14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    TijhofGraphics

localhost aanmaken ofzo…

Dag mensen,

Ik heb een iMac G4+Mac OS 10.2.8(ja, nog steeds….)
    Ik heb een jaar of 2 bij mijn vriend veel php geleerd en online cursus gevolgd. Hij deed dat met Php Designer 2006 BETA(gratis programma), en in dat programma werd verteld dat hij aangerade werd om XAMPP te downloaden zodat je gewoon in de internet explorer kon intypen localhost:80 en dan zag je dus gewoon die websites.( xampp instaleerd apache, mySQL en PhpMyAdmin).

Dus ik ben omzoek omziets ook op mijn Apple te doen
    – php editor
    – iets dat er voor zorgd dat ik via http://localhost:80 pagina’s kan bekijken

Bij voorbaat Dank.

PS: Graag wel gratis programma’s die werken op Mac OS X 10.2.8 Jaguar

Inactief
    Anoniem

MAMP is de OSX variant van WAMP en staat voor Macintosh Apache MySQL PHP.
    Hier zou je mee uit de voeten moeten kunnen en het is gratis want het is OpenSource

http://www.mamp.info/en/home/

PS: XAMPP ken ik niet…. maar volgens mij doet ie hetzelfde.

Bijdrager
    chlorophyl

MAMP is idd wat je zoekt maar ik zag dat het pas geinstalleerd kan worden vanaf 10.3 Panther.

Op versiontracker.com zijn genoeg (gratis) PHP editors te vinden.

Zend Studio is een hele goede betaalde PHP editor.

Bijdrager
    computer space

Als het alleen voor PHP is, dan kun je ook de ingebouwde PHP parser aanzetten.
    Wil je niet alleen testen, maar ook hosten, dan heeft http://www.serverlogistics.com een betere oplossing dan MAMP (werkt ook in 10.2). MAMP is aleen voor testdoeleinden.

Bijdrager
    TijhofGraphics

Oke…

Ik zoek een op mac werkende soort van XAMPP(Website XAMPP

En een soort van Apple:Php Designer 2006 BETA(Website van Php Designer

xampp kan dus het volgende:
    het zorgt ervoor dat als ik naar localhost:80 ga dan zie ik eigenlijk
    C:/program files/Xampp 1.5/xamp/htdocs/
    Ten minste zo had ik het ingesteld. Maar ik ken ook mensen die hebben deze:
    D:/localhost
    maar goed. Ik denk dat jullie al wel snappen wat ik bedoel

Bijdrager
    Boskabouter
    ”TijhofGraphics”

Oke…

Ik zoek een op mac werkende soort van XAMPP(Website XAMPP

En een soort van Apple:Php Designer 2006 BETA(Website van Php Designer

xampp kan dus het volgende:
    het zorgt ervoor dat als ik naar localhost:80 ga dan zie ik eigenlijk
    C:/program files/Xampp 1.5/xamp/htdocs/
    Ten minste zo had ik het ingesteld. Maar ik ken ook mensen die hebben deze:
    D:/localhost
    maar goed. Ik denk dat jullie al wel snappen wat ik bedoel

nee, we snappen je niet (echt) denk ik (toch)
    als je bedoeld dat als je naar localhost:80 gaat dat je een bepaalde map te zien krijgt of een bepaald document, dat is een kwestie van je webserver aanzetten….
    verder vraag je naar een op Mac werkende versie van XAMPP, je geeft fijn de link, ik denk ga daar eens even kijken, en wat ziet mijn lodderig oog??? goh, een OSX versie van XAMPP
    en ik denk dat ALS je op Versiontracker of Macupdate naar PHP zoekt dat je ladingennnnnnnnn zoekresultaten krijgt waar vast iets tussen zal zitten….

Of vraag je hier of wij voor jou alles kunnen uitzoeken??

Bijdrager
    Benji07

PHP zit standaard al in je mac. Dus als je webserver aan zet werkt dat volgens mij ook gewoon..
    webserver aanzetten -> System prefs > Delen > Persoonlijke Webserver, aan zetten.

Bijdrager
    computer space

PHP moet je nog wel ff appart aanzetten:
    http://www.sanbeiji.com/tech/tutorials/php/index.php

Bijdrager
    TijhofGraphics

OKe dat van XAMPP leek dom foutje van mij, dat dacht ik nu ook, maar ik bedenk me dat ik daar al was geweest en het uit mijn hoofd had gezet want:
    This version is for MacOS X 10.3 and higher.

maar even ter vervolg. Wat bedoelen jullie met “Je php aanzetten”

En een persoonlijke webserver, dan ken dus iedereen in de hele wereld als ze mijn IP weten dus een internet pagina bekijken, of alleen binnen mijn computer(-netwerk).

Bijdrager
    computer space

Apache 1.3 is ingebouwd in OS X, en daarmee maak je de map sites voor de buitenwereld toegankelijk (de rest van je harddisk niet hoor). Hiervoor moet iemand wel je ipnummer weten (www.whatismyip.com). Deze kun je eventueel aan een eigen domeinnaam koppelen, zo’n nummer op je visitekaartje staat zo lullig.
    Ook is er een PHP parser aanwezig om php uit te voeren, maar die staat standaard uit. Zie mijn vorige topic hoe die is aan te zetten.
    Klinkt trouwens of je niet weet wat PHP is:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Php

Bijdrager
    hansenonline

via webserver aanzetten in systeemvoorkeuren zorgt ervoor dat je via localhost of 127.0.0.1 kan zien wat er in de map bibliotheek>webserver>documenten staat. als je localhost/~gebruikersnaam gebruikt zie je wat er in de map gebruikersnaam/websites staat. als er in je adsl modem is ingesteld dat poort 80 naar jouw computer wordt leidt dan kan iedereen die jouw ipnr weet toegang tot de website die je op je hebt staan.

Bijdrager
    TijhofGraphics

euhm……
    1. Ik weet wat php is.
    2. Ik hoef alleen op mijn eigen computer kunnen zien wat er in die map ziet ( dus bijv. localhost:80/test.php)

@hansenonline
    3. Hoe zet ik die ingebouwde webserver aan waar jij het over hebt, want dat ik namelijk wat ik bedoel
    4. Ik heb geen Asl/ADSL, maar kabel breedband van @home

Bijdrager
    iSnorrie

Bedoel je niet gewoon MAMP?

Bijdrager
    TijhofGraphics
    ”iSnorrie”

Bedoel je niet gewoon MAMP?

Nee, helaas. Die is al genoemd en ook omdat:

What are the system requirements for MAMP?

Mac OS X 10.3 (Panther) or higher[/list:u:d06c25070f]

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.