18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    djdnl

Live muziek opnemen met mic

Beste mensen:lol: ,

ik neem vaak mijn PB12″ G4 mee als ik moet draaien, nu wil ik graag niet alleen het geluid wat direct uit de mixer komt opnemen. Ik wil het geluid in de zaal opnemen, dus wat de mensen horen en dat ik de mensen kan horen als ze reageren op bepaalde climax’en. Volgens mij wordt dit gedaan door simpelweg een mic ergens te hangen en opnemen. Mijn vragen zijn dus:

1 Welke mic is hier voor geschikt?

2 Hoe sluit ik het aan zonder teveel kabels of voorversterkers oid te gebruiken tussen mijn PB en mic?

3 Welke software kan ik het beste gebruiken?

Bedankt voor de aandacht,

Daniel

Bijdrager
    aaldriks

ik denk dat je voor het mooiste geluid een condensator microfoon kunt nemen. je hebt dan wel een usb interface nodig.
    bij feedback kun je terecht voor deze producten.
    het beste kun je daar even naar binnen lopen. daar zitten mensen die er verstand van hebben en het echt niet erg vinden om je te helpen met het uitzoeken van de juiste apparatuur.

suc6!

Bijdrager
    Socrates

Je kan hiervoor het beste een overhead-microfoon gebruiken, deze soort heeft een breed bereik, dus je vangt een breed geluid op. Feedback is inderdaad een goede zaak om eens rond te kijken en te vragen. Zie ook http://www.feedback.nl
    Een condensatormicrofoon klinkt wel het best. Als je nou zonder interface wilt werken, kies dan een microfoon die ook op een 9v-batterij werkt.

Bijdrager
    computer space

Ik heb net een Firefly 302 bij Feedback gekocht. Een Firewire gevoede interface met XLR microfoonaansluiting met phantom voeding. Daar kun je dus zo’n beetje alles aanhangen zonder adapter. Kost 119 euro meen ik. Dan kun je tegelijk zaal en mixer opnemen. De FF heeft namelijk ook nog een stereo lijningang en SPDIF ingang. Je krijgt er Cubase Lite en Audacity bij om op te nemen, maar Garageband moet ook kunnen.

Bijdrager
    Faure
    ”Martiniman”

Ik heb net een Firefly 302 bij Feedback gekocht. Een Firewire gevoede interface met XLR microfoonaansluiting met phantom voeding. Daar kun je dus zo’n beetje alles aanhangen zonder adapter. Kost 119 euro meen ik. Dan kun je tegelijk zaal en mixer opnemen. De FF heeft namelijk ook nog een stereo lijningang en SPDIF ingang. Je krijgt er Cubase Lite en Audacity bij om op te nemen, maar Garageband moet ook kunnen.

Dat klinkt als een erg voordelige en goede aankoop, misschien ook maar eens langs lopen binnenkort. Ben eerste jaars student Muziekproductie aan het Rotterdams Conservatorium en ik ben ook al enige tijd op zoek naar een betaalbare 2-in firewire interface voor mijn nieuwe iMac dual core (nieuwe generatie, met die mooie zwarte rand).

Ik gebruik zelf Ableton Live 6 (vaak icm Reason), maar mis nog opname mogelijkheden. Vereiste is dat ik een unbalanced en een balanced (onafhankelijk van elkaar, dus twee audio-inputs) heb, maar daar lijkt die firefly aan te voldoen.

Hoe bevalt hij tot nu toe, en waar gebruik je hem vooral voor?
    Vanwege geldnood zou ik zelf eerder gaan voor de Behringer FCA 202, die is slechts €89,-

@ Topicstarter;

Zelf zou ik Live aanschaffen (al kan cubase lite denk ik ook wel overweg met wat je wilt). Live vind ik persoonlijk iets simpeler in het gebruik, wat echter ook tenkoste gaat van de mogelijkheden (hoewel ik die beperkingen zelf nog niet ben tegengekomen, men zegt het). Je hebt tegenwoordige ook een Live ‘lite’ versie, die geloof ik 300 euro kost ipv 500 voor de volledige ‘live’. Dit zou je even moeten nakijken waar je hem eventueel zou aanschaffen.

Bijdrager
    Hanky Dussen

@Faure : beetje overdreven om iemand 300 of 500 euro te laten betalen voor Live, terwijl datgene wat hij wil ook gewoon kan met Garageband, QuickTime(Pro) of Audacity (allen gratis of bijna gratis).

Bijdrager
    LEXY

Tuurlijk kan dat, maar Faure wil zichzelf ook nog even in de etalage zetten,
    die ondanks geldnood Live zou aanschaffen voor 500 euro… :money: HAHAHA!!!

Bijdrager
    djdnl

Bedankt voor de antwoorden, ik ga me ff verdiepen in jullie tips en ik laat weten wat ik heb gekozen.

Normaals BEDANKT!

Bijdrager
    Faure
    ”LEXY”

Tuurlijk kan dat, maar Faure wil zichzelf ook nog even in de etalage zetten,
    die ondanks geldnood Live zou aanschaffen voor 500 euro… :money: HAHAHA!!!

Leek me niet meer dan duidelijk dat ik op dit moment live al in mijn bezit heb, en dus de geldnood daar verder niets meer mee te maken heeft :). Ik zal hier verder geen woorden aan vuil maken, maar ik vind die ‘hahaha’ niet erg gepast.

@Hanky
    Tuurlijk kan het daar mee, en afhankelijk van hoe serieus je het aanpakt kom je er vast ook wel ergens mee. Ik vatte het iig even op als een professionele mix, en sowieso alles wat op meer terecht komt dan een musicmaker productie vind ik niet te doen in garageband. Nu is dit natuurlijk persoonlijk, maar ik doe ook niets meer dan een mening geven wat ik in zijn geval zou doen.
    Voorzover ik weet kan quicktime pro geen meerdere sporen tegelijk opnemen en onafhankelijk afmixen.

Bijdrager
    LEXY

Hartstikke leuk hoor Faure wat jij allemaal hebt, doet en kunt… Maar dat weten we nu wel en hoef je idd verder geen woorden aan vuil te maken.
    De TS wil gewoon even het zaalgeluid samen met zijn muziek uit het mengpaneel opnemen, om achteraf de impact op zijn publiek in te kunnen schatten, en niet om een toeters- en bellenmix van te maken. Tenminste zo heb ik het begrepen.
    Een ambience condensator (stereo) mic samen met die interessante en goedkope Firefly 302 naar QTpro voldoet prima, of als hij de kanalen gescheiden wilt houden naar GarageBand.
    Maar als zijn mengpaneel de mogelijkheid heeft tot een submix of aux-send, zou hij die mix van muziek met zaal direct op de line-in van zijn PB kunnen aanbieden. In dat geval is de aankoop van slechts een microfoon genoeg.

Bijdrager
    computer space
    ”Faure”

Vanwege geldnood zou ik zelf eerder gaan voor de Behringer FCA 202, die is slechts €89,-

Die behringer heeft 2 in/ 2 uit. De Phonic van mij heeft 2 lijningangen, 1 micingang, 1 SPDIF ingang, 2 lijnuitgangen, SPDIF uitgang, koptelefoonuitgang en MIDI in/uit voor 3 tientjes meer. Bovendien zijn de ingangen zowel met tulp als met 1/4 inch pluggen te gebruiken.

Ik heb m nog niet heel veel gebruikt. Wel gemerkt dat ie wat vollere weergave biedt via de stereo dan via de koptelefoonuitgang van de mac, en dat je leuk karaoke kan mixen (fout! ik weet het:P ). Ook leuk dat ik er straks een midi-toetsenbord aan kan hangen.

Bijdrager
    Faure
    ”LEXY”

Hartstikke leuk hoor Faure wat jij allemaal hebt, doet en kunt… Maar dat weten we nu wel en hoef je idd verder geen woorden aan vuil te maken.
    De TS wil gewoon even het zaalgeluid samen met zijn muziek uit het mengpaneel opnemen, om achteraf de impact op zijn publiek in te kunnen schatten, en niet om een toeters- en bellenmix van te maken. Tenminste zo heb ik het begrepen.
    Een ambience condensator (stereo) mic samen met die interessante en goedkope Firefly 302 naar QTpro voldoet prima, of als hij de kanalen gescheiden wilt houden naar GarageBand.
    Maar als zijn mengpaneel de mogelijkheid heeft tot een submix of aux-send, zou hij die mix van muziek met zaal direct op de line-in van zijn PB kunnen aanbieden. In dat geval is de aankoop van slechts een microfoon genoeg.

Dan zal het wel aan mij liggen, ik heb niet het idee dat ik nou zo erg de rode loper heb uitgelegd voor mezelf, maar dat is kennelijk toch zo overgekomen.
    Neemt niet weg dat ik verder behalve advies, ook wil aangeven op basis waarvan ik dat advies geef, ik kan ook gewoon roepen dat hij Cubase SX moet kopen incl die en die plugin, zonder zelf te weten waar ik het over heb. Ik probeerde gewoon een situatie te schetsen en daarop gebasseerd mijn advies.
    Ook schetste ik mijn situatie om een goed antwoord te krijgen op mijn vraag gericht aan Martiniman.
    Nog steeds vind ik de reacties erg overdreven, ik heb niets meer gezegd dan wat voor imac ik bezit.

”Martiniman”
    ”Faure”

Die behringer heeft 2 in/ 2 uit. De Phonic van mij heeft 2 lijningangen, 1 micingang, 1 SPDIF ingang, 2 lijnuitgangen, SPDIF uitgang, koptelefoonuitgang en MIDI in/uit voor 3 tientjes meer. Bovendien zijn de ingangen zowel met tulp als met 1/4 inch pluggen te gebruiken.

Ik heb m nog niet heel veel gebruikt. Wel gemerkt dat ie wat vollere weergave biedt via de stereo dan via de koptelefoonuitgang van de mac, en dat je leuk karaoke kan mixen (fout! ik weet het:P ). Ook leuk dat ik er straks een midi-toetsenbord aan kan hangen.

Daarvoor bedankt! Ik denk dat ik toch voor de behringer ga; ik heb geen midi interface meer nodig en werk met een eindversterker die voorzien is van een koptelefoon-uitgang (waar ik erg tevreden over ben).

Bijdrager
    djdnl

Ik denk dat het die condensator mic wordt ism de firefly. Ik slaap er nog een nachtje over.

bedankt

Bijdrager
    s_k

Misschien is dit iets voor je:

De zoom H2. Serieuze stereo Electret microfoon, ingebouwde Mp3 recorder en rédelijk betaalbaar.

En als je ’t gaat doen, zorg ervoor dat je VLAK bij de geluidsmensen staat. Daar is ’t geluid het best.
    Overigens is het nooit ideaal hoor. Meest ideaal is een meersporen machine (4 sporen). Twee verschillende plekken in de zaal en twee sporen direct aan ’t mengpaneel. Dan heb je èn het zaalgeluid (ideaal voor drums e.d.. Die worden vaak in kleine zalen minder versterkt) èn het mengpaneelgeluid (zang, gitaren etc.).

Succes! Tis een vak apart;)

Bijdrager
    djdnl
    ”s_k”

De zoom H2. Serieuze stereo Electret microfoon, ingebouwde Mp3 recorder en rédelijk betaalbaar.

En als je ’t gaat doen, zorg ervoor dat je VLAK bij de geluidsmensen staat. Daar is ’t geluid het best.
    Overigens is het nooit ideaal hoor. Meest ideaal is een meersporen machine (4 sporen). Twee verschillende plekken in de zaal en twee sporen direct aan ’t mengpaneel. Dan heb je èn het zaalgeluid (ideaal voor drums e.d.. Die worden vaak in kleine zalen minder versterkt) èn het mengpaneelgeluid (zang, gitaren etc.).

Ja-maar, dit is een mooi apparaat! Ik heb deze al eerder gezien, ik ga eens kijken wat hij kost.

.
    .
    .
    .
    199 euro kost deze, net 80 euro duurder dan wat ik al in mijn gedachten had, maar ik ga even kijken of hier meer van deze apparaten rond cirkelen.

bedankt

Bijdrager
    s_k

Wat OOK kan (en zo doe ik het, als ik live op wil nemen)

25 euro

2 euro

50 euro

5 euro voor een mooie vergulde

12 euro voor een mooie vergulde

Afhankelijk van hoe ‘lief’ je bent vanaf 0 euro :).

1. Hang de microfoon aan de minidisc middels het grote-naar-kleine-jack-verloopkabeltje
    2. Neem het concert op met de Microfoon, op een geschikte plek
    3. Hang de minidisc met de jack-naar-jack verloopkabel aan de line-in van je computertje
    4. Start Adobe Audition, ga naar de ‘waveform’ modus en klik op ‘record’. Klik op OK
    5. Start je MiniDisc en laat de computer de file opnemen
    6. Sla de file op

Klaar!

Bijdrager
    djdnl

Ah, ik heb nog een md speler liggen, na volgende week krijgt dit “project” weer de volle aandacht. En ik ben zooooo lief!

lol:P

thnxs

Bijdrager
    djdnl
    ”djdnl”
    ”s_k”

Ja-maar, dit is een mooi apparaat! Ik heb deze al eerder gezien, ik ga eens kijken wat hij kost.

.
    .
    .
    .
    199 euro kost deze, net 80 euro duurder dan wat ik al in mijn gedachten had, maar ik ga even kijken of hier meer van deze apparaten rond cirkelen.

bedankt

Ik heb hem net binnen, voor mij is het de perfecte oplossing. Laat reactie van mij, maar nogmaals bedankt voor de tip.

gr Daniel

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.