15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Willumpie

Locaties persoonlijke instelling voor Clean install

Ik wil een clean install gaan doen, er zijn echter een aantal dingen die niet verloren mogen gaan:

Safari:
    – favorieten balk
    – bladwijzermenu
    – leeslijst

Mail:
    – Handtekeningen
    – Inkomende en verzonden mails van mijn zakelijke mail adres

Pages & Numbers
    – eigen gemaakte sjablonen

Kan iemand mij vertellen:
    1) of deze dingen ergens in Time Machine Backup staan?
    2) of dat ik deze onderdelen mee kan laten nemen in een Time Machine Backup? (zou nog makkelijker zijn)
    3) waar ik die bestanden kan vinden voor backup indien nodig?

Bijdrager
    koen

Al die dingen worden gewoon bewaard in je TimeMachine. Dus (als je dat nog niet hebt) maak een backup van je thuisfolder via TM, doe een clean install, en dan via de migratieassistent zet je de TM weer terug voor jouw thuisfolder. Je kunt ook een TM van je hele schijf maken, en dan alleen je thuisfolder terugzetten.

Bijdrager
    Willumpie
    koen op 30 september 2016

Al die dingen worden gewoon bewaard in je TimeMachine. Dus (als je dat nog niet hebt) maak een backup van je thuisfolder via TM, doe een clean install, en dan via de migratieassistent zet je de TM weer terug voor jouw thuisfolder. Je kunt ook een TM van je hele schijf maken, en dan alleen je thuisfolder terugzetten.

Weet je het zeker, ook van die handtekeningen? Heb volgens mij eerder op die manier handtekeningen verloren… En die heb ik zakelijk nodig dus wil ik niet weer kwijt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Willumpie.

Bijdrager
    Q-collective
    Willumpie op 30 september 2016

Ik wil een clean install gaan doen, er zijn echter een aantal dingen die niet verloren mogen gaan:

Safari:
    – favorieten balk
    – bladwijzermenu
    – leeslijst

Mail:
    – Handtekeningen
    – Inkomende en verzonden mails van mijn zakelijke mail adres

Pages & Numbers
    – eigen gemaakte sjablonen

Kan iemand mij vertellen:
    1) of deze dingen ergens in Time Machine Backup staan?
    2) of dat ik deze onderdelen mee kan laten nemen in een Time Machine Backup? (zou nog makkelijker zijn)
    3) waar ik die bestanden kan vinden voor backup indien nodig?

1. Ja.
    2. Wordt al gedaan.
    3. Op de volgende locaties:

Voor Safari: ~/library/Safari
    Voor mail: ~/library/Mail
    Voor Pages en Keynote: ~/library/containers

Ook in ~/library/application support staan nog instellingen van Mail en Safari.

Simpel gesteld: al deze zaken staan in je ~ (thuismap). Zet die terug na een herinstallatie, herinstalleer de nodige programma’s en klaar is kees.

Bijdrager
    Willumpie

ok thanks voor de antwoorden!

Op appeltips staat:
    ‘Het heeft overigens geen zin om een exacte kopie of Time Machine back-up terug te plaatsen op je Mac na een herinstallatie. Je installeert namelijk dan weer alle ‘rommel’ opnieuw mee.’

Hoe haal ik dan mijn (bovengenoemde) bestanden terug uit de Time Machine Backup zonder dat de oude ‘rommel’ mee komt?

Bijdrager
    koen

Die ‘rommel’ staat meestal in de Systeem folder, als je alleen je thuis folder terugzet zal het wel meevallen.

Waarom wil je eigenlijk een clean install doen?

Bijdrager
    Willumpie

@koen,

En dat is nu juist de vraag, ‘hoe’ doe ik dat?

Reden clean install:
    Tijdje geleden nieuwe macbook gekocht (model medio 2015). Oude had wat kuren, o.a. dat de ventilatoren soms op hol sloegen om niets…
    Bij Xando zeiden ze dat ze alles van oude MacBook konden migreren naar de nieuwe en dat hun systeem rommel eruit zou filteren. M.a.w. volgens hun geen verschil met clean install, maar wel voordeel dat alle instellingen e.d. behouden bleven en ik daarna gewoon kon verder werken.

Ook mijn nieuwe MacBook vertoonde de kuren met de ventilatoren, dus waarschijnlijk zat dit in systeem en is toch mee verhuisd. Daarom wil ik opnieuw beginnen met gevoel dat ik ook echt een nieuwe MacBook heb.

Bijdrager
    Shmoo

Als het zo belangrijk is waarom die je dan een clean install?

Download Sierra en druk op installeren. Dan wordt het gewoon over het auto systeem heen gezet als een normale update. Heb je geen omkijken naar wat dan ook.

Volgens mij zit ook 80% van deze instellingen gewoon in iCloud opgeslagen.

Bijdrager
    Willumpie

@shmoo

Omdat ik heb begrepen dat dat de enige manier is om van oude bugs en rommel af te komen… (Ik ben handige gebruiker, geen expert, dus corrigeer me alsof t fout heb)
    Of wil je zeggen dat als ik naar Sierra update, evt oude verkeerde rommel verdwenen is?
    Wat ik wil is mijn MacBook weer in fabrieksinstellingen. Mag ook Sierra zijn natuurlijk, maar wel helemaal clean!

Bijdrager
    Shmoo

Wat bedoel je met rommel? Zijn er dingen die nu niet goed functioneren dan?

Meestal is een clean install gewoon een gevoelsmatig dingetje

Bijdrager
    Willumpie

@shmoo Zie mijn antwoord aan Koen

P.s. wel handig als je alles wat hierboven staat gelezen hebt, dan kun je gerichter advies geven.

Bijdrager
    koen
    Willumpie op 01 oktober 2016

@koen,

En dat is nu juist de vraag, ‘hoe’ doe ik dat?

Met de Migratie Assitent.

En plaats hier eens het resultaat van een etrecheck scan, misschien staat daar iets bij wat die ventilatoren hitsig maakt.

P.s. wel handig als je alles wat hierboven staat gelezen hebt, het advies over de Migratie Assistent is al gegeven. :evil:

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  koen.

Bijdrager
    Shmoo

Klopt ik had niet gekeken wat andere al gezegd hadden, mijn fout.

Los daarvan,

Je kunt deze items ook allemaal handmatig exporteren en later weer importeren in de clean install omgeving.

Safari heeft een export functie voor bookmarks, mail kan ook content exporteren/archiveren. En bij de iWork apps moet je denk ik even handmatig die templates eruit halen en dan weer importeren.

Bijdrager
    Willumpie

En plaats hier eens het resultaat van een etrecheck scan, misschien staat daar iets bij wat die ventilatoren hitsig maakt.

In de tijd van mijn vorige MBP al eens gedaan, maar dat vond iedereen er goed uit zien.

P.s. wel handig als je alles wat hierboven staat gelezen hebt, het advies over de Migratie Assistent is al gegeven. :evil:

Die had ik i.d.d. gelezen, maar ik zocht de tip (inmiddels via andere kanaal gekregen) dat je binnen die migratie assistent ook alleen bestanden kan kiezen i.p.v. hele systeem terug zetten. Hoe je alleen de thuismap (zoals jij beschrijft) kan doen ben ik nog niet achter.

Bijdrager
    koen

Dat staat in die link die ik gaf.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.