21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    ratbones

Lion start traag op

Over het algemeen vrij tevreden over Lion -hier en daar wat bugs (Safari doet regelmatig raar/ crasht, WiFi verbinding ook)- maar wat me het meeste stoort is hoe lang het duurt voordat mijn MacBook Pro (mid 2010) opgestart is.
    Vergeleken met SL is het zeker 20 seconden trager. Ik krijg ook eerst het witte scherm + Apple logo te zien (zoals in SL) en vervolgens gaat dat over naar het meer beige scherm + Apple logo.

Ik vraag me af of dit normaal is en of het nut heeft om extra geheugen te steken? (zit momenteel op 4 gb)
    Iemand dezelfde ervaringen?

Mvg

Bijdrager
    AppleStef

Ik merk niets van verschil. Maar kijk ook eens naar je inlogitems als het er veel zijn kan dat een verklaring zijn voor het trage opstarten, of misschien is er een inlogitem van je nog niet Lion compitabel en dat kan voor problemen zorgen.

ik heb nu er 4GB extra in men mac (dus 8GB nu) en merk snelheidsverschil maar niet in het opstarten dus extra RAM denk ik dat geen verbetering qua opstartsnelheid bied.

Als je echt wilt dat je mac snel opstart dan is een SSD kopen het beste.

Bijdrager
    ratbones

De enige inlogitems zijn Growl, Dropbox en Xmarks.
    Vooral dat ik eerst het SL witte scherm krijg en erna het Lion beige scherm bij het opstarten vind ik bizar.

Bijdrager
    madcat

Extra ram zal niet werken om de opstart tijd te verkorten, dat is enkel bedoeld om meer tegelijk te draaien.
    Als je de opstart tijd wilt verkleinen kan je wel een ssd erin zeten of gewoon sleep gebruiken ipv shutdown

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Extra ram zal niet werken om de opstart tijd te verkorten

Het is zelfs zo dat het er ‘trager’ door wordt (de RAM test procedure tijdens opstarten duurt langer).
    Maar zoals al gezegd: het kan absoluut geen kwaad je Mac gewoon te laten sluimeren i.p.v. om de haverklap op te starten. Eigenlijk zijn er maar twee redenen om een Mac op te starten:
    1) Voor bepaalde updates
    2) Bij een probleem

Bijdrager
    Furbz

Disk permissions kunnen de boosdoeners zijn!

Bijdrager
    ratbones

Ik start mijn Mac ook amper op, om de 2-3 weken ofzo, maar als er iets niet 100% juist is wil ik graag weten hoe dat komt:-)

@Furbz
    , die Disk permissions, dat is toch bij schijfhulpprogramma -> controleer schijfbevoegdheden (en evt herstel)?

Mvg

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Furbz op 03 augustus 2011

Disk permissions kunnen de boosdoeners zijn!

Niet dus.
    De disk permissions doen namelijk nog niets tijdens het opstarten. Bovendien worden alleen permissions hersteld van onderdelen die door de Apple installer waren geïnstalleerd.

@TS:
    Dat Lion langer nodig heeft om op te starten komt vermoedelijk door enkele nieuwe features zoals het beveiligde virtuele geheugen en de “off-line” TM backups. (De status daarvan wordt tijdens het opstarten gecheckt, net als dat al met de systeemmap gebeurde)

Bijdrager
    ratbones

Net getimed, en vanaf dat ik de powerknop indruk tot aan het login scherm is één minuut. (mid 2010 MBP 4gb ram, 2.4 duo)
    Na het login scherm komt er nog iets van een 30 seconden bij (oa door Dropbox).
    Wat zijn jullie tijden?

Mvg

Bijdrager
    AppleStef

Ong 30 à 45sec helemaal opgestart met automatisch inloggen en ik heb ook Dropbox.

Bijdrager
    vanadium

Lion: 01:01.5
    Snow Leopard 00:51.9

Macbook Pro 3.1 2.4 GHz C2D

valt dus mee qua tijd

Bijdrager
    Habiel

Ik heb precies hetzelfde probleem als Ratbones.
    En ik weet heel zeker dat het opstarten veel langer duurt dan toen ik nog zonder Lion zat. Ik hoor meerdere mensen erover om je Mac te formatteren en opnieuw te installeren. Maar geen idee of dit heeft geholpen…

Bijdrager
    ratbones

Sinds de 10.7.1 en 10.7.2 start mijn MacBook wel weer veel sneller op. De opstart snelheid die ik had ten tijde van Snow Leopard heb ik wel niet meer (wat me ook logisch lijkt).

Ik zet mijn MacBook nu ook gewoon véél minder af, eens om de 2-3 weken ofzo.

Bijdrager
    Blieper

Klinkt goed, heb ik geluk de mijne in 13 sec. (Solid Drive;-)

Bijdrager
    joshuaq1992
    Blieper op 28 november 2011

Klinkt goed, heb ik geluk de mijne in 13 sec. (Solid Drive;-)

Same here for me:)