21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Dr. User

Local webserver + MySQL opzetten

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een App.

Mijn domeinnamen en hosts zijn afgelopen week verlopen, maar ik heb dat ook niet meer nodig.
    Ik wil dus nu alles lokaal gaan doen. (Over een poosje zoek ik wel een goeie host uit) (ik gebruik nu ngrok om het toch in de app te kunnen gebruiken op de iPhone)

Ik heb een aantal weken geleden al een local webserver opgezet met MAMP, maar dat werkt niet goed. (vaak start die niet enzo)
    Nu maak ik al een paar weken gebruik van XAMPP, maar daarmee heb ik veel problemen met MySQL. Hij start 99% van de tijd niet. Dan moet ik eerst all MySQL processen killen (die ook vanzelf weer terugkomen) en het via sudo starten vanaf terminal.
    Soms, ik weet niet waarom, sloopt die de hele database. hij verwijdert sommige tabellen. Gewoon een slecht programma dus.

Ik wil het nu goed doen, zonder andere programmas. Alles vanaf Terminal dus, maar dat lukt ook niet. Ik heb net een goeie post gevonden: http://jason.pureconcepts.net/2012/10/install-apache-php-mysql-mac-os-x/ maar bij het installeren van MySQL gaat het mis (foutmelding aan het eind van de installatie).

Nu heb ik al vanalles geprobeerd om MySQL helemaal te verwijderen, maar het lukt me niet echt.
    Kan iemand mij dus eerst even helpen om ALLES wat met MySQL te maken heeft te verwijderen van mijn Mac, en daarna met het installeren van een schone installatie van MySQL?

Ik heb namelijk het gevoel dat over mn hele Mac allemaal kleine stukjes van MySQL verspreid zitten waardoor de installatie niet lukt. Als dat allemaal weg is lukt het hopelijk.

Daarna zal ik proberen die hele tutorial te volgen, en hopelijk lukt het dan.

Ik draai Yosemite.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Dr. User

Trouwens, ik zie vaak staan dat ik uit /etc/hostconfig een regel moet verwijderen, maar ik heb dat bestand niet. Is dat een belangrijk bestand of…?

Bijdrager
    Shmoo

MAMP 3.0 = drama, dat moet je oppakken en mee gooien zo ver als je kunt anders struikel je er later weer eens over.:)

Ik denk dat je hier moet zijn. Deze site heeft echt extreem veel informatie rondom servers en het installeren van de bijbehorende tools.

Welcome to the Coolest Guides on the Planet Website

Bijdrager
    koen

Die link wilde ik ook geven, erg duidelijk, en er is al een tutorial voor Yosemite.

Bijdrager
    Dr. User

Nice inderdaad. Dat is wat ik wil, zonder die tools zoals MAMP en XAMPP die alles uiteindelijk slopen…

Tot nu toe gaat de tutorial goed, maar bij het starten van de MySQL server krijg ik de volgende foutmelding:

ERROR! The server quit without updating PID file (/usr/local/mysql/data/My-MacBook-Pro-4.local.pid).

Die ik al een poosje krijg als ik hem wil starten. Ik heb al vanalles geprobeerd, en wil nu niet zomaar weer iets doen, omdat ik nu net MySQL goed geinstalleerd heb. Iemand enig idee wat dit betekent?

Bijdrager
    Dr. User

Oh, laat maar.
    Blijkbaar was er al een mysqld-process. Die force-quitten was de oplossing.:)

Bijdrager
    computer space

run een raspberrypi als server. ook handiger om aan te laten. Bananapi kan ook.

Bijdrager
    Wauters

Het is me al eens gelukt om vrij eenvoudig een goeie MYSQL te draaien op OSX Lion denk ik. Op Yosemite weet ik het niet.
    Maar om te vermijden dat (ondanks dit volgens sommige mensen niet kan) mijn mac te vuil wordt me restanten van installaties doe ik het volgende:
    -Installeer virtualbox.
    -Installeer Ubuntu of CentOS en vink onmiddellijk MySQL, PhpMyAdmin en Apache aan.
    Op die manier heb je een draagbare ontwikkelomgeving zonder je Mac te vervuilen.

Bijdrager
    Domtoren

Hier staat een goede uitleg voor Yosemite. Je kunt het virtualiseren als je wilt maar nodig is dat echt niet.

Bijdrager
    Dr. User

Oh yeah!
    Die coolestguide is echt cool. Ben er net even mee verder gegaan en alles werkt nu:)
    Ik heb nu dus apache, MySQL, PHP en phpmyadmin zonder zo’n programma die uiteindelijk kapot gaat.

Dit in combinatie met ngrok is dit de prima oplossing om mijn app te testen zonder een host nodig te hebben. Ik zat namelijk bij Versio, maar daar moest je binnen zoveel seconden ergens op klikken binnen phpmyadmin, anders kreeg je een invalid-token foutmelding.
    Dit werkt 100% nu.

Raspberry PI overweeg ik wel als de app altijd online moet zijn (ervan uitgaande dat het niet zo’n veelgebruikte app als facebook wordt;) ) Daar moet dat wel externe opslag aan kunnen, aangezien er ook veel afbeeldingen moeten worden opgeslagen.

+ dit gaat heel veel tijd schelen. Er zit nu al uren in het oplossen van MySQL-problemen. De ene keer kan die niet opstarten, en dan opeens, gewoon op een random moment, is de hele database verdwenen…

Bijdrager
    Domtoren

Enige belangrijke om te onthouden is een backup van je databases te maken voor je een nieuwe versie van OS X installeert.

Alhoewel, waarschijnlijk zijn de databases op je eigen Mac al backups of testversies en draait er een productie ergens anders

Bijdrager
    koen

Is dit voldoende om een database backup te maken:

mysqldump databasename > db.sql

Waar wordt dat db.sql bestand bewaard?

Bijdrager
    Dr. User

Volgens mij gewoon /db.sql

Je geeft volgens mij het hele path op daar.

Bijdrager
    Shmoo

Laat ook even weten hoe je bevindingen zijn na een tijdje want ik wil zodra ik over ga op Yosemite ergens eind van dit jaar ook alles los installeren op OS X en niet meer met MAMP werken zoals ik dat nu doe.

Bijdrager
    Dr. User

Zal proberen het niet te vergeten.:)
    En anders stuur je mij hier maar een berichtje en dan zal ik het alsnog doen. als ik een mailtje daarvan krijg iig…

Bijdrager
    computer space

Gebruik SequelPro voor databasebeheer. Soort Excel waarin je de database opent en bewerkt. Veel sneller dan PHPmyAdmin.
    En daarmee ook met 2 klikken een sql dump op een plek waar jij wilt als backup.

Bijdrager
    Dr. User

Daar zal ik vandaag even naar kijken. Het ziet er in ieder geval veel mooier uit:)

@shmoo tot nu toe werkt mijn APM-setup prima.:) Nog geen problemen mee gehad.
    En als je ngrok gebruikt om het extern te maken heb je ook een mooi overzicht van alle requests met informatie erbij. Kan erg handig zijn tijdens het ontwikkelen!

Bijdrager
    Shmoo

Gaat het starten van de Apache server een beetje handig of moet je dan continue in de Terminal een bepaalde regel intikken?

Dat is eigenlijk het enige waar ik zwaar tegenop zie. Terminals stinken!
    Het extreem handige van MAMP en dat soort diensten is dat je de computer kunt opstarten en dan zelf bepalen wanneer je ze aan/uit zet door op een start/stop knopje te drukken. Erg handig want als ik die dag alleen maar in Sketch ga werken dan wil ik niet dat de Apache sever op de achtergrond staat te bollen voor Jan met de korte achternaam.

Bijdrager
    Dr. User

Nou eigenlijk start ik hem nooit op. Want ik sluit m’n laptop nooit af.

Maar het commando is heel simpel: apachectl start (of apachectl restart voor herstarten of apachectl stop voor stoppen).
    Maar ik weet zeker dat daar wel iets voor te bedenken is, een alias in je Dock ofzo waarmee dat vanzelf gaat.

Of misschien is er wel een preference pane of menubar app ergens te vinden die dat kan.

En de Terminal vind ik heerlijk om in te werken:)

Bijdrager
    Dr. User

@computer-space de laatste release van sequel-pro was voor 10.4. Werkt alles nog volledig?

Bijdrager
    Dr. User

Oke laatmaar, geen PHPMyAdmin meer voor mij!:)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.