9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    TinMachine

Locatie (map) cookies en and ere browsegeschiedenis

Hoi mensen,

Ik ben benieuwd naar de map en liefst het hele pad) waar in Mac OS X de cookies en geschiedenis staan. Daar waar ik denk alles te hebben verwijderd via privacy, zie ik toch dat bepaalde hyperlinks/suggesties in Google die ik al eens eerder heb aangeklikt een ander kleurtje hebben. Dat moet toch eigenlijk ook verwijderd worden als je alles opruimt, ok zit ik er nu naast en onthoudt Google dat of zo?

Dank voor jullie reacties!

Moderator
    unSOUND

Het staat opgeslagen in de library van de Thuismap

Thuismap > Bibliotheek > Safari
    Thuismap > Bibliotheek > Cookies

Bijdrager
    johnkeates

Google onthoudt sommige dingen ook.

Bijdrager
    TinMachine

Nou, ik heb drie bibliotheekmappen, één niveau onder Macintosh HD. Eén direct, die heet bibliotheek, één onder gebruikers/gedeeld/library en één onder “systeem”, die heet ook bibliotheek. En nergens vind ik de aangegeven mapjes “Cookies” en “Safari”. Zie ook de foto. Alvast bedankt voor de hulp!Foto: /uploads/community/56539f2059e0523fa75520902c60750da68c71f8_0.png

Bijdrager
    csteelooper

Het ‘andere kleurtje’ wordt veroorzaakt door je cache-bestanden. Alleen de geschiedenis en de cookies verwijderen is dus niet voldoende om dit kwijt te raken. Om dat wel succesvol voor elkaar te krijgen verwijder je het beste je geschiedenis, je cookies én je cache. de meest gemakkelijke manier om dit te doen is via Safari > Reset Safari… (Stel Safari opnieuw in…) Vervolgens kies je dan voor de opties ‘Clear History (Geschiedenis Wissen)’ en ‘Remove All Website Data (Gegevens van Alle Websites Verwijderen)’ (de bovenste en de onderste optie in het dialoogvenster). Voor de overige opties mag je zelf bepalen of je ze aan- of uitzet. Vervolgens druk je op de knop Reset (Stel Opnieuw In) en klaar is Kees.

Extra Opmerking: Ik zou uitkijken met de opties Remove Saved Names And Passwords en Remove All Other AutoFill Data — soms kan het handig zijn om die gegevens te behouden; aks je ze wist moet je voor elke website alle voor het gebruik benodigde gegevens opnieuw invullen; Safari weet niet meer wat je ooit al zou kunnen hebben ingevuld.

@johnkeates: Google onthoudt wel meer dan ‘sommige dingen’, maar daar heeft het hierboven beschreven symptoom niet veel mee van doen. Wat wél zo is, is dat Google door jou gebruikte zoektermen onthoudt. Ga jij bijvoorbeeld op zoek naar een goede televisie door letterlijk ‘goede televisie’ in te voeren in Google, dan staat die opdracht zo in de geschiedenis van Google zelf, en dan zul je die gedurende zeker een jaar nog kunnen terugvinden (dit geldt overigens alleen als je een Google Account (GMail, Youtube, etc.) hebt en bent ingelogd.

Update:

@TinMachine
    : als je dan tóch zo nodig die mappen wilt vinden, moet je de Bibliotheek in /Gebruikers/teunvanhees hebben. Het volledige pad is: /Gebruikers/teunvanhees/Bibliotheek. (afhankelijk van je systeemtaal kan de map ook Library heten, dan wordt het dus /Gebruikers/teunvanhees/Library). In díe map vind je een map Safari en een map Cookies.

Moderator
    unSOUND

@TinMachine: De bibliotheek uit de Thuismap is sinds Lion verborgen, je kijkt dus in de verkeerde bibliotheek.

Bijdrager
    csteelooper

Een andere manier om in de bibliotheek te komen: in Finder kiezen voor Ga (terwijl je Option ingedrukt houdt als je in Lion werkt) en dan kiezen voor Bibliotheek.

@Unsound de map ~/Library (dus Library in je thuismap) is NIET verborgen onder Lion. Heb al meerdere kennissen bij wie die gewoon bestaat en zichtbaar is, en zij werken allemaal op nieuwe Lion-macjes die totaal niet zijn getweakt. Dus als het standaard wel zo zou moeten zijn, is het vreemd dat het bij zeker 5 van mijn kennissen niet zo is… Het is juist de hierboven beschreven optie (in Finder naar het Ga-menu gaan), waar de bibliotheek uit ontbreekt. Maar dus niet meer als je Option indrukt.

Moderator
    unSOUND

Hij is standaard echt verborgen sinds Lion, niet alleen in de menubalk.

Zie ook: http://appletips.nl/os-x-lion-de-bibliotheek-map-zichtbaar-maken/

Bijdrager
    csteelooper

weird… Kan het mis hebben natuurlijk, maar waarom is-ie dan wel zichtbaar bij die kennissen? Een van hen draait Mac OS X Server, dus wie weet zit daar het verschil wat hem betreft, maar bij de anderen is-ie er ook gewoon… Maar ja, in ieder geval werkt Finder > Go (met Option) wel onder Lion, en da’s nog altijd de makkelijkste manier.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.