7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    themacs

'Lion' USB keyboard onder Leopard 10.5.8

Hallo Apple genoten,

Heb hier een probleempje waar ik gisteren toch even op gezocht heb toen ik op bezoek was bij mijn ouders, maar geen oplossing kunnen vinden. Nochtans lijkt het eenvoudig.

Mijn vader had onlangs een defect toetsenbord (USB Alu) en is een nieuw gaan halen.
    Hij werkt op een iMac Intel core duo die nog Leopard OS X 10.5.8 draait.

Het nieuwe toetsenbord is ook een bedraad USB alu toetsenbord, met enig visueel verschil dat op F3 en F4 toetsen nieuwe Lion symbolen staan.

Nu is het probleem het volgende: de ‘speciale’ functietoetsen zoals brightness, geluid, enz… werken totaal niet meer. En ja, onder keyboard settings staat ‘Use F1,… as functies keys’ afgevinkt. Het toetsenbord staat ingesteld als Belgian (dus azerty) en de alfanumerieke toetsen werken normaal. Enkel zijn de toetsen @# verwisseld met <>. Ook het virtuele toetsenbord toont de > toets naast de 1, terwijl dit # naast 1 zou moeten zijn:

Als ik het toetsenbord aan mijn MacBook Pro (die Lion draait) hang, werken alle toetsen normaal.

Aan wat kan dit liggen? Kan het zijn dat het nieuwe toetsenbord niet gesupporteerd is onder 10.5.8? Is hier iets aan te doen?

Bijdrager
    johnkeates

Misschien toetsenbord op QWERTY zetten? Met de functie toetsen zou je een keycode scanner moeten gebruiken om te kijken of er wat veranderd is.

Bijdrager
    themacs

Op qwerty zetten is geen optie…, het is een azerty toetsenbord. :slant:

Bijdrager
    LighScan

Misschien dit drivertje eens proberen?

http://support.apple.com/kb/DL216?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    youp.c

je kan altijd nog apple en/of de winkel waar het gekocht is contacteren.

Bijdrager
    Verwijder

Volgens de Apple Store is Mac OS X versie 10.6.8 of hoger vereist. Blijkbaar mis je een keyboard layout. Misschien helpt een van de keyboard software updates.
    Hier wordt gezegd dat Spark helpt.
    Verder is er Ukelele waarmee je zelf keyboard layouts kan maken. Ik weet niet of het werkt maar als je daarmee op jouw MacBook Pro een layout op basis van het toetsenbord maakt en die installeert op de Mac mini?

Bijdrager
    themacs

OK bedankt mensen. Goed te weten dat het aan de versie van OS X ligt. Zal nog kijken wat ik kan doen met de voorgestelde oplossingen!
    Men mocht dit wel duidelijker op de verpakking vermelden als onwetende mensen zulk toetsenbord aankopen (stickertje bv. ‘requires 10.6.8 or higher’)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.