dan maakt OS-X onderscheid tussen het gebruikerswachtwoord “huppeldepup” en jou originele beheerderswachtwoord “huppeldepup”. Die laatste is het hoofdwachtwoord en alle anderen zijn daar ondergeschikt aan. Dat ze evt gelijk zijn aan elkaar maakt niet uit, het zijn twee soorten wachtwoorden.

Het is overigens altijd een goed idee (ook als beheerder) om via een gebruikers account in te loggen (tenzij je het OS door en door kent en “nooit” fouten maakt) , want je kunt dan nooit per ongeluk belangrijke bestanden wissen enzo.
    Echter: je moet dan opnieuw inloggen als beheerder wil je meer rechten hebben dan een gebruiker.

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor de aanvullende uitleg Hendrik ,

Ik werk inderdaad ook volgens dat systeem. Altijd alles doen vanuit een gebruikersaccount en enkel indien echt nodig ga ik naar het beheerdersaccount.

m vr gr

mowat

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.