17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Michaeltje

Locatie Films/Muziek/Afbeeldingen wijzigen (Opgelost)

Als je naar uw HD waar dat Mac OS X staat.
    Zie je links Films/Muziek/Afbeedingen staan.

Maar heb me HD gepartitioneerd.
    Ene HD enkel voor me OS
    En de andere voor me Data

Maar zou graag als ik op Films klik: rechtstreeks bij de map films komt op me Data HD

Net als bij Muziek/Afbeeldingen en Documenten.

Bijdrager
    Oppie

Me zou niet zo moeilijk doen en me HD niet in stukjes knippen want me zit niet op Windows maar wel achter me Mac, dus…
    snappie?!

Bijdrager
    Michaeltje

Ja, maar is al gericht op Leopard.
    Dat ik dan een clean install kan uitvoeren zonder dat ik me Data verlies.
    Zonder eerst alles op DVD plaatsen.

Bijdrager
    imathieu

Volgens mij moet je eerst de originele map ‘Films’ uit je navigatiekolom slepen en vervolgens de nieuwe erin slepen( eventueel met een aangepast icoontje).

Bijdrager
    Oppie
    ”Michaeltje”

Ja, maar is al gericht op Leopard.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar nodig is het niet.
    Het is nog echt ‘Windows-denken’…
    Zoals je zelf al met je vraag aangeeft maak je dingen daarmee nodeloos moeilijk.

Bijdrager
    sally

Gelukkig heb ik me mijn nog. :innocent:

Bijdrager
    Michaeltje
    ”imathieu”

Volgens mij moet je eerst de originele map ‘Films’ uit je navigatiekolom slepen en vervolgens de nieuwe erin slepen( eventueel met een aangepast icoontje).

Dit ga uiteraard, op deze methode. Zonder icoon aan te passen.
    Maar hoe verander je de icoon?

Bijdrager
    macmickey2

Kijk hier eens…schat aan info.

Bijdrager
    Obi

Partitioneren, het gebruik van meerdere harde schijven voor data, de home folder is geen ‘windows denken’, maar een praktijk die ontstaan is bij gebruik van de eerste (unix) computers.

De eerste computers waren een schaars goed, waar processor tijd een schaars middel was dat verdeelt moest worden.
    Verder waren zaken zoals opslag (de harde schijven) een nieuwe technologie die nog de nodige kinderziektes hadden en verre van betrouwbaar was, en een beperkte capaciteit hadden.

Disk operaties (lezen en schrijven) moesten zo beperkt mogelijk zijn, en met dat in gedachte kun je een strategie kiezen die voorkomen dat je bv onnodige lees/schrijf operaties op de systeem disk uitvoert. Een manier is om alle user mappen (home folders) op aparte schijven te laten leven, inclusief de data die deze users gebruikten.

Met deze methode werd voorkomen dat onnodige schrijf lees operaties op de systeem disk worden uitgevoerd waardoor een hogere ‘uptime’ van het systeem ko worden gegarandeerd.

Het voorkomt ook schade aan het systeem, als een gebruiker de harde schijf ‘molt’ waar zijn account op staat, dan zijn alleen de gebruikers op die harde schijf/partitie het haasje, niet het hele systeem gaat onderuit.

Tegenwoordig zijn harde schijven betrouwbaarder en een stuk groter. Apple heeft er ook voor gekozen om de gebruikers mappen en de systeem mappen, inclusief alle data (muziek, foto’s etc) op een harde schijf te zetten.
    Dat gaat goed zolang een gebruiker de harde schijf /systeem niet omzeep helpt, of bv data op een of andere manier corrupt is waardoor de harde schijf in de problemen kan raken.

Het plaatsen van (gebruikers)data op een nadere schijf heeft als voordeel dat de data bewaart blijft bij een systeemcrash (zeldzaam,maar komt voor) of een crash van de harde schijf.

Er zijn nog steeds gebruikers die deze vorm van redundantie gebruiken en hun systeem op die manier inrichten. Apple heeft een keuze gemaakt die gemakkelijk is voor uitgangspunt van een eindgebruiker, maar deze is niet helemaal risicovrij.

Macosxhints.com heeft verschillende hints die beschrijven hoe je de verschillende user data(muziek, foto, mail etc) over kunt zetten naar een andere schijf/partitie.

Bijdrager
    Michaeltje

Iconen aanpassen
    Het aanpassen van iconen van mappen en programma’s is een van de weinige dingen die in Windows makkelijker is. Hoe doe je dat op een Mac? Rechtermuisklik op het bestand of de map waarvan je het icoon wilt veranderen en kies ‘Toon info’. Sneltoets ?+i kan ook. Doe hetzelfde voor het icoon dat je wilt gebruiken. Klik op het icoon dat je wilt gebruiken in het infovenster en sleep het naar het infoscherm van het bestand waarvan je het icoon wilt veranderen.

Heb ik gevonden op ’t net, maar op die methode lukt ’t niet.

Maar als ik die naar de infovenster sleep doe hij ’t niets.

Bijdrager
    Gates
    ”Michaeltje”

Iconen aanpassen
    Het aanpassen van iconen van mappen en programma’s is een van de weinige dingen die in Windows makkelijker is. Hoe doe je dat op een Mac? Rechtermuisklik op het bestand of de map waarvan je het icoon wilt veranderen en kies ‘Toon info’. Sneltoets ?+i kan ook. Doe hetzelfde voor het icoon dat je wilt gebruiken. Klik op het icoon dat je wilt gebruiken in het infovenster en sleep het naar het infoscherm van het bestand waarvan je het icoon wilt veranderen.

waarschijnlijk klik je op het grote icoontje (de voorvertoning).. en dat lukt dus niet. Je moet klikken op het kleinere icoontje bovenin het venstertje. er komt een blauwe rand/gloed omheen als je het selecteert.

Bijdrager
    Oppie
    ”Obi”

Partitioneren, het gebruik van meerdere harde schijven voor data, de home folder is geen ‘windows denken’, maar een praktijk die ontstaan is bij gebruik van de eerste (unix) computers.

Het wordt in de Wintel wereld veel gebruikt om na problemen met het OS (bv bij ‘fatal error’ of malware problemen, of een vol register) er snel en makkelijk een schoon OS op te gooien.

Er zijn nog steeds gebruikers die deze vorm van redundantie gebruiken en hun systeem op die manier inrichten. Apple heeft een keuze gemaakt die gemakkelijk is voor uitgangspunt van een eindgebruiker, maar deze is niet helemaal risicovrij.

Het gaat hier over partities (bij TS), en deze geven schijnveiligheid;
    Het enige wat telt is een goede back up op een andere HD, alleen dat geeft een redelijk risicovrije configuratie.

Verder blijkt in de praktijk dat partities vaak of te klein, of juist te groot zijn. Het vervolgens gaan rommelen in de partitieverdeling, brengt opnieuw vrij grote risico’s met zich mee; een klein foutje en weg is de data. Daarom is de keus van Apple de enige goede (afgezien dat Apple niet op voorhand kan weten hoe een klant de partities zou willen hebben).

Bijdrager
    Michaeltje
    ”BillGates”
    ”Michaeltje”

Iconen aanpassen

waarschijnlijk klik je op het grote icoontje (de voorvertoning).. en dat lukt dus niet. Je moet klikken op het kleinere icoontje bovenin het venstertje. er komt een blauwe rand/gloed omheen als je het selecteert.

Ja,maar dan is gewoon een afbeelding met PNG erop en niet de icoon dat ik wil hebben.

Bijdrager
    Gates

hmm.. ik snap je antwoord niet dus kan t zo zijn het volgende wat ik ga zeggen nergens op slaat>> de volgende stap is dus dat je dat icoontje gaat wijzigen in het icoontje dat jij wel hebben

Bijdrager
    Michaeltje

BillGates: yep,

maar als ik die sleep erop krijg ik gewoon een afbeelding en staat daar PNG op, ipv de icoon dat ik wens.

Bijdrager
    Gates

ow nu snap ik je… daar had ik vroeger ook last van. Volgens mij gebruikte ik de verkeerde iconen… je had ze namelijk op de site waar ik ze vandaan haalde als .PNG en nog iets. Ik denk dat als je op het icoontje dat jij wil hebben klikt… dat ie dan opent in voorvertoning? (ik kan je geen termen of wat dan ook geven… weet niet veel van computers – met name Mac OSX)
    Probeer het eens met één van deze (puur om te testen): http://interfacelift.com/icons-mac/index.php?sort=date

Bijdrager
    Michaeltje

Heb ’t op een andere manier gedaan en deze luk perfect.

Ik klik op de icoon :apple: + i dan klik ik links boven op ’t icoon kopier ik die :apple: + c
    dan ga ik naar de gewenste map, dan klik op ’t map weer :apple: + i dan klik ik links boven op ’t icoon en plak ik die :apple: + v

Azo werkt ’t wel maar slepen niet.
    Bedankt BillGates om de informatie en de link er staan daar wel wat moois tussen

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.