18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    JLA

loading loading? waarvoor?

Ik heb even gezocht in het forum en op google maar helaas kan ik nergens het antwoord vinden wat ik zoek. Ik heb een macbook pro alu 2.4, met 4 gb. Maar ik krijg echt heel vaak het gekleurde loading rondje te zien.

al zit ik in safari op een simpele website of flash site, photoshop af en toe, itunes, opstarten van leopard een min. of 2, het ding blijft maar komen en laden.. ik vraag me af wat is hij aan het laden? en waar dient het voor?

Alvast bedankt ! :roll:

Bijdrager
    Pieterr

Kijk eens in je activiteitenweergave. Selecteer op “Alle processen”, sorteer op CPU, en kijk wie je cycles vreet.

Bijdrager
    prullenbak

ik zie dat je nu al safari, firefox, photoshop en illustrator open hebt staan. En dan gok ik nog op wss nog itunes, iphoto, mail enz?

Het houdt, ook op een mac, een keertje op he:)

Bijdrager
    JLA
    ”prullenbak”

ik zie dat je nu al safari, firefox, photoshop en illustrator open hebt staan. En dan gok ik nog op wss nog itunes, iphoto, mail enz?

Het houdt, ook op een mac, een keertje op he:)

nee nee denk dat je mij verkeerd begrijpt! ik heb het bij al die programma’s of het komt zomaar uit het niets, terwijl ik dit bericht typte ging hij ook weer laden. met alleen safari open en een film aan het kopieren naar een externe schijf.

Bijdrager
    Gates

Zie uitleg van Pieterr. Daar kun je meer mee.

Bijdrager
    JLA

bedankt voor de reacties, heb even gekeken maar kon niks geks vinden hiervoor, inmiddels heb ik nu mijn systeem naar fabrieksinstellingen gezet, kijken of het vanaf nu niet meer gebeurd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

JLA schreef:

ik vraag me af wat is hij aan het laden? en waar dient het voor?

De strandbal cursor (ook wel “beachball of dead” genoemd) geeft aan dat een applicatie of proces erg veel CPU tijd vraagt, en dat gaat samen met het niet meer reageren op commando’s van de gebruiker. Het heeft dus niets met “laden” te maken.

Doe wat Pieterr zegt, en kijk of er een proces is dat erg veel CPU tijd vraagt. Selecteer dit proces en klik op info. Kijk nu achter “poorten”. Dit getal mag enigszins variëren, maar als het gedurende ±15 min. steeds groter wordt, heeft dit proces wat men noemt een “CPU leak”.
    Als je echter bij alle programma’s dit probleem hebt, zal het proces in kwestie vermoedelijk “kernel_task” zijn of een ander systeem proces. Maar een slecht functionerende (d.w.z: veel “bad sectors”) of tot de nok toe gevulde harddisk kan ook de oorzaak zijn.
    Ik heb dit met een driver programma van mijn HP scanner. Daarom laat ik die niet automatisch opstarten via de log-in items omdat ik de scanner heel weinig gebruikt. Doe ik dat wel, dan loopt ook bij mij alles vast. Het hoeft dus niet persé aan te veel open programma’s te liggen, dat kan wel vertragen i.v.m. veel disk activiteit m.b.t. het virtuele geheugen, maar dat is tijdelijk.

Bijdrager
    tinus_omt

Dat is niet helemaal waar, de beachball geeft alleen maar aan dat een applicatie niet reageert op de gebruiker of het systeem. Dat komt niet doordat de applicatie veel CPU tijd gebruikt, alleen als de applicatie veel CPU tijd gebruikt en niet meer reageert op de gebruiker, is het een indicatie dat de applicatie niet goed geschreven is. Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat de applicatie geheugen vraagt en het systeen eerst een andere applicatie moet uitswappen zodat dat geheugen beschikbaar komt. Terwijl het systeem aan het zoeken is naar geheugen kan de applicatie niets doen, en dus ook niet reageren op de gebruiker.

Afhankelijk van hoe de applicatie geschreven is kan het ook gebeuren als de applicatie dingen van de disk probeert te lezen terwijl de disk het druk heeft met iets anders of wanneer de applicatie iets over het netwerk doet en de machine aan de andere kant reageert niet. Anders dan in het geval van geheugenproblemen, kunnen applicaties dit voorkomen door bepaalde programmeertechnieken te gebruiken.

Hoeveel poorten (of hoeveel threads, dat heb ik ook wel eens gelezen) een proces gebruikt is verder niet erg belangrijk. Je kunt door verkeerd programmeren wel poorten en threads lekken, maar die doen dan vervolgens niks en zorgen dus ook niet echt voor problemen tenzij je er echt extreem veel maakt.

Als je disk stuk is kun je inderdaad ook het effect krijgen dat je applicaties blijven hangen, maar dan krijg je waarschijnlijk ook wel meldingen dat de applicatie zijn bestanden niet kan openen. Als je disk heel erg vol is kost het meer tijd om er op te schrijven, maar ook weer niet zo veel dat je daar echt last van zou krijgen (eerder dat je je bestanden niet kan wegschrijven omdat er geen ruimte is).

In ieder geval, de oplossing is waarschijnlijk:

– Start je mac eens een keer opnieuw als je dat al lang niet meer gedaan hebt
    – Klik in de Activity Monitor op System Memory, en kijk naar het grafiekje. Het rode en het gele stuk bij elkaar is het geheugen wat echt in gebruik is, het blauwe is belangrijk om je machine snel te laten lopen en het groene is vrij. Als er geen groen meer is, moet je applicaties afsluiten of meer geheugen kopen.
    – Zoals Pieterr zegt, sorteer de lijst op CPU tijd en kijk eens of er een applicatie is die een hoop (meer dan bijvoorbeeld 50%) CPU tijd gebruikt. Safari doet dit bijvoorbeeld wel eens. Ook de programma’s die je bij veel hardware krijgt heeft hier een handje van, dan kun je proberen of je die programma’s eigenlijk wel echt nodig hebt. Als het met Apple’s programmatuur ook werkt, werkt het waarschijnlijk beter en gemakkelijker.

Er zijn nog meer dingen belangrijk, zoals welke processen de disk bezighouden, maar dat kun je helaas niet zo gemakkelijk zien. Het enige wat je kan zien is dat de disken het druk hebben, met het grafiekje onder de Disk Activity knop.

Een laatste tip, heb je in de gaten dat zolang het lampje onder een applicatie aan is, de applicatie nog geladen is? Het werkt niet hetzelfde als onder Windows, dat de applicatie stopt zodra je het laatste venster dicht doet. Als je de applicatie wilt afsluiten, kun je rechtsklikken op het icoontje en in het menu kiezen voor afsluiten, of als je het laatste venster wilt dichtdoen op Apple-q te drukken, dat is de sneltoets voor het afsluiten van een applicatie.

Bijdrager
    iDuck

Kijk ook eens bij soort in de activiteiten weergave. Misschien draai je ppc applicaties en springt Rosetta in.

Bijdrager
    JLA

Ik ben inmiddels weer terug naar fabrieksinstellingen en heb dezelfde programma’s als de vorige keer al geinstaleerd. Nu nergens meer last van en hij vliegt van het ene programma naar het andere!

Bijdrager
    palahala

Mocht het bij iemand gebeuren als Firefox geopend is: ik ben er nog niet helemaal uit of dit inderdaad de oplossing is bij mij, maar een places.sqlite bestand (bookmarks en history) van meer dan 20MB leek bij mij problemen te geven. Stofzuigen van dat bestand lijkt te helpen: geen spinning beach balls meer, geen haperingen meer tijdens scrollen, en Firefox sluit ook weer lekker snel af.

Bijdrager
    mowat

Aan Palahala :

Ik wilde ook eens nazien hoe groot bij mij dat places.sqlite was , maar ik vind in bibliotheek/application support/firefox/profiles enz geen bestand met die naam . Wel is er een bestand URLclassifier.sqlite en dat is 9 Mb groot.
    Of is het misschien één of ander verborgen bestand ?

m vr gr

mowat

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@tinus_omt:
    Klopt allemaal wat je zegt, maar ik had geen zin om voor de zoveelste keer dit in te typen.
    Omdat de TS de strandbalcursor bij verschillende programma’s had leek mij een achtergrond proces de boosdoener.
    De TS zegt dat hij terug is bij de “fabrieksinstellingen”. Ik lees dit als: “heb hem opgestart”.:?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”mowat”

Aan Palahala :

Ik wilde ook eens nazien hoe groot bij mij dat places.sqlite was , maar ik vind in bibliotheek/application support/firefox/profiles enz geen bestand met die naam . Wel is er een bestand URLclassifier.sqlite en dat is 9 Mb groot.
    Of is het misschien één of ander verborgen bestand ?

m vr gr

mowat

Het is geen verborgen bestand. Bij mij staat het bestand er (in de map “wsg2crsg.default”), en is maar liefs 47Mb groot (ik heb erg veel bookmarks)
    Maar ik merk geen noemenswaardige vertragingen op (geen beachball) . D.w.z: wel als FF lang aan staat. (Mijn Mac staat weken aan ivm torrents) Dan moet ik FF even herstarten.

p.s:Places.sqlite wordt gebruikt vanaf FF 3.0

Bijdrager
    palahala
    ”mowat”

Hendrik merkte terecht op dat places.sqlite pas vanaf Firefox 3 bestaat — jij gebruikt iets ouders blijkbaar? In Firefox 3 zie ik bijvoorbeeld ook urlclassifier2.sqlite (let op het cijfer 2; bij mij 3,5 MB) en een formhistory.sqlite van 9,5 MB. Die bestanden worden echter niet altijd veranderd: het viel me op dat Time Machine ieder uur die ruim 20 MB van places.sqlite op de backup zette, en verder niks als ik niks bijzonders gedaan had.

”hendrik

Het is geen verborgen bestand. Bij mij staat het bestand er (in de map “wsgxxx.default”)

Voor de andere lezers: de naam van die ~/Library/Application Support/Firefox/Profiles/*.default/ map is bij iedere gebruiker verschillend.

”hendrik

[..] en is maar liefs 47Mb groot (ik heb erg veel bookmarks)
    Maar ik merk geen noemenswaardige vertragingen op (geen beachball)

Aha, interessant! Ik heb niet enorm veel bookmarks, maar bewaar mijn historie wél lang. Ik denk dat het stofzuigen ook niet zoveel ruimte oplevert als het om bookmarks gaat (tenzij je veel bookmarks verwijderd hebt). Dus als een trage Firefox al veroorzaakt kan worden door een groot places.sqlite bestand dat door stofzuigen vele malen kleiner wordt, dan ligt het wellicht vooral aan de hoeveelheid geschiedenis die bewaard wordt. Misschien vanwege het opnieuw berekenen van de meest bezochte sites voor de Awesome Bar? Hoewel: hoe korter je je geschiedenis bewaart, hoe meer lege plekken er in places.sqlite zouden staan, dus hoe meer effect het stofzuigen zou hebben.

Ach, ik heb tegenwoordig Safari 4 als default browser en nergens meer last van:-)

Bijdrager
    tinus_omt
    ”hendrik

@tinus_omt:
    Klopt allemaal wat je zegt, maar ik had geen zin om voor de zoveelste keer dit in te typen.
    Omdat de TS de strandbalcursor bij verschillende programma’s had leek mij een achtergrond proces de boosdoener.

Als je geen zin hebt om het iedere keer te tikken, kun je het beter een keer goed intikken en dan de volgende keer een link posten naar je originele antwoord.

De TS zegt dat hij terug is bij de “fabrieksinstellingen”. Ik lees dit als: “heb hem opgestart”.:?

..heb dezelfde programma’s als de vorige keer al geinstaleerd..

Hij heeft dus een herinstallatie gedaan.

Bijdrager
    mowat

Dat klopt , ik heb inderdaad een oudere versie.

‘k toch eens moeten updaten maar zolang alles goed werkt vergeet je dat wel eens.

m vr gr

mowat

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”tinus_omt”

[Als je geen zin hebt om het iedere keer te tikken, kun je het beter een keer goed intikken en dan de volgende keer een link posten naar je originele antwoord.

Ik dacht eerder aan een dataBase met vaste antwoorden…:)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.