23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Joop Vos

Localhost en Transmit!

Is hier iemand die weet (en het gebruikt!) of je met Transmit je localhost kan benaderen? Ik krijg het niet voor elkaar, maar begrijp er ook niet al te veel van. Misschien kan het wel helemaal niet …

Bijdrager
    iJoost

Als je op localhost (dus je eigen computer) een FTP-server hebt draaien dan wil dat vast. Transmit was toch een FTP-client?

Bijdrager
    Joop Vos

Transmit is inderdaad een FTP client. Maar hoe maak je op localhost een FTP server aan!?

Bijdrager
    Turbanus

Transmit ziet gewoon elke mac of pc in het netwerk als een server. Als je inloggegevens hebt kun je erop dus.

Bijdrager
    iJoost

Ik vermoed dat Turbanus meer van transmit weet dan ik, maar het antwoord op je vraag (voor wat het waard is) is: gewoon in de Systeemvoorkeuren onder Delen het vinkje aanzetten.

Maar misschien moet je gewoon even uitleggen wat je wilt bereiken. Dan krijg je vast sneller een zinnig antwoord…;-)

Bijdrager
    Turbanus

Met Transmit hoef je helemaal niks aan te zetten. Als die kontakt maakt met een andere mac of pc in het netwerk, kun je gewoon inloggen met je eigen inloggegevens op die computer. Je moet wl van iedere computer het IP adres weten natuurlijk. Meer wordt er niet gevraagd.

Bijdrager
    Joop Vos

Ik laat Transmit verbinding maken met mijn eigenste computer … daar waar Transmit zelf op staat. Ik gebruik MAMP om mijn sites lokaal te testen. En zo’n site staat dan bv op localhost:8888/ooglijm.nl … via de browser te bereiken, maar niet met Transmit. Transmit staat ingesteld op:

server: localhost
    username: root
    password: root
    port: 8888
    protocol: ftp
    remote path: ooglijm.nl
    local path: /Applications/MAMP/htdocs/pg2.nl
    (passive mode)

Bijdrager
    Turbanus

En welk IP-adres heb je die localhost dan gegeven?

Bijdrager
    Joop Vos

Eh … daar was ik al bang voor … hogeschoolkost … waar en hoe ken ik een IP toe aan localhost?

Bijdrager
    Turbanus

Heb je een router ertussen hangen?

Bijdrager
    Joop Vos

Ja!

Bijdrager
    Turbanus

Log dan even in op je router, dan zie je wat die machine voor een IP heeft gekregen. Daarna Transmit opstarten en met de inloggegevens van die machine ook erop inloggen. Links krijg je wat op je Mac staat en rechts wat er op die server staat. Slepen maar.

Bijdrager
    Joop Vos

Tja, wat was ook al weer het adres (IP) van de router … !?

Bijdrager
    Roeland

Zoals iJoost al zei, zul je in ieder geval op je lokale computer een FTP service moeten hebben draaien, en dat doe je door in Systeemvoorkeuren > Delen een vinkje te zetten bij FTP-toegang.

Verder zul je dan van de standaard FTP poort gebruik moeten maken (21).

En tenslotte heeft op Mac OS X standaard de root account geen toegang via FTP — zie het configuratiebestand /etc/ftpusers. Gebruik dus je eigen of een andere test account.

Hierna zou je met een willekeurig FTP programma en dus zeker Transmit via FTP je lokale computer moeten kunnen benaderen.

Bijdrager
    Turbanus
    ”Joop

Tja, wat was ook al weer het adres (IP) van de router … !?

Je router zal 192.168.0.1 zijn denk ik zo.

Bijdrager
    Joop Vos

OK … de stand van zaken:

In systeemvoorkeuren > delen > ftp aangevinkt … en daar staat ook het IP adres genoemd hoe de FTP server te bereiken is … !? … wist ik niet.

In Transmit met dat IP nummer plus beheerdersnaam en login (root) connectie gezocht … en warempel ook gekregen … met directe toegang tot de gebruikersmap van mijzelf (beheerder en user).

Dat is al heel wat, toch! Maar ik moet zijn in ///applications/mamp/htdocs/ … en dat zijn een paar directories terug. Wat in Transmit gelukkig ook is op te zoeken vanuit de connectie … een beetje omslachtig … dus

… nu de vraag hoe stel ik Transmit zo in dat er METEEN een connectie tot stand wordt gebracht met de map in ///applications/mamp/htdocs … ??

Dank trouwens voor al zo veel hulp!

Bijdrager
    Turbanus

Dat is helaas niet mogelijk voor zover ik weet. Je ontkomt niet aan inloggen vanaf de bovenste “schil”….:wink:

Bijdrager
    Joop Vos

Tja, dat vermoedde ik al …:( … maar ach, we zijn toch een eind opgeschoten. Nogmaals dank!

Bijdrager
    Turbanus

Je kunt in Transmit wel gewoon de mappen met dubbelklikken openen.

Bijdrager
    Joop Vos

Met de tweekolom indeling van Transmit werk je van links (intern) naar rechts (extern). Nu wilde ik de ftp server van mijn eigenste comp alhoewel die niet echt extern is toch aan de rechter kant hebben … wat nu dus (bijna helemaal) is gelukt!

Bijdrager
    Turbanus

En nu kun je zo ook files overslepen van en naar je andere computers….:wink:

Bijdrager
    Joop Vos

Ha … het kan toch! In Transmit na connectie ga je de stappen (directories) terug … dus naar de map waar je wil zijn en dan ga je in het hoofdmenu van Transmit naar ‘Favorites’ > ‘Ad to Favorites …’ en zie … een connectie die mij in één keer naar de juiste plek brengt …:)

Bijdrager
    Turbanus

Ik heb nooit dat probleem omdat ik een gruwelijke hekel aan mappen in mappen in mappen heb……:wink:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.