10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    SantaCLW

Livebox en Wireless Router (Sweex)

Ik heb de volgende vraag. Ik heb zojuist een abonnement genomen op Orange Family en ik krijg daarbij de Livebox (een adsl router). Hierbij kan ik ook een PCMCIA kaartje huren voor 3 euro per maand om hem als draadloos basisstation te gebruiken. Ik wil eigenlijk liever zelf een draadloos basisstation aanschaffen. Mijn vraag is of ik een draadloos basisstation kan kopen waar ook een routerfunctionaliteit opzit en deze aansluiten op de ethernetpoort van de Livebox. Ik wil eigenlijk de Sweex Wireless Router 140 Nitro XM kopen. Is deze compatible of moet ik een wireless station kopen zonder router functionaliteit. Ook ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met Sweex routers??

Bedankt voor alle reacties!

Bijdrager
    Pharris

Er zit al een router in je LiveBox!

Ik heb hem ook, en hij werkt perfect (zonder router, met 2 computers – soms 3)…

En dat kaartje heb ik er gewoon bijgehuurd, je zou hem er pas na 2-3 jaar uithalen als je hem zelf in de winkel koopt. En dan weet je niet eens of hij echt goed werkt. Dat kaartje van Orange is speciaal voor de LiveBox gemaakt, en als-ie het niet doet, ruilen ze hem om :P

Bijdrager
    Pieces

Onze router hebben we uit het raam geknikkerd toen de Livebox in huis kwam. De verbinding wordt er niet stabieler van, met twee kapiteins (routers) op één schip.

We hebben nu een wireless-accesspoint gekocht voor het draadloos gebeuren. (linksys, en dan de variant zonder routerfuncties dus).

Het draadloos netwerkkaartje van Orange schijnt niet heel sterk te zijn. Ons huis heeft nogal wat barrières (muren, veel glas) die geslecht moeten worden door zo’n draadloos ding, dus hebben we die linksys geregeld.

De routerfuncties worden dus door de livebox gedaan. Dat gaat prima.

Bijdrager
    SantaCLW

Bedankt voor de reactie.
    De vraag is echter kan je de Livebox (waar dus al een router in zit) ook gebruiken met een draadloos basisstation waar ook een router inzit. (dubbele router).
    Heb je trouwens dat draadloze kaartje later besteld. En weet je toevallig ook over je ergens zelf een geschikt PCMCIA kaartje kan kopen die compatible is met de Livebox ?

Bijdrager
    SantaCLW

bedankt pieces!
    Weet je toevallig ook welke linksys dan ga ik er waarschijnlijk dezelfde kopen! Ondersteunt de linksys ook WDS zodat je er bijvoorbeeld nog een Airport Express aan kan koppelen.

Bijdrager
    Pharris

Ik heb de LiveBox, met daaraan een iMac en een Mac Mini en een AirPort Express. Die zien mekaar feilloos. Alleen moet je wel de AE zo instellen dat-ie geen hoofdzender is maar een tussenstation (sorry voor de Jip-en-Janneke-taal, maar ik ben geen ster in netwerken).

Bijdrager
    Pieces
    ”SantaCLW”

bedankt pieces!
    Weet je toevallig ook welke linksys dan ga ik er waarschijnlijk dezelfde kopen! Ondersteunt de linksys ook WDS zodat je er bijvoorbeeld nog een Airport Express aan kan koppelen.

Deze heb ik staan: Linksys WAP54G

De installatie heeft in eerste instantie ietsiepietsie hoofdpijn gegeven, omdat Linksys denkt dat iedereen een windowscomputer heeft. Er zit een hele leuke onderzetter bij met Windows-software voor een goede installatie.:(

Van de helpdesk heb ik een hele uitvoerige uitleg gekregen om hem goed in te kunnen stellen. Mocht je ‘m gekocht hebben, of willen kopen, dan kan ik dat mailtje wel doorsturen. Stuur dan even een PB.

•• EDIT ••

Die Airport Express-mogelijkheid kan blijkbaar ook. Ik weet niet of die Sweex die jij op ’t oog hebt zoiets feiloos kan. Ik had (zoals gezegd) eerst een Siemens router die ook zonder routerfunctie zou moeten werken als accespoint. Daarvan begreep het ding echter de ballen… Het werkte meer niet dan wel.
    Blijkbaar gaat het met de Livebox (want dat is eigenlijk ook een heel raar ding) en een Siemens in elk geval niet lekker samen (en met een Linksys wel en die AP-express blijkbaar ook).

Bijdrager
    Schimmeltje

Ik heb in de livebox de router functie uit gezet, omdat het portforwarden slecht werkt en ichat av stoort.
    Ik heb er een Belkin wireless router (die leveren als enige wel mac support en software) achter hangen, en nu werkt alles perfect

Bijdrager
    Schimmeltje

Ik kreeg de vraag via PB hoe je de livebox in bridge mode (zonder router) zet..
    Voor de volgende die er naar op zoek is:

Je moet de terminal venstel opstarten en via telnet de router in bridge mode zetten.
    Let op! als je telefonie van wanadoo erbij hebt niet doen. dat werkt dan niet meer.
    Schuin gedrukt moet je zelf intypen..

1. Telnet naar Livebox en log in als root.

telnet 192.168.1.1 (je eigen ip van de livebox)
    Trying 192.168.1.1…
    Connected to 192.168.1.1.
    Escape character is ‘^]’.
    login: root
    Password: 1234
    [root @ home]$

2. Stop de DHCP server van de Livebox

[root @ home]$ dhcpserver
    [root @ dhcpserver]$ stop
    DHCP Server stopped !!!
    [root @ dhcpserver]$

3. Ga terug naar het root-menu (..) en stop de DHCP Client van de Livebox op de externe interface.

[root @ dhcpserver]$ ..
    [root @ home]$
    [root @ home]$ dhcp stop mer0
    DHCP Client Stopped Interface = mer0
    [root @ home]$

4. Pas de bridge instellingen aan.

[root @ home]$
    [root @ home]$ bridge
    [root @ bridge]$ bridge delete
    [root @ bridge]$ group eth0 mer0 -o eth0
    [root @ bridge]$ bridge enable
    [root @ bridge]$

5. Sluit telnet en release/renew het IP van je netwerkkaart.

Als alles goed is krijgt je netwerkkaart nu je publieke IP van Wanadoo. MAAR: Dit kan soms pas na 10-15 minuten lukken. Misschien koppelt Wanadoo je IP-adres gedurende korte tijd aan het MAC adres van de kaart die het IP vraagt (in eerste instantie de LB dus). Heb dus GEDULD!

Nadelen:
    – Livebox niet meer bereikbaar ( is dat een nadeel? )
    – Livebox kan zichzelf wellicht niet meer updaten ( is ook dat een nadeel? )
    – Telefonie werkt niet meer!
    – Wireless werkt wellicht niet meer? (Heb ik niet, kan ik dus ook niet proberen)
    – De instellingen voor DHCP Client en voor bridge worden door de LB niet opgeslagen, ook niet als je ze ‘saved’. Na een eventuele reboot zal je de stappen dus opnieuw moeten doen.
    Het loshalen en herplaatsen van de telefoonkabel kan wel zonder problemen, de verbinding komt daarna gewoon weer up.

Bijdrager
    Pieces
    ”Justinb81″

Ik kreeg de vraag via PB hoe je de livebox in bridge mode (zonder router) zet..
    Voor de volgende die er naar op zoek is:

[heel verhaal]

Nadelen:
    – Livebox niet meer bereikbaar ( is dat een nadeel? )
    – Livebox kan zichzelf wellicht niet meer updaten ( is ook dat een nadeel? )
    – Telefonie werkt niet meer!
    – Wireless werkt wellicht niet meer? (Heb ik niet, kan ik dus ook niet proberen)
    – De instellingen voor DHCP Client en voor bridge worden door de LB niet opgeslagen, ook niet als je ze ‘saved’. Na een eventuele reboot zal je de stappen dus opnieuw moeten doen.
    Het loshalen en herplaatsen van de telefoonkabel kan wel zonder problemen, de verbinding komt daarna gewoon weer up.

Mijn hemel… Dat vind ik nogal een exercitie… Overigens heb ik nog nooit problemen gehad met portforwarden.

Updates van de livebox zijn bij ons wel handig geweest, tot nu toe. Met name telefonie is daardoor sterk verbeterd (maar dat moet je dan wel hebben). Ik denk dat voor de wat minder handige gebruikers een Orange- Wifi kaartje huren of een los access point kopen handiger is…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.