30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    foobar

Live green/blue-screen wegfilteren / live chromakey

Ik heb een paar maanden geleden eens een keertje iets gefilmd voor een zelfgemaakt bluescreen en dat toen in Shake uitgeknipt en over iets anders heen geplakt. Dat werkte op zich best aardig, maar shake is absoluut niet gebruiksvriendelijk en kan ook niet live afspelen.

Op kermissen en dergelijke zie je wel eens zo’n green-screen, waar mensen dan voor gaan staan op bijvoorbeeld een vliegend tapijt, dan zie je live hoe het scherm wordt weggeknipt en er kunnen ook live afbeeldingen/filmpjes achter ze worden geplaatst.

Als programma-onderdeel voor de JOTI (een internationaal weekend over computers/radio/communicatie bij scouting) leek het mij leuk om voor ‘die kleine kindertjes’ iets te doen met zo’n green screen.

Wat ik wil (als het kan):

MacBook Pro (+23″ ACD”) + simpele Sony DV-cam (MV800, aangesloten via firewire) + een groene wand.
    Vervolgens op de computer de wand met een persoon ervoor en dat je dan gewoon (zonder dat er film opgenomen wordt) de groene achtergrond kan vervangen door iets anders en dat je dan kunt filmen…
    Beetje duidelijk??

Ik zou dus graag weten hoe dit in studio’s wordt gedaan en welke software ik hiervoor nodig heb.

Mvg Martijn

Bijdrager
    iJoost
    Bijdrager
    acb

Jammer dat je het IBC hebt gemist! Daar was zelfs een sort grijs doek waar je voor moest staan. Dmv groene ledjes op een ring om je lens heen creeer je een chroma key video waarmee je live kan chrome keyen….

Ik heb volgens mij nog ergens een visite kaartje liggen van de importeur hiervan, ik zal morgen even kijken voor je….

Bijdrager
    SeaTrue
    ”acb”

Jammer dat je het IBC hebt gemist! Daar was zelfs een sort grijs doek waar je voor moest staan. Dmv groene ledjes op een ring om je lens heen creeer je een chroma key video waarmee je live kan chrome keyen….

Ik heb volgens mij nog ergens een visite kaartje liggen van de importeur hiervan, ik zal morgen even kijken voor je….

Dat is de Chroma Key Background van Reflecmedia, vrij prijzig, en niet echt wat de TS zoekt, de TS zoekt immers software om het ‘groene’ live te vervangen.

Net zoals op macminds zal ik het hier ook eens zetten: probeer wirecast (de demo) eens uit, misschien kan die genoeg wat je wil. Een gratis oplossing bestaat er volgens mij niet.

Bijdrager
    Gip

Met een videomixer kan het live… camera input en computer input, beamer/tv/recorder output.
    Ik werk soms met de Panasonic mx50, en daar kan je mee chroma keyen. Heel veel andere videomixers kunnen het ook.

Bijdrager
    bjaslagter

VJ-software is hier ideaal voor. Ik heb hier een tijdje geleden ook mee geprutst, je kan met 1 druk op de lnop andere achtergronden oproepen die je voorgeprogrammeerd hebt. Arkaos is erg populair, maar ik weet niet helemaal zeker of die nu ook de live chroma-key functie heeft. Zoek anders even naar VJ-software voor de Mac, ik denk echt dat dat je beste oplossing is. Arkaos heet bovendien een 30 dagen trial, mooi voor iets eenmaligs als de JOTI.

Bijdrager
    foobar

Wirecast werkt prima, helaas zitten we met die watermark … (kan geen serial vinden:P )

kan het niet live met final cut / after effects oid??

Bijdrager
    SeaTrue

nee, dit gaat niet met final cut pro of after effects (de naam van dit tweede zegt het al zelf: “After”)

Bijdrager
    foobar

mjah, dat laatste had ik al bedacht…

met premiere, motion etc?

Bijdrager
    iJoost
    ”martijngrootens”

Wirecast werkt prima, helaas zitten we met die watermark … (kan geen serial vinden:P )

Serials moet je ook niet vinden maar gewoon kopen. Als je de software kunt waarderen en als je wilt dat diezelfde software-ontwikkelaar nog meer goede software voor jou gaat maken. Gek he?! Duz…

Bijdrager
    foobar

Ja, dat is heel leuk als je die software heel veel gaat gebruiken, maar als het voor een halve dag is en je banksaldo ±€0,- is, vind ik dat je het wel even mag lenen…

Bijdrager
    iJoost
    ”martijngrootens”

Ja, dat is heel leuk als je die software heel veel gaat gebruiken, maar als het voor een halve dag is en je banksaldo ±€0,- is, vind ik dat je het wel even mag lenen…

He, als je peanuts betaalt dan krijg je ook peanuts, zeggen de engelsen. En nee, dat vind ik dus niet. Geen geld hebben is geen excuus om te stelen. Behalve als je honger hebt misschien maar ik geloof niet dat dat hier het geval is. Toch?

Bijdrager
    foobar

Maar goed… Ik ben eigenlijk nog op zoek naar iets met wat meer mogelijkheden….

Bijdrager
    foobar
    ”bjaslagter”

VJ-software is hier ideaal voor. Ik heb hier een tijdje geleden ook mee geprutst, je kan met 1 druk op de lnop andere achtergronden oproepen die je voorgeprogrammeerd hebt. Arkaos is erg populair, maar ik weet niet helemaal zeker of die nu ook de live chroma-key functie heeft. Zoek anders even naar VJ-software voor de Mac, ik denk echt dat dat je beste oplossing is. Arkaos heet bovendien een 30 dagen trial, mooi voor iets eenmaligs als de JOTI.

Ik heb inmiddels aardig wat VJ-software geïnstalleerd, de een nog gebruiks-onvriendelijker dan de ander…
    Maar het lukt voor geen meter….

Geblokkeerd
    Anoniem

Kortom, gewoon een live video mixertje huren en je bent klaar. Geen geklooi met allerlei software en het werkt dus direct!!

Bijdrager
    bjaslagter

Ik heb inmiddels aardig wat VJ-software geïnstalleerd, de een nog gebruiks-onvriendelijker dan de ander…
    Maar het lukt voor geen meter….

Hmm, das toch jammer, want het is een eitje met zo’n programma. Zoals gezegd, ik weet niet zeker of Arkaos het doet, maar er zijn zat andere programma’s diet het sowieso kunnen. En gebruiksonvriendelijk, tja, ik vind het wel meevallen. Zonder manual kom ik er best uit eigenlijk. Bij Arkaos werkt het zo dat je een knop een source moet toewijzen (kan een clip zijn, of in jouw geval livecamera), en dat je op die knop nog een aantal effecten kan gooien (in jouw geval dus de lumakey om het scherm weg te filteren. Met een andere knop een mooie achtergrond er achter plakken, en klaar!

Maar ook een goede videomixer werkt perfect, bijvoorbeeld de MX50, en om in te huren vallen de kosten nog best mee. Succes![/quote]

Bijdrager
    foobar

Maar bestaat voor dit doel dan geen professionele software? Of werkt men echt alleen met video-mixers?

Bijdrager
    SeaTrue

voor alle live-dingen (captatiewagens, weerbericht) heb ik nog nergens gezien dat ze het softwarematig doen. Softwarematig wordt er vooral in postproductie gedaan.

Volgens mij zijn er daarom niet zo veel programmas (buiten wirecast een veescope) die dat kunnen, gewoon omdat er volgens mij weinig vraag naar is.

Ik vind het ook spijtig, want ik zou ook graag een kleine video-mix studio (al dan niet met chroma key) van mijn mac maken, voor niet al te veel geld.

Ik heb ook al enkel googlerondes achter de rug, maar kan niet echt iets vinden dan echt live werkt

Bijdrager
    foobar

Oke, dat is jammer.
    Ik denk dat ik dan wirecast gebruik om de kindertjes te laten zien wat er gebeurt en het dan later in fcp moet afmonteren en chromakeyen.

Bijdrager
    SeaTrue

dit zou je inderdaad kunnen doen.

Schoot me nog te binnen: bij ons in antwerpen kan de jeugd voor zulke dingen wel sommige materialen huren van de stad (tegen 1€ per dag ofzo, echt weinig) en bij ons hebben ze zo ook een videomengpaneel die ook chroma aankan. Je zou misschien eens kunnen kijken of jouw stad ook zoiets heeft…

Bijdrager
    foobar

Stel dat ik nou zo’n mixer heb, kan ik dan in bijvoorbeeld fcp live video opnemen? dus via firewire op mijn mac en niet op de tape in de camera.
    Dat is ook wel zinvol zonder zo’n video-mixer: dan hoef ik niet eerst op tape op te nemen, om het daarna weer in fcp/aftereffects te importeren???

Bijdrager
    SeaTrue

ik snap niet echt helemaal wat je wil doen, maar ga toch een poging wagen om te antwoorden.

Je kan het beeld dat je camera ziet naar een hardwaremixer doen (via component/composite) en dan de output op een televisiescherm tonen.

Als je je laptop hierop ook aansluit kan je dus een willekeurige afbeelding vanop je laptop als achtergrond gebruiken ipv ‘het groene’. Je laptop (of desktop) sluit je dan wederom aan met composite/component aan de mixer.

Nu toon je dus enkel je beeld en neem je niets op. Er zijn verschillende mogelijkheden om op te nemen. Je zou bijvoorbeeld direct ook op de camera op record kunnen drukken, dan neem je dus het beeld op zonder aangepaste (dus nog gewoon groene) achtergrond.

Je kan ook, mits je een capturekaart (of tweede camera) hebt, de beelden die uit de mixer komen, omnemen via final cut pro of als het een soort tv kaart is (bijvoorbeeld een van de elgato producten) met hun eigen software opnemen.

Er zijn ook digitale mixers op de markt (die dus firewire in en outputs hebben) waarvoor je dat nodeloos omzetten niet nodig hebt, maar die zijn dan weer veel duurder dan de gewone mixers.

(mocht je een mixer huren, kijk dan zeker of dat die chroma aankan, ze kunnen het niet allemaal).

Als je dan gaat kijken naar de softwareoplossingen (zoals wirecast) zal je merken dat dit alles veel gemakkelijker gaat, je hoeft eigenlijk enkel een firewirekabel van je camera aan te sluiten op je computer en de software draaien.

of heb ik je vraag helemaal verkeerd begrepen?

-Sam

Bijdrager
    foobar

Maar kan ik mijn DV-cam via firewire aan mijn mac hangen en dan vanuit FCP of AE filmen? Dus dat mijn laptop de film opneemt, van het beeld van de cam en dat dus niet de camera het beeld op de video-tape zet. (beetje zoals je met je iSight in QT een filmpje kan opnemen)

Bijdrager
    SeaTrue

je kan dus inderdaad gewoon final cut pro het beeld dat je camera binnenkomt zo via firewire direct laten opnemen. (kan ook met quicktime pro, daar hoef je fcp niet voor te draaien). Maar of je tegelijkertijd een ander programma kan gebruiken dat een ruwe live versie doet, weet ik niet.

btw: alles wat je met je isight kan, zou in princiepe ook moeten lukken met een externe firewire camera, als ik me goed herinner is de isight intern ook via firewire aangeloten.

ik ben wat aan het experimenteren (moet nue cht gaan slapen) met ergen hierboven vernoemde Arkaos, deze is 21 dagen volledig gratis te gebruiken en zou ook een chroma-key functie moeten hebben , alleen weet ik niet waar die zit.

en nu ga ik slapen, want ‘even antwoorden’ is ondertussen al te lang aan het duren :innocent:

-Sam

Bijdrager
    foobar

Nou, ook hoor het wel als je arkaos aan de praat hebt;)

ik heb vandaag een greenscreen gebouwd (groene stof op de markt gekocht en mijn moeder aan elkaar laten zetten…)

Ik moet alleen de verlichting nog even goed zien te krijgen, want ik krijg nu schaduwen op het doek.

Nog even een andere software-vraag: ik wil iemand voor het doek zetten met een ‘baken’ in zijn hand, bijvoorbeeld een oranje vlaggetje en dat dan de video-software dat baken kan tracen en er bijvoorbeeld een plaatje van een strandbal. Dus dat er iemand heen en weer zwaait met een vlaggetje en dat de computer over het vlaggetje een plaatje plakt…
    Met welke software kan ik dit doen? (Ik weet dat het met shake kan, maar dat is écht een rampzalig programma….)

Bijdrager
    acb

Ik kan je adviseren om het groene doek om een houten plaat heen te spannen om plooien en doorschijnend licht te voorkomen….

Bijdrager
    foobar

Ik ga van de week even experimenteren. Vooral de belichting van het doek is belangrijk.

Bijdrager
    SeaTrue

het tracken zou kunnen met motion, of idd met shake, Ik ken echter geen software die dat kan doen. Als je dus wilt ‘tracken’ zal je wel iets beters moeten hebben dan een oranje vlag, omdat dat een vrij groot oppervlak is. In films wordt tracking vaak gebruikt om bijvoorbeeld computerschermbeelden over een scherm te plakken, en je dus in post-productie volledige controle hebt over het beeld. (tracking wordt voor nog veel meer gebruikt hoor, was even een voorbeeldje). Hoe ze het dan doen is op het scherm 4 kruisjes (in de 4 hoeken) aanbrengen met plakband of met alcoholstift (best niet op het scherm dus hé). Dit gebruikten ze dan om te tracken.

Hier een screenshot uit een stukje greenscreen footage waar ze dus van die trackpunten op de achtergrond hebben aangebracht, zodat, als ze met de camera beween door middel van hun kraan, ze de achtergrond mooi kunnen laten staan.

met andere woorden: ik denk niet dat een oranje vlaggetje gaat werken, misschien kan je beter een felgekleurd pingpongballetje nemen, al zal je de tracking wel in post moeten doen.

Nog iets dat wel leuk kan zijn, als je nog wat doek overhebt, dat gewoon gebruiken om voor de mensen hun hoofd te doen, waardoor dit verdwijnt.

-Sam

Bijdrager
    Vleer

Hee Martijn
    zoals je weet heb ik dat tracken ook gedaan voor t verkiezingen filmpje. Shake is echt niet zo ongebruiksvriendelijk als je denkt;) Live chromakey programma heb ik misschien wel voor je, je moet maar even mailen dat je een keer op ichat komt ofzo heb ik nog wel wat tips voor je.
    Vleer

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.